Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01096 - Omgevingsvergunning - OMV_2021163163. Laaglandlaan 80. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01096 - Omgevingsvergunning - OMV_2021163163. Laaglandlaan 80. District Merksem - Goedkeuring 2022_CBS_01096 - Omgevingsvergunning - OMV_2021163163. Laaglandlaan 80. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021163163

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Auto - Motor Company Service met als adres Laaglandlaan 78 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Laaglandlaan 80 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 40 sectie C nrs. 133N2, 134K3, 136X2, 136H3, 136K3 en 142D15

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van zes garageboxen, het verbouwen van een bestaande Citroëngarage, het verbouwen en omvormen van een voormalige tegelhandel naar showroom voor de Citroëngarage en het regulariseren van enkele werken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          4/06/2021: weigering (2021507) voor het slopen van enkele garageboxen, verbouwen van een bestaande Citroëngarage, verbouwen en omvormen van een voormalige tegelhandel naar showroom voor de Citroëngarage en regulariseren van enkele werken;

-          21/01/2021: proces-verbaal (11002_2021_13517_VPV) voor het doorbreken van een stakingsbevel;

-          15/01/2021: opname (2020122) van de constructie Maantjessteenweg 10 -16 district Merksem, inclusief de functie van toonzaal en nul woonentiteiten, in het vergunningenregister wegens vermoeden van vergunning, met uitsluiting van de dichtgebouwde koer rechts achteraan op het perceel en de voorgevel;

-          18/12/2020: proces-verbaal (11002_2020_13424_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning;

-          22/08/2014: vergunning (20141411) voor het verbouwen van de inkom van een garage;

-          30/09/2005: vergunning (3170#218) voor het uitbreiden van een werkplaats en herinrichten van een toonzaal;

-          07/10/1993: vergunning (1974#8847) voor het bijbouwen van een tweede verdieping;

-          19/05/1993: vergunning (1974#8137) voor het saneren van een opslagruimte;

-          03/05/1955: toelating (103#5024) voor het bouwen van een woning met magazijn en garage;

-          09/02/1953: toelating (103#4167) voor het bouwen van een bergplaats.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          Laaglandlaan 78 – 80:

  • pand met toonzaal, kantoorruimte en garage/werkplaats;
  • hoofdgebouw heeft 3 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw heeft 1 bouwlaag met schuin dak;
  • 27 garageboxen tussen dit pand en het pand aan de Maantjessteenweg;

-          Maantjessteenweg 10 – 16:

  • pand met magazijn en toonzaal;
  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • koer achteraan het perceel.

 

Huidige toestand

-          Laaglandlaan 78 – 80:

  • pand met toonzaal, kantoorruimte, garage/werkplaats en stockageruimte;
  • hoofdgebouw heeft 3 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw heeft 1 bouwlaag met schuin dak;
  • 6 garageboxen gesloopt;

-          Maantjessteenweg 10 – 16:

  • pand met magazijn en toonzaal;
  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • koer werd dicht gebouwd en als magazijn gebruikt;
  • voorgevel is afgewerkt met grijze natuursteen, witte kunststof gevelbekleding, witte garagepoort in kunststof en grijs buitenschrijnwerk in hout;
  • nieuwe grijze aluminium sectionaalpoort en deur in de achtergevel.

 

Gewenste toestand

-          Laaglandlaan 78 – 80:

  • pand met receptie, kantoorruimte, wachtruimte, garage/werkplaats en stockageruimte;
  • hoofdgebouw heeft 3 bouwlagen met plat dak;
  • achterbouw heeft 1 bouwlaag met schuin dak;
  • regulariseren van het slopen van 6 garageboxen;
  • nieuwe deur- en raamopeningen in de noordgevel;
  • voorzien van twee autostalplaatsen achter het gebouw aan de Grasbloemstraat nr. 10-14;
  • voorzien van drie autostalplaatsen op de plaats van de vier gesloopte garageboxen aan de noordgevel;
  • voorzien van verharding tussen het binnenplein van de garageboxen en de nieuwe sectionaalpoort in de achtergevel van het magazijn aan de Maantjessteenweg;

