Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01099 - Omgevingsvergunning - OMV_2021180601. Letterkundestraat 244. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01099 - Omgevingsvergunning - OMV_2021180601. Letterkundestraat 244. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_01099 - Omgevingsvergunning - OMV_2021180601. Letterkundestraat 244. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021180601

Gegevens van de aanvrager:

Moustapha El Mestaoui met als adres Letterkundestraat 244 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Letterkundestraat 244 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 27B6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/06/1987: vergunning (222#6947) voor een verbouwing;

-          2/02/1981: vergunning (222#5633) voor het oprichten van een bergplaats in de tuin;

-          19/04/1974: vergunning (222#13411) voor verbouwingswerken aan een woning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          een eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met schuin lopende voorgevel;

-          de bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt circa 15 meter aan de linkerzijde en circa 13,30 meter aan de rechterzijde;

-          de bouwdiepte op de 1ste verdieping varieert van circa 11,30 meter aan de linkerzijde en 13,30 meter aan de rechterzijde;

-          de kroonlijsthoogte van het hoofdvolume is circa 7,35 meter;

-          voorgevel afgewerkt met rode gevelsteen, plint en dorpels in blauwe hardsteen, houten buitenschrijnwerk en wit geaccentueerde draagbalken boven de dagopeningen.

Huidige toestand

-          de bestaande uitbreiding op het gelijkvloers bedraagt circa 17,98 meter aan de linkerzijde en 18,63 meter aan de rechterzijde;

-          de bestaande uitbreiding op de eerste verdieping bedraagt circa 12,62 meter aan de linkerzijde en  14,47 meter aan de rechterzijde;

-          een gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk in de voorgevel.

Gewenste toestand

-          het slopen van de bestaande uitbreidingen op het gelijkvloers;

-          een nieuwe uitbreiding op het gelijkvloers tot een bouwdiepte variërend van circa 19,06 meter tot circa 19,97 meter en een kroonlijsthoogte van circa 3,48 meter;

-          het oprichten van een 3de bouwlaag met een kroonlijsthoogte van circa 10,10 meter en een bouwdiepte variërend van circa 9,10 meter tot circa 10,94 meter;

-          het isoleren van de gevels en het afwerken van de voorgevel met een lichtgrijze bepleistering, plint en dorpels in blauwe hardsteen, buitenschrijnwerk in antraciet pvc voorzien van wit pvc inbouwrolluik en dakrand in zwart aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          het uitbreiden van een eengezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Provincie Antwerpen/ Dienst Integraal Waterbeleid

27 december 2021

31 januari 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de lichtdoorlatende oppervlakte van het raam van slaapkamer 2 op de 1ste verdieping achteraan is niet in verhouding met de netto vloeroppervlakte van deze ruimte;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: het plat dak van de nieuwe bouwlaag heeft ter hoogte van de scheidingsmuren geen minimale opstand van 0,3 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: de aansluitpunten van de gescheiden riolering mogen hoogstens 0,5 m uit elkaar gelegen zijn.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Er werd advies gevraagd aan de waterbeheerder. Aangezien er binnen de termijn van adviesverlening geen advies verstrekt werd, wordt dit advies geacht gunstig te zijn. Omdat de aanvraag enkel een optopping op het bestaande volume betreft kan verder in alle redelijkheid geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af op artikel 24, 34 en 41 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Artikel 34 en 41 worden opgenomen als voorwaarde bij de vergunning. Artikel 24 wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het uitbreiden van een eengezinswoning.

De eengezinswoning met schuin lopende voorgevel werd op het gelijkvloers reeds doorheen de tijd uitgebreid van circa 15 meter (linkerzijde) en circa 13,30 meter (rechterzijde) tot circa 17,98 meter en 18,63 meter. In de huidige aanvraag wenst men een gelijkvloerse uitbreiding te realiseren die varieert van circa 19,06 meter tot 19,97 meter. De centrale ruimte op het gelijkvloers wordt voorzien als berging. De bestaande leefruimte blijft op dezelfde wijze licht en lucht ontvangen via het raam in de voorgevel. De leefkeuken achteraan ontvangt voldoende licht en lucht via het raam aan de tuinzijde. Bovendien bestaat dit straatsegment uit diepe percelen waardoor er na uitbreiding nog een ruime tuinzone bewaard blijft.  Er wordt opgemerkt dat de 1ste verdieping eveneens uitgebreid werd met circa 1,5 meter ten opzichte van het vergund plan van 1987. Gezien de bebouwde context is de uitbreiding regulariseerbaar. De nieuwe derde bouwlaag volgt logischerwijze de bouwdiepte van het hoofdvolume. Het totaal volume past zich in in de bebouwde omgeving en is bijgevolg stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel bestaat uit een roodbruine gevelsteen. Na uitbreiding van de woning met een extra verdieping wordt de volledige gevel licht grijs bepleisterd. Op die manier ontstaat er een uniform gevelbeeld.

Gezien de verscheidenheid aan kleuren in het straatbeeld (gevelsteen in het bruin, geel, rood, roodbruin en geschilderde gevels) zijn de visueel vormelijke elementen stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt opgemerkt dat de raamopening van de slaapkamer/dressing op de 1ste verdieping achteraan niet in verhouding is met de netto vloeroppervlakte van deze verblijfsruimte. Hierdoor ontvangt de slaapkamer onvoldoende rechtstreeks licht en lucht. Dit zorgt ervoor dat de slaapkamer onvoldoende gebruikskwaliteit heeft. Om voormelde reden wordt deze slaapkamer uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. het plat dak van de nieuwe bouwlaag dat ter hoogte van de scheidingsmu(u)r(en) geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, moet worden voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient te gebeuren conform artikel 41 van de bouwcode;

3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4. Slaapkamer 2 op de 1ste verdieping achteraan te voorzien als dressing en omgekeerd.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 november 2021

Volledig en ontvankelijk

27 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

23 februari 2022

Verslag GOA

3 februari 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de bevraging aanpalenden werd er één bezwaarschrift ingediend dat zich laat samenvatten als volgt:

Daling rendement zonnepanelen: het bezwaar dat door de realisatie van het project rechtstreeks zonlicht wordt weggenomen op de zonnepanelen van de bezwaarindiener, waardoor de opbrengst van deze panelen drastisch zakt;

Beoordeling: Het is correct dat het geplande project hoger reikt dan de kroonlijst van de aanpalende woning, waardoor het niet uitgesloten is dat rechtstreeks zonlicht weggenomen wordt van de zonnepanelen gedurende een moment van de dag. Toch kan dit feit niet verhinderen dat de aanvrager het recht heeft zijn woning uit te breiden indien dit stedenbouwkundig aanvaardbaar is. Er zijn in de omgeving meerdere gebouwen met drie of meer bouwlagen. Het openbaar domein en de tuinzones zijn diep genoeg om een dergelijke hoogte toe te laten. De bouwhoogte in voorliggend project is bijgevolg inpasbaar in het straatbeeld en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. het plat dak van de nieuwe bouwlaag dat ter hoogte van de scheidingsmu(u)r(en) geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, moet worden voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2. De aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel dient te gebeuren conform artikel 41 van de bouwcode;

3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4. Slaapkamer 2 op de 1ste verdieping achteraan te voorzien als dressing en omgekeerd.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.