Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01100 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143862. Sterrenlaan 5. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01100 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143862. Sterrenlaan 5. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_01100 - Omgevingsvergunning - OMV_2021143862. Sterrenlaan 5. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021143862

Gegevens van de aanvrager:

BVBA NADE met als contactadres Grensbeeklaan 2 te 2600 Antwerpen en BV NAUTILUS IMMO met als adres Esmoreitlaan 1 bus 60 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Sterrenlaan 5 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 42 sectie C nr. 193V3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/12/1972: toelating (222#3324) voor het oprichten van een autobergplaats.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder schuin dak in halfopen bebouwing;

-          garage van 1 bouwlaag onder plat dak ter hoogte van de rechter perceelgrens met een bouwdiepte van 6,60 meter;

-          gevels in rode gevelsteen en een grijsachtige beige bepleistering met wit buitenschrijnwerk.

Huidige toestand

-          conform vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder aangepast schuin - en plat dak in halfopen bebouwing;

-          garage van 1 bouwlaag onder plat dak ter hoogte van de rechter perceelgrens met een bouwdiepte van 10,50 meter;

-          gevels in rode gevelsteen en een grijsachtige beige bepleistering met donkergrijs/zwart houten buitenschrijnwerk.

-          terras in waterdoorlatende verharding van 20 m².

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de gelijkvloerse achterbouw en garage;

-          slopen van de dakconstructie;

-          voorzien van een nieuwe gelijkvloerse achterbouw met garagevolume;

-          voorzien van een nieuwe dakconstructie;

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          aanpassen van de gevels in functie van de nieuwe interne indeling.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

24 december 2021

2 februari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de hobbyruimte heeft een vrije hoogte van 2,50 meter in plaats van de gevraagde 2,60 meter voor verblijfsruimtes;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer:
    de lichtdoorlatende oppervlakte op de zolderkamer bedraagt 1,65 m² in plaats van de gevraagde 3 m², namelijk 10 % van de netto-vloeroppervlakte;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    er is geen minimale opstand van 0,30 meter voorzien ter hoogte van de nieuwe gelijkvloerse uitbreiding en garage t.o.v. het hoogst aangrenzende dakvlak.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De plannen voorzien het slopen van de bestaande garage en deze te herbouwen op een andere locatie. De garage met hobbyruimte wordt meer naar de straat gebracht, op 1,25 meter van de voorgevel. De tuinzone wordt zo groter waardoor de verblijfskwaliteit hier verhoogt.

De bouwdiepte van het nieuwe volume bedraagt 10,50 meter waardoor deze verder komt dan de achtergevel van de woning. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om voor de hobbyruimte zowel in de achtergevel als in de zijgevel een raamopening te voorzien.

In bestaande toestand stond de garage meer naar achter op het perceel. Door deze te verplaatsen verdwijnt voor de rechterbuur de hoge muur ter hoogte van de tuinzone en wordt deze nu voorzien ter hoogte van de zijgevel. De nieuwe muur wordt aan de zijde van de rechterbuur afgewerkt met steenstrips.

Achteraan het hoofdvolume wordt de veranda vervangen door een volwaardige aanbouw om de keuken en eetruimte uit te breiden. Deze wordt voorzien van een beglaasde achtergevel waardoor het contact met de tuinzone geoptimaliseerd wordt. Het dak wordt vervangen door een nieuw dak dat aansluit bij de linkerbuur. Dit met een vlakke nok om de vrije hoogte in de ruimte onder het dak te verhogen. De overige werken situeren zich binnen het volume in functie van een beter intern ruimtegebruik.

Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving met deze werken wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe volumes worden met een roodachtige gevelsteen afgewerkt om zo aan te sluiten bij het hoofdvolume. Het buitenschrijnwerk zal voorzien worden in zwart geschilderd hout. Het nieuwe dak wordt afgewerkt met rode dakpannen.

De verklarende nota vermeld dat er aan de overige gevels enkel herstellingswerken worden uitgevoerd. De plannen vermelden echter een wijziging van de kroonlijst naar een zwarte kleur en een wijziging van de leien op de erker en het afdak naar grijs. Als kleur voor de bepleistering ter hoogte van de eerste verdieping wordt op de plannen grijsachtig beige vermeld, aangeleverd beeldmateriaal toont aan dat het hier in bestaande toestand over een witte bepleistering gaat. Aangezien de woning aansluit op een gelijkaardig pand waarbij de kwaliteit van beide panden wordt bepaald door de gelijkaardige materialisatie is het wenselijk deze samenhang te behouden. Aanpassingen zullen in voorwaarde worden opgenomen.

