Terug
Gepubliceerd op 21/02/2022

2022_CBS_01197 - Marketing en communicatie - Advertentie- en geheimhoudingsovereenkomst TikTok. Ondertekening. - Bekrachtiging

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01197 - Marketing en communicatie - Advertentie- en geheimhoudingsovereenkomst TikTok. Ondertekening. - Bekrachtiging 2022_CBS_01197 - Marketing en communicatie - Advertentie- en geheimhoudingsovereenkomst TikTok. Ondertekening. - Bekrachtiging

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De stad Antwerpen is sinds 24 november 2021 actief op TikTok. Hiermee speelt de stad Antwerpen in op digitale trends en is ze aanwezig op virtuele locaties waar de doelgroep zich bevindt.
Net als op andere sociale mediakanalen, wil de stad Antwerpen ook adverteren op TikTok. Deze advertenties hebben als doel het bereik van het kanaal te laten groeien en stedelijke communicatiecampagnes extra te ondersteunen. Om dit mogelijk te maken dient een advertentieovereenkomst en geheimhoudingscontract getekend te worden. Beide contracten zijn standaardcontracten die niet op maat van één organisatie aangepast kunnen worden.

De advertentieovereenkomst is een schriftelijke overeenkomst tussen de stad Antwerpen en TikTok met als doel te adverteren via hun platform. 

Het geheimhoudingscontract is een contract waarmee de stad Antwerpen zich akkoord verklaren om vertrouwelijke informatie niet door te geven of openbaar te maken.

Aanleiding en context

Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. In het bestuursakkoord staat de volgende resolutie die het ambitieniveau weergeeft met betrekking tot digitale communicatie:

  • Resolutie 571: De stad ontwikkelt haar digitale communicatiekanalen toekomstgericht en speelt hierbij in op de behoeften van bewoners, ondernemers en bezoekers. Om het communicatiebereik bij moeilijker te bereiken doelgroepen te verhogen, zet de stad in op instrumenten als peer-to-peer marketing en communiceert de stad op virtuele en fysieke locaties waar deze doelgroep zich bevinden.

Algemene financiële opmerkingen

De nodige middelen zijn voorzien binnen de reguliere communicatiebudgetten van Ondernemen en Stadsmarketing.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college bekrachtigt de advertentieovereenkomst met TikTok Information Technologies UK Limited.

Artikel 2

Het college bekrachtigt de geheimhoudingsovereenkomst met TikTok Pte. Ltd.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.