-          Maantjessteenweg 10 – 16:

  • pand met toonzaal, kantoorruimte en stockageruimte;
  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • optrekken van de kroonlijst van het linkergedeelte naar 4,38 conform de kroonlijst van de rechterzijde;
  • koer werd dicht gebouwd en als berging gebruikt;
  • voorgevel is afgewerkt met grijze sandwichpanelen in aluminium, grijze dakrand in aluminium, grijze sectionaalpoort in aluminium, grijs buitenschrijnwerk met een gewijzigde indeling in kunststof of hout;
  • aanbrengen van zaak-gebonden publiciteit aan de gevel met een hoogte van 0,7 m op 3,62 m;
  • aanbrengen van zaak-gebonden publiciteit aan de gevel met een hoogte van 0,15 m op 0,81 m;
  • plaatsen van zaak-gebonden publiciteit op het dak van het linkergedeelte met een hoogte van 1,5 m en een breedte van 1,5 m;
  • regulariseren van de sectionaalpoort en de deur in de achtergevel;
  • voorzien van vijf autostalplaatsen vooraan.

Inhoud van de aanvraag

-          intern verbouwen van een bestaande Citroëngarage;

-          verbouwen en omvormen van een voormalige tegelhandel naar toonzaal en stockageruimte voor de Citroëngarage;

-          regulariseren van het slopen van 6 garageboxen;

-          regulariseren van het wijzigen van de voorgevels van de voormalige tegelhandel;

-          regulariseren van het dichtmaken van de koer;

-          regulariseren van het ophogen van een scheidingsmuur;

-          wijzigen en ophogen van een deel van het dak van de voormalige tegelhandel;

-          nieuwe deur- en raamopeningen in enkele zijgevels;

-          plaatsen van zaakgebonden publiciteit;

-          voorzien van 10 autostalplaatsen verdeeld over drie zones.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

18 november 2021

9 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

18 november 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

18 november 2021

30 november 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 november 2021

24 november 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

18 november 2021

7 december 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Ruimtelijke Planning/ SOK

18 november 2021

21 december 2021

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

18 november 2021

25 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 18:
    de nieuwe inkomdeur aan de Maantjessteenweg heeft een niveauverschil van 0,05 m met de buitenruimte waardoor die minstens met een helling overbrugd dient te worden.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    de bestaande afwerking van grijze natuursteen van de voorgevels aan de Maantjessteenweg wordt vervangen door grijze sandwichpanelen in aluminium;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de wachtruimte voor naverkoop (zijde Laaglandlaan), het verkoopskantoor en de keuken (zijde Maantjessteenweg) hebben geen rechtstreekse toegang tot licht en lucht;
  • artikel 27 Open ruimte:
    het perceel aan de Maantjessteenweg is bijna volledig bebouwd door de uitbreiding en de voortuin is bijna volledig verhard met klinkers.
  • artikel 38 Groendaken:
    het nieuwe dak op het pand aan de Maantjessteenweg werd niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Op 4/06/2021 werd een weigering afgegeven voor dit ontwerp met volgende beoordeling:

“De aanvraag voldoet niet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. De aanvraag richt zich noch naar de bestaande elementen van de straatwand of de omliggende gebouwen, noch naar de beleidsmatig gewenste ontwikkelingen. De schaal van de aanvraag is totaal anders.

 

De aanvraag ligt diep in een dens bebouwd bouwblok. De omliggende bebouwing bestaat voornamelijk uit meergezinswoningen en eengezinswoningen. De gebouwen van de aanvraag kunnen worden opgedeeld in twee delen. Aan de ene zijde ligt de bestaande garage aan de Laaglandlaan, aan de andere zijde de nieuwe opslagruimte en showroom aan de Maantjessteenweg. Tussen deze twee delen ligt een garage-erf en verschillende tuinen.

 

De aanvraag omvat ook interne verschuivingen van ruimten. Zo wordt de dienst naverkoop met receptie voorzien aan de zijde van het garage-erf. Hiervoor worden 4 garageboxen afgebroken en een nieuwe inkomzone gecreëerd op het garage-erf. Gezien de naastliggende poort voor wagens, wordt hier de nieuwe hoofdingang van het bedrijf gecreëerd.

