Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01169 - Bestek GAC_2021_01797. Raamovereenkomst voor de opmaak van asbestinventarissen en staalname asbest - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01169 - Bestek GAC_2021_01797. Raamovereenkomst voor de opmaak van asbestinventarissen en staalname asbest - Bestek en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_01169 - Bestek GAC_2021_01797. Raamovereenkomst voor de opmaak van asbestinventarissen en staalname asbest - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De inschrijver dient zijn technische bekwaamheid of beroepsbekwaamheid aan te tonen op basis van onderstaand selectiecriterium:

Het voorleggen van een reeds opgeleverde opdracht, uitgevoerd tijdens de voorbije 3 jaar, voor het opmaken van asbestinventarissen aan ten minste 15 gebouwen (in 1 opdracht) met vermelding van de datum en van de opdrachtgever waarvoor zij bestemd waren. De diensten worden aangetoond door attesten die de bevoegde autoriteit afgeeft of medeondertekent of in het geval van diensten voor een particuliere afnemer, door attesten van de afnemer of, bij ontstentenis, eenvoudigweg door een verklaring van de dienstverlener.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 60 punten;
  2. plan van aanpak op een totaal van 40 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Het Koninklijk Besluit van 16 maart 2006 reguleert de bescherming van werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan asbest. In verband met preventie en bescherming zijn een aantal wettelijke stappen uitgetekend, die beginnen bij de verplichting tot het (laten) opmaken van een asbestinventarisatie (afdeling II van het Koninklijk Besluit).

AG Vespa adviseert om dergelijke inventarissen (van de blootstellingsrisico’s aan asbest) te laten opmaken voor alle gebouwen uit het stadspatrimonium waarvoor dit nog niet eerder gebeurde, teneinde als werkgever in regel te zijn met de verplichtingen zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 16 maart 2006. Naast het opmaken van inventarissen van de blootstellingsrisico’s, bevat deze opdracht ook het opmaken van inventarissen in functie van saneringswerken. Verder bestaat de opdracht uit het actualiseren van bestaande inventarissen. Tot slot maken ook individuele staalnames deel uit van de opdracht.

Deze raamovereenkomst is de vervanging van de huidige raamovereenkomst GAC_2017_00145, welke op 20 maart 2022 ten einde loopt.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2021_01797 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de opmaak van asbestinventarissen en staalname asbest goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure met Europese bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
GAC
dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor de opmaak van asbestinventarissen en staalname asbest


budgetplaats: Diverse
budgetpositie: 221, 6103
functiegebied: 2SBS070101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600

met orderbons



Bijlagen

  • 01797_Bestek.pdf
  • 01797_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 01797_Inventaris.xls