Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021178611 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Antwerpsebaan 140 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 19 sectie C nr. 420G |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vervangen van het buitenschrijnwerk in functie van kogelwerende beglazing |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/10/2015: vergunning (20152086) voor het verbouwen van de voorgevel;
- 10/02/2011: vergunning (20107231) voor het verbouwen van onthaal politiekantoor;
- 21/06/2002: vergunning (804#401) voor het plaatsen van een vakwerkpyloon;
- 12/08/1999: vergunning (804#244) voor het bouwen van een districtshuis en politiekantoor.
Huidige en vergunde toestand
- functie: gemeenschapsvoorziening;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- gevelafwerking:
- inrichting: inkomsas van circa 11,5 m² aan de voorzijde.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van het gevelschrijnwerk;
- toevoegen van een sas ter hoogte van de inkom.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 29 december 2021 | 21 januari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af op het volgend artikel van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het voorzien van een nieuw sas ter hoogte van de bestaande inkom wordt aanzien als een aanpassing van de inkompartij. Aangezien het hier een publiek toegankelijk gebouw betreft moet deze aanpassing voldoen aan het “Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening betreffende toegankelijkheid”. Volgens artikel 18 van deze verordening moeten niveauverschillen tot en met 18 cm, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot 2 cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot 2 cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes.
Het huidige niveauverschil van 10 cm tussen binnen en buiten ter hoogte van de inkomdeur moet worden teruggebracht naar maximaal 2 cm. Dit kan gebeuren door hetzij de vloer in het nieuwe inkomsas in helling te leggen, hetzij door het toegangspad naar de inkompartij buiten het gebouw van een gepaste helling te voorzien. Dit zal als voorwaarde opgelegd worden bij een vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Voorliggende aanvraag betref het wijzigen van het buitenschrijnwerk in de voorgevel, linker en rechter zijgevel van een bestaand politiekantoor. Het wijzigen van het schrijnwerk is onderdeel van renovatiewerken die tot doel hebben het politiekantoor strenger te beveiligen. De werken omvatten:
- het bestaande schrijnwerk op het gelijkvloerse niveau vervangen door nieuw schrijnwerk met kogelwerende beglazing;
- het bouwen van een nieuwe inkomsas binnen het bestaand volume (in de onthaalruimte).
De nieuwe ramen op het gelijkvloers zullen, om veiligheidsoverwegingen, geen opengaande delen bevatten onder de 1,80 m. De bestaande schrijnwerkopeningen blijven behouden. Voor de werken zullen er noch nieuwe gevelopeningen worden gemaakt, noch bestaande worden gedicht. Het grote raam aan de voorgevel krijgt een andere indeling met bijkomende verticale schrijnwerkprofielen. De ramen aan de zijgevels krijgen opengaande delen vanaf een hoogte van 1,80 m. De toegangsdeur blijft behouden.
Het plaatsen van dit schrijnwerk brengt geen opmerkelijk verschil in uitzicht met zich mee aangezien de bestaande gevelopeningen niet worden gewijzigd en het nieuwe schrijnwerk wordt uitgevoerd overeenkomstig de bestaande materialen van het huidige schrijnwerk. De kleur van het nieuwe schrijnwerk, grijs aluminium, komt overeen met de kleur van het bestaande schrijnwerk. Deze geringe wijzigingen aan het uitzicht van het gebouw hebben geen impact op het gevelbeeld van het gebouw zelf en de ruimere omgeving en kunnen toegelaten worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid het niveauverschil tussen binnen/buiten terug te brengen tot maximum 2 cm. Dit kan door hetzij de vloer in het nieuwe inkomsas in helling te leggen, hetzij door het toegangspad naar de inkompartij buiten het gebouw van een gepaste helling te voorzien.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 29 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 februari 2022 |
Verslag GOA | 2 februari 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid het niveauverschil tussen binnen/buiten terug te brengen tot maximum 2 cm. Dit kan door hetzij de vloer in het nieuwe inkomsas in helling te leggen, hetzij door het toegangspad naar de inkompartij buiten het gebouw van een gepaste helling te voorzien.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.