Op deze wijze wordt de toegang tot de garage verplaatst van de Laaglandlaan naar het garage-erf in het binnengebied. In de aanvraag is het niet duidelijk of er parkeerplaatsen worden voorzien ter ondersteuning van de nieuwe inkom. …”

 

Echter na overleg met de opdrachtgever en de architect wordt volgende zaken en punten verduidelijkt en uitgeklaard.

-          De toegang voor de klanten zal nog steeds rechtstreeks via de Laaglandlaan georganiseerd worden. Tevens haalt de opdrachtgever aan dat zijn klanten dit zo gewoon zijn.

Echter staat op plan een rode pijl – als mogelijke aanduiding van ingang – en wordt er een helling voorzien om het hoogteverschil op te vangen. Daarom wordt naar voorwaarden meegenomen om de ingang effectief langs de Laaglandlaan te organiseren en niet langs het garage-erf.

-          Er ontstaan geen bijkomende bewegingen van externen in het garage-erf. Enkel de opdrachtgever zal er in zeer beperkte mate wagens verplaatsen, maar deze verplaatsingen vervangen de verplaatsingen van de wagens die in de garageboxen hadden kunnen staan.

Op het inplantingsplan staat vermeld “demowagens, vervangwagens”. Dit zou er toe kunnen leiden dat er toch cliënteel op het garage-erf komt, wat niet de bedoeling is. Daarom wordt naar voorwaarden meegenomen om de parkeerplaatsen op het garage-erf enkel te gebruiken voor interne verschuivingen of het laden en lossen.

 

Verder werd in dezelfde weigering volgende motivering nog gebruikt:

“… Tevens worden er nog 2 bijkomende garageboxen gesloopt om een doorgang te creëren naar het nieuwe magazijn en showroom aan de zijde Maantjessteenweg. Om deze doorgang te voorzien wordt de tuin van Laaglandlaan 88 in 2 delen verdeeld. De doorgang wordt afgesloten met een draadafsluiting van circa 1,8 m hoog. Het voorzien van deze doorgang heeft verschillende gevolgen.

Zo is het achterste gedeelte langs geen enkele zijde meer bereikbaar en ontstaat er een stuk restgroen waar niets mee gebeurt. Het tweede gevolg is dat er een beweging met voertuigen ontstaat tussen de 2 delen van het bedrijf, van en naar Laaglandlaan en Maantjessteenweg. Deze bijkomende beweging veroorzaakt opnieuw bijkomende zicht- en geluidshinder. …”

 

In hetzelfde overleg met de opdrachtgever en de architect werd dit uitgeklaard.

-          De tuin –waarvan sprake is – is eigendom van de opdrachtgever.

Het is niet geheel duidelijk of er een draadafsluiting wordt geplaatst om de doorgang te vrijwaren. Om de tuin nog steeds als één geheel te gebruiken en te onderhouden is het noodzakelijk deze niet te voorzien. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

De doorgang is stedenbouwkundig aanvaardbaar als het achterste gedeelte van de tuin ook effectief wordt gebruikt als “tuin” en niet om auto’s of wrakken van auto’s te plaatsen/ stockeren. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

-          De beperkte bewegingen van voertuigen tussen het garage-erf en het magazijn compenseren het wegvallen van het verkeer van de af te breken garageboxen.

Tevens zal in de toekomst vaker volledig elektrische wagens worden verkocht, waardoor de geluidshinder verder gereduceerd wordt. Deze redenering kan worden gevolgd.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat een uitbreiding van een bestaande autoshowroom en werkplaats. De uitbreiding zal bestaan uit de integratie van een bestaande winkel die stopgezet werd.

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Laaglandlaan en Maantjessteenweg.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de verharding in de voortuin – zijde Maantjessteenweg –te beperken tot enkel een pad van 1,5 m breed naar de inkomdeur. De parkeerplaatsen voor de bezoekers en de oprit voor het laden en lossen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal aan te leggen.

