Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01218 - District Merksem. Molenlei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01218 - District Merksem. Molenlei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_01218 - District Merksem. Molenlei - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

In de Molenlei zijn momenteel twee proefopstellingen lopende:

  • stilstand- en parkeerverbod langs de even zijde, vanaf nummer 4A tot de Van Praetlei en een toegangsverbod voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen, langs de zijde van de Bredabaan en de Eethuisstraat (goedgekeurd door het college op 20 november 2020, jaarnummer 9638);
  • uitbreiding van dit toegangsverbod voor vrachtverkeer van meer dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen, naar de wijk, gelegen tussen de Bredabaan, Merksemheidelaan, Winkelstap, Eethuisstraat, Molenlei en Victor Roosensplein. De laatste twee straten zijn mee inbegrepen in de zone (goedgekeurd door het college op 5 maart 2021, jaarnummer 1887).

In alle straten die tot deze zone behoren, behalve in de Molenlei, is het eenrichtingsverkeer van toepassing. Om te vermijden dat vrachtverkeer toch nog de Molenlei gebruikt om zijn route verder te zetten, wordt voorgesteld om de proefopstelling (waarbij een toegangsverbod werd ingevoerd in de wijk, gelegen tussen de Bredabaan, Merksemheidelaan, Winkelstap, Eethuisstraat, Molenlei en Victor Roosensplein) aan te vullen met het invoeren van eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs:

  • in het gedeelte, gelegen tussen het Victor Roosensplein en de Generaal Mahieustraat, met toegelaten rijrichting naar de Generaal Mahieustraat;
  • in het gedeelte, gelegen tussen de Eethuisstraat en de Generaal Mahieustraat, met toegelaten rijrichting naar de Generaal Mahieustraat.

Het wegprofiel van het gedeelte van de Molenlei, gelegen tussen het Victor Roosensplein en de Eethuisstraat, is immers te smal voor (vracht)verkeer om te kruisen waardoor onveilige situaties ontstaan.
Het gedeelte van de Molenlei, gelegen tussen de Bredabaan en het Victor Roosensplein, blijft dubbelrichting.

De straat is ingericht als fietsstraat, maar met het huidige dubbelrichtingsverkeer komen de fietsers in het gedrang door het kruisen van het vele (vracht)verkeer.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760)  waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Molenlei in het district Merksem:
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 april 2019 (jaarnummer 3296);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kern Merksem";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
In samenspraak met het district Merksem wordt voorgesteld om eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, in te voeren. Dit voor een periode van zes maanden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 22 november 2021 Gunstig advies

De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt geen bezwaar tegen een 6-maand durende proefopstelling in de Molenlei.
Er dient rekening te worden gehouden dat deze proefopstelling een verhoogde verkeersdruk kan geven in de omliggende straten en als gevolg hiervan een verhoogd ongevallenbeeld kan teweegbrengen.

districtscollege Merksem, advies van 27 januari 2022 (jaarnummer 24) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Molenlei in het district Merksem goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20211105_molenlei_plan 1.pdf
  • 20211105_molenlei_plan 2.pdf
  • 20211105_molenlei_plan 3.pdf
  • 20211105_molenlei_plan 4.pdf