Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01069 - Omgevingsvergunning - OMV_2021161577. Simonsstraat 20. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01069 - Omgevingsvergunning - OMV_2021161577. Simonsstraat 20. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_01069 - Omgevingsvergunning - OMV_2021161577. Simonsstraat 20. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021161577

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Esther Breuer met als adres Charlottalei 35 te 2018 Antwerpen en de heer Marcel Gros met als adres Charlottalei 35 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Simonsstraat 20 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nrs. 0 en 1190S6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

oprichten van een appartementsgebouw na sloop

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/08/1964: vergunning (18#46786) voor een verbouwing.

Vergunde en huidige toestand

-          pand van 3 bouwlagen in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse winkel en 2 bovenliggende appartementen.

Gewenste toestand

-          sloop van de bestaande bebouwing;

-          nieuwbouw van een appartementsgebouw (na sloop bestaande bebouwing) met 5 appartementen:

  • 3 eenslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 63 m², 63 m² en 69 m²;
  • 1 tweeslaapkamer appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 110 m²;
  • 1 drieslaapkamer appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 144 m²;
  • gemiddelde oppervlakte: ca. 90 m²;

-          7 bouwlagen onder plat dak;

-          voorgevel in beige gevelsteen met grijs, aluminium buitenschrijnwerk, gedragen op een plint in blauwe hardsteen.             

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaand gebouw;

-          oprichten van een appartementsgebouw van 7 bouwlagen;

-          inrichten van 5 appartementen;

-          gelijkvloerse tuin;

-          fietsen- en afvalberging in de ondergrondse bouwlaag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

10 november 2021

16 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

10 november 2021

3 december 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 november 2021

18 november 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 november 2021

26 november 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: de scheidingsmuren van het dak van de teruggetrokken daklaag bezitten geen minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De Simonsstraat wordt gekenmerkt door meergezinsgebouwen al dan niet met een gelijkvloerse handelsfunctie. De voorgestelde meergezinswoning met 5 woonentiteiten is functioneel inpasbaar.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het referentiebeeld van de Simonsstraat toont meergezinswoningen van 5 à 6 bouwlagen met enkele hogere accenten. De aanvraag voorziet 6 volwaardige bouwlagen met een kroonlijsthoogte die harmonisch aansluit bij beide buurpanden. Een bijkomende teruggetrokken bouwlaag sluit aan op de daklaag van de linkerbuur en vormt tegelijk een overgang naar het hoekpand dat een hoogteaccent in de omgeving vormt. De bouwdiepte sluit aan op deze van de linkerbuur en maakt een opening naar de lichtkoker van het hoekpand waardoor de lichttoetreding er gegarandeerd blijft.

De 5 ruime appartementen bieden een verscheidenheid aan woontypologieën: 2 duplexappartementen (gelijkvloers + 1ste verdieping en 5de verdieping + daklaag) met respectievelijk drie en twee slaapkamers. Op de 2de tot de 4de verdieping zijn telkens ruime éénslaapkamerappartementen gepland. Het onderste appartement heeft een tuinzone, de appartementen hebben telkens een ruim terras aan de achterzijde en Parijse balkons aan de voorzijde.

 

Zowel het bouwvolume als het programma passen zich harmonieus in de omgeving in waardoor de draagkracht van het perceel niet overschrijden wordt en de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag kan bijgevolg positief geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel wordt voorzien van beige metselwerk en voorzien van gevellijsten in blauwe hardsteen die het gebouw zijn kenmerkende horizontale geleding geven. Bovenaan worden deze horizontale lijsten twee maal herhaalt waarbij deze als borstwering voor het terras fungeert en tegelijkertijd voor een harmonieuze overgang tussen de kroonlijsthoogtes van beide buurpanden zorgt.


De gevelplint wordt net als de lijsten opgetrokken in blauwe hardsteen. De plint sluit qua hoogte aan op de plinthoogte van de linkerbuur. De borstweringen in spijlenwerk worden afgestemd op deze hoogte en vormen een logische overgang tussen de verdiepingshoogtes van de naastgelegen panden.


De raamopeningen en het schrijnwerk in grijs aluminium vormen een verticaal accent in de voorgevel die afgestemd is op de ritmiek van de historische herenwoningen en meergezinsgebouwen in de omgeving.

De achtergevel wordt in een witte bepleistering uitgevoerd en voorzien van schrijnwerk en borstwering in grijs aluminium overeenkomstig de voorgevel.

De aanvraag kan positief geadviseerd worden.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De scheidingsmuren van het dak van de teruggetrokken daklaag bezitten geen minimale opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. Dat is een strijdigheid met artikel 34 van de bouwcode. Om alsnog een vergunning te kunnen verlenen wordt een stedenbouwkundige voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Verder voorziet de aanvraag ruime appartementen die voorzien zijn van alle hedendaagse wooncomfort. Ruime raampartijen voorzien in voldoende lichttoetreding en de buitenruimtes zijn voldoende ruim voorzien. Het gelijkvloerse woonprogramma voorziet een levendige functie in de vorm van een bureauruimte aan de voorgevel met doorzichten naar de achtergelegen leefruimte.
De aanvraag kan positief geadviseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van 5 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm :

-          5 appartementen: parkeerbehoefte = 5.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Het gebouw dat gesloopt wordt heeft een winkel op het gelijkvloers met 2 bovenliggende appartementen. De parkeerbehoefte hiervan is 2. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 2 parkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de 5 appartementen moeten 13 (6 + 3 + 4 = 13) fietsenstallingen voorzien worden:

-          3 appartementen met 1 slaapkamer: 3 x 2 = 6;

-          1 appartement met 2 slaapkamers: 1 x 3 = 3;

-          1 appartement met 3 slaapkamers: 1 x 4 = 4.

 

Er wordt een fietsenberging voor 13 fietsen ingericht in de kelder. De deuren naar de fietsenberging moeten automatisch open gaan, in functie van een vlotte bereikbaarheid. Dat wordt opgenomen als voorwaarde van de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3. de deuren naar de fietsenberging moeten automatisch openen zodat de fietsenberging vanuit het liftsas vlot toegankelijk is;

4. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

5. de voorwaarden uit het advies van Fluvius strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 oktober 2021

Volledig en ontvankelijk

10 november 2021

Start openbaar onderzoek

24 november 2021

Einde openbaar onderzoek

23 december 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 februari 2022

Verslag GOA

3 februari 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

24 november 2021

23 december 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2. het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3. de deuren naar de fietsenberging moeten automatisch openen zodat de fietsenberging vanuit het liftsas vlot toegankelijk is;

4. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

5. de voorwaarden uit het advies van Fluvius strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.