 

Verder wordt naar voorwaarden meegenomen om de doorgang in de tuin van Laaglandlaan 88/90 effectief aan te leggen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal.

 

Tevens wordt het gedeelte van de tuin van de Grasbloemstraat 10/14 opnieuw gebruikt zoals het destijds vergund is. De bestaande verharding wordt uitgebroken en aangelegd als tuin met autostaanplaatsen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal.

 

Visueel-vormelijke elementen

De afwijking op artikel 11 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De bestaande afwerking van grijze natuursteen van de voorgevels aan de Maantjessteenweg wordt vervangen door grijze sandwichpanelen in aluminium. De gevelmaterialen zijn afwijkend van deze in de omgeving maar zijn aanvaardbaar omwille van de eenvormigheid met de gevel in de Laaglandlaan.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst milieu. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“De exploitant beschikt voor zijn IIOA over een melding uit 2011 (AN2011/30). Deze heeft enkel betrekking op percelen gelegen de Laaglandlaan 76-78 (136H03 en 136X03). De vergunde toestand komt niet overeen met de geplande exploitatie. In principe diende het voorliggende project als een gemengde aanvraag ingediend te worden. Aanpassingen aan de IIOA kunnen in het kader van dit dossier beoordeeld worden en dienen zo snel als mogelijk onderwerp uit te maken van een melding of vergunningsaanvraag.

De gevoelige uitbreiding van de ruimte voor het stallen van voertuigen (showroom), zal een toename van het aantal leveringen en klanten tot gevolg hebben.  Alle leveringen (laden en lossen), het stallen van voertuigen van klanten en van de bezoekers dienen op het eigen terrein plaats te vinden. 

 

- Alle leveringen (laden en lossen), het stallen van voertuigen van klanten en van de bezoekers dienen op het eigen terrein plaats te vinden. 

- Aanpassingen aan de IIOA kunnen in het kader van dit dossier beoordeeld worden en dienen zo snel als mogelijk onderwerp uit te maken van een melding of vergunningsaanvraag.”
 

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om het hoogteverschil aan de inkomdeur zijde Maantjessteenweg aan te passen conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.

De nieuwe inkomdeur aan de Maantjessteenweg heeft een niveauverschil van 0,05 m met de buitenruimte waardoor die minstens met een helling overbrugd dient te worden.

 

De afwijking op artikel 24 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

De wachtruimte voor naverkoop (zijde Laaglandlaan), het verkoopskantoor en de keuken (zijde Maantjessteenweg) hebben geen rechtstreekse toegang tot licht en lucht.

De wachtruimte naverkoop in de Laaglandlaan is voorzien van een grote koepel, langs waar voldoende lichtinval mogelijk is. Tevens wordt deze ruimte voorzien van een permanente ventilatie.

Het verkoopskantoor heeft direct zicht naar buiten doordat het omgeven is door glazen wanden, welke volledig doorzichtig zijn.

De keuken in de Maantjessteenweg is voorzien van een grote koepel. Tevens is deze ruimte enkel toegankelijk voor de eigenaar voor het voorzien van drank in de showroom.

 

De afwijking op artikel 38 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Het nieuwe dak op het pand aan de Maantjessteenweg werd niet als groendak aangelegd.

Echter wordt als compensatie het bestaand dak (275 m²) aangesloten op twee infiltratiezones in de tuin zodat het water alsnog vertraagd in de bodem dringt.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.

 

De bestaande Citroëngarage wordt verbouwd en anders ingedeeld. Er komt een uitbreiding van de showroom door het voormalige tegelbedrijf te verbouwen.

 

Het tegelbedrijf was al vergund als showroom en magazijn dus er is geen functiewijziging of uitbreiding.

 

Er verdwijnen door de verbouwing 6 garageboxen op het naastgelegen terrein zodat de toegang van de receptie langs hier kan gebeuren en er ook een verbinding kan gemaakt worden tussen de 2 showrooms. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 6.

 

De plannen voorzien in 7 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er worden 7 nieuwe parkeerplaatsen voorzien op eigen terrein. Deels in het magazijn, deels op de locatie van de bestaande garageboxen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 7 .