Op deze manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De nieuwe hobbyruimte, die in hetzelfde volume als de garage voorzien zal worden, heeft een vrije hoogte van 2,50 meter in plaats van de gevraagde 2,60 meter. Het gaat hier echter om een verblijfsruimte die beperkt in tijd gebruikt zal worden. Bovendien is deze beperkt in oppervlakte en kan er, door de grote raamopeningen, voldoende natuurlijk licht de volledige oppervlakte bereiken. Met toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op artikel 21 van de bouwcode toegestaan worden.

 

De slaapkamer onder het hellend dak voldoet niet aan artikel 24 van de bouwcode. De lichtdoorlatende oppervlakte van de raamopening bedraagt geen 10% van de totale netto-vloeroppervlakte van deze ruimte. Door de badkamer en dressing mee in te de slaapkamer te integreren ontstaat er een kwalitatieve ruimte. De hellende daken zorgen voor een opdeling zonder dat hier muren worden gebruikt. Hierdoor is de oppervlakte van deze slaapkamer ook groter dan bij een standaard slaapkamer. Indien enkel de netto-vloeroppervlakte van het slaapgedeelte gemeten zou worden is er geen afwijking op artikel 24 van de bouwcode. Hierdoor kan geoordeeld worden dat de afwijking aanvaardbaar is. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op artikel 24 van de bouwcode toegestaan worden.

 

De scheimuur met de aanpalende bebouwing werd niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan, met het oog op het voorkomen van brandoverslag, niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2. de kroonlijst in het wit te voorzien;

3. de leien op de erker en het afdak in het zwart te voorzien;

4. de bepleisterde delen op de gevel te voorzien in een witte kleur;

5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 november 2021

Volledig en ontvankelijk

24 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

22 februari 2022

Verslag GOA

9 februari 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

2

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Twee van de bezwaarschriften handelen over aanpassingen aan de voorgestelde wijzigingen aan de voorgevel opdat beide woningen, die geschakeld zijn, bij elkaar blijven aansluiten.

Evaluatie: Het klopt dat de omgeving gekenmerkt wordt door geschakelde woningen die zowel qua vorm als qua materialisatie bij elkaar horen. Bij de aanvraag voor sloop en herbouw voor het linkse pand van beide woningen is er daarom veel aandacht gegaan naar deze samenhang. Er kan vastgesteld worden dat de samenhang in de omgeving vaak al verloren is gegaan door bijvoorbeeld het wijzigen van de kleur van de kroonlijst, toevoegen van een dakkapel of het wijzigen van de kleur van de dakbedekking. Dit is storend in het straatbeeld en heeft een negatief effect op de beeldkwaliteit van de wijk. Er is bijgevolg geen aanleiding om deze samenhang tussen de geschakelde woningen verloren te laten gaan.

Het bezwaar is gegrond.


Het derde bezwaarschrift handelt over, voor de bezwaarindiener, noodzakelijk voorwaarden:

- het uitsluiten van het gebruik van platte daken van de garage en bijgebouw als terras en het voorzien van eventuele bijhorende panelen;

- het bepalen van de maximale hoogte van het geheel van garage en bijgebouw;

- het uitsluiten van het voorzien van een terras op het platte dak van de plaats waar de keuken of achterplaats verbouwd wordt;

- het vervangen van vernietigde of aangetaste panelen op kosten van de eigenaars van de werken van eigendom Sterrenlaan 5.

Evaluatie: De realisatie van het project staat los van de stedenbouwkundige beoordeling door de vergunningverlenende overheid. De aanvrager dient de vergunning uiteraard na te leven en het project volledig uit te voeren, elke afwijking van de omgevingsvergunning houdt in beginsel een bouwmisdrijf in.

Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de bouwheer/aannemer zich te ontzien van burgerrechtelijke plichten.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2. de kroonlijst in het wit te voorzien;

3. de leien op de erker en het afdak in het zwart te voorzien;

4. de bepleisterde delen op de gevel te voorzien in een witte kleur;

5. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.