De stad Antwerpen is sinds 24 november 2021 actief op TikTok. Hiermee speelt de stad Antwerpen in op digitale trends en is ze aanwezig op virtuele locaties waar de doelgroep zich bevindt.
Net als op andere sociale mediakanalen, wil de stad Antwerpen ook adverteren op TikTok. Deze advertenties hebben als doel het bereik van het kanaal te laten groeien en stedelijke communicatiecampagnes extra te ondersteunen. Om dit mogelijk te maken dient een advertentieovereenkomst en geheimhoudingscontract getekend te worden. Beide contracten zijn standaardcontracten die niet op maat van één organisatie aangepast kunnen worden.
De advertentieovereenkomst is een schriftelijke overeenkomst tussen de stad Antwerpen en TikTok met als doel te adverteren via hun platform.
Het geheimhoudingscontract is een contract waarmee de stad Antwerpen zich akkoord verklaren om vertrouwelijke informatie niet door te geven of openbaar te maken.
Op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019-2024 goed. In het bestuursakkoord staat de volgende resolutie die het ambitieniveau weergeeft met betrekking tot digitale communicatie:
De nodige middelen zijn voorzien binnen de reguliere communicatiebudgetten van Ondernemen en Stadsmarketing.
Het college bekrachtigt de advertentieovereenkomst met TikTok Information Technologies UK Limited.
Het college bekrachtigt de geheimhoudingsovereenkomst met TikTok Pte. Ltd.