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 6 – 7 = 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 6 – 7 = 0 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Omdat het niet gaat om een uitbreiding of functiewijziging moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. de hoofdingang van de zaak moet men organiseren langs de Laaglandlaan, en niet langs het garage-erf;

3. de parkeerplaatsen op het garage-erf zijn enkel gebruiken voor het laden en lossen en interne verschuivingen;

4. de tuin van huisnummer 88/90 mag niet met een afsluiting afgesloten worden zodat het achterste gedeelte ook gebruikt en onderhouden kan worden;

5. in het achterste gedeelte van de tuin van huisnummer 88/90 mag men geen auto’s of wrakken van auto’s opslaan;

6. in de voortuin – zijde Maantjessteenweg – moet de verharding beperkt worden tot enkel een pad van 1,5 m breed naar de inkomdeur, conform artikel 27 van de bouwcode;

7. in de voortuin – zijde Maantjessteenweg – mogen enkel de parkeerplaatsen voor de bezoekers en de oprit voor het laden en lossen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal aangelegd worden. Het overige gedeelte moet met groen in volle grond worden aangelegd, conform artikel 27 van de bouwcode;

8. de doorgang in de tuin van Laaglandlaan 88/90 moet men effectief aanleggen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal. Andere verharding is uitgesloten;

9. alle leveringen (laden en lossen) en het stallen van voertuigen van klanten en van de bezoekers dienen op het eigen terrein plaats te vinden;

10. aanpassingen aan de IIOA kunnen in het kader van dit dossier beoordeeld worden en dienen zo snel als mogelijk onderwerp uit te maken van een melding of vergunningsaanvraag;

11. het hoogteverschil aan de inkomdeur zijde Maantjessteenweg moet aangepast of overbrugd worden conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.

 

Lasten

Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.

 

De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast.

 

De voorliggende aanvraag valt onder het toepassingsgebied van het kaderbesluit ‘Stedenbouwkundige lasten’ goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2018_CBS_02203).

Het college besliste op 17 december 2021 (Jaarnummer 10206) dat er voor het project ‘Laaglandlaan 78-80/Maantjessteenweg 10-16, district Merksem’ geen stedenbouwkundige lasten verschuldigd zijn.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

18 november 2021

Start openbaar onderzoek

26 november 2021

Einde openbaar onderzoek

25 december 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 maart 2022

Verslag GOA

1 februari 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

26 november 2021

25 december 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. de hoofdingang van de zaak moet men organiseren langs de Laaglandlaan, en niet langs het garage-erf;

3. de parkeerplaatsen op het garage-erf zijn enkel gebruiken voor het laden en lossen en interne verschuivingen;

4. de tuin van huisnummer 88/90 mag niet met een afsluiting afgesloten worden zodat het achterste gedeelte ook gebruikt en onderhouden kan worden;

5. in het achterste gedeelte van de tuin van huisnummer 88/90 mag men geen auto’s of wrakken van auto’s opslaan;

6. in de voortuin – zijde Maantjessteenweg – moet de verharding beperkt worden tot enkel een pad van 1,5 m breed naar de inkomdeur, conform artikel 27 van de bouwcode;

7. in de voortuin – zijde Maantjessteenweg – mogen enkel de parkeerplaatsen voor de bezoekers en de oprit voor het laden en lossen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal aangelegd worden. Het overige gedeelte moet met groen in volle grond worden aangelegd, conform artikel 27 van de bouwcode;

8. de doorgang in de tuin van Laaglandlaan 88/90 moet men effectief aanleggen in waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal. Andere verharding is uitgesloten;

9. alle leveringen (laden en lossen) en het stallen van voertuigen van klanten en van de bezoekers dienen op het eigen terrein plaats te vinden;

10. aanpassingen aan de IIOA kunnen in het kader van dit dossier beoordeeld worden en dienen zo snel als mogelijk onderwerp uit te maken van een melding of vergunningsaanvraag;

11. het hoogteverschil aan de inkomdeur zijde Maantjessteenweg moet aangepast of overbrugd worden conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.