Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01081 - Omgevingsvergunning - OMV_2021180333. Hendrik Van Uffelslaan 10-12. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01081 - Omgevingsvergunning - OMV_2021180333. Hendrik Van Uffelslaan 10-12. District Deurne - Weigering 2022_CBS_01081 - Omgevingsvergunning - OMV_2021180333. Hendrik Van Uffelslaan 10-12. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021180333

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jacob Liberman met als adres Korte Leemstraat 19 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Hendrik Van Uffelslaan 10-12 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nr. 196M6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 6 naar 7

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          15/03/1967: vergunning (627#24234) voor het bouwen van een appartementsgebouw.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          meergezinswoning met 6 woonentiteiten;

-          4 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          bouwdiepte van circa 15 m en kroonlijsthoogte van circa 11 m;

-          uitloop van de liftkoker centraal in het midden van het dak;

-          voorgevel:

  • lichte gevelsteen en lijnvormige decoraties in kunst witte steen;
  • buitenschrijnwerk in metaal;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • kroonlijst in gladde beton.

 

Huidige toestand

 

-          septische put verplaatst vanuit de tuin naar centraal in het gebouw waarbij het volume verminderd werd van circa 5.000 l naar circa 3.000 l.

 

Gewenste toestand

 

-          de bergplaatsen achteraan het gelijkvloers en een gedeelte van de bestaande garages worden omgevormd tot een nieuwe woonentiteit;

-          voor de nieuwe woonentiteit zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • 1 twee-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 111 m²;
  • het vloerniveau ter hoogte van de nieuwe woonentiteit wordt verlaagd met circa 0,2 m;
  • vergrote raamopeningen in de achtergevel;
  • deur naar de tuin aan de linkerzijde;
  • nieuwe deur van slaapkamer 1 naar de tuin.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          verbouwen van bestaande bergingen en deel van garages tot nieuwe woonentiteit;

-          vermeerderen van het aantal woonentiteiten van 6 naar 7.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

27 december 2021

7 januari 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

27 december 2021

3 januari 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 december 2021

4 januari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    door het omvormen van de gemeenschappelijke tuin naar een privétuin voor de nieuwe woonentiteit kunnen de bovenliggende woonentiteiten niet meer voldoen aan de minimale oppervlakte voor de buitenruimte;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    er zijn 3 fietsstalplaatsen te voorzien voor de bijkomende zelfstandige woning;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

er is een parkeerbehoefte van 2 voor de bijkomende woongelegenheid daar waar de bestaande garages verkleind worden;

  • artikel 43 Septische putten:
    de septische put is verkleind van circa 5.000 l naar circa 3.000 l. Volgens de huidige berekening van de grootte van de benodigde septische put dient die een volume van minimaal 6.650 l te hebben.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag omvat het omvormen van een deel van de gelijkvloerse verdieping naar een zelfstandige woning. Het aantal woongelegenheden wordt vermeerderd van zes naar zeven. De woonfunctie van het pand blijft behouden. De functie is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft voornamelijk interne wijzigingen. De bestaande garages worden verkleind en de bergingen worden omgevormd tot een zelfstandig woning. Het bestaande volume van het gebouw blijft behouden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De bestaande voorgevel blijft behouden. De gelijkvloerse gevelopeningen aan de achtergevel worden gewijzigd in functie van de nieuwe woongelegenheid.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

In de vergunde toestand zijn de gelijkvloerse ruimtes voorzien als bergingen en bergplaatsen in functie van de zes bovenliggende appartementen. Deze bergingen, inclusief de doorgang naar de gemeenschappelijke tuin, worden in de aanvraag gesupprimeerd. Het wijzigen van deze ruimtes zou betekenen dat de bestaande zes appartementen geen gebruik meer kunnen maken van de gelijkvloerse gemeenschappelijke ruimten waardoor de woonkwaliteit van de bestaande appartementen sterk verminderd.

 

Bijkomend beschikken de bestaande zes appartementen momenteel over zeer beperkte terrassen als buitenruimte, 7 m² per twee woonentiteiten. De open ruimte op maaiveldniveau is een aanvulling op die beperkte buitenruimte. Doordat de tuin niet meer toegankelijk is voor de appartementen op de verdiepingen, hebben deze onvoldoende grote buitenruimtes, wat in strijd is met artikel 28 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan met betrekking tot het aantrekkelijker maken van wonen in de stad en de woonkwaliteit van de appartementen, niet afgeweken worden.

 

Bijgevolg wordt geoordeeld dat de aanvraag niet voldoet aan de actuele eisen wat betreft woonkwaliteit, hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

1 appartement > 90 m² met parkeernorm 1,55: 1 x 1,55 = 1,55.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

 

De plannen voorzien in 0 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen voor het bijkomend appartement.

 

De 2 bestaande garages voor de bovenliggende appartementen worden verkleind tot een diepte van 5,50 m.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

Voor het bijkomend appartement moeten er conform artikel 29 van de bouwcode 3 fietsstalplaatsen inpandig voorzien worden. Deze kunnen niet in de twee bestaande garages voorzien worden omdat deze al toebehoren aan andere appartementen.

 

Daarbij worden deze garages met een oorspronkelijke diepte van 7,5 m en 10,2 m nog verkleind tot een diepte van 5,5 m. De fietsen van de 6 bestaande bovenliggende appartementen zullen na het verdwijnen van alle bergingen ook niet volledig in deze garages kunnen gestald worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 november 2021

Volledig en ontvankelijk

27 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 februari 2022

Verslag GOA

1 februari 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.