Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_01079 - Omgevingsvergunning - OMV_2021174444. Bosschaert de Bouwellei 81. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_01079 - Omgevingsvergunning - OMV_2021174444. Bosschaert de Bouwellei 81. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_01079 - Omgevingsvergunning - OMV_2021174444. Bosschaert de Bouwellei 81. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021174444

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Magalie Van Dyck-Lippens met als adres Antwerpen 39 bus 201 te 2020 Antwerpen en Niels De Houwer met als adres Camille Huysmanslaan 39 bus 201 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Bosschaert de Bouwellei 81 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 524B5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          06/07/1946: toelating (329#19232) voor herstellings- en verbouwingswerken;

-          24/07/1934: toelating (329#11173) voor het bouwen van een huis.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          ééngezinswoning met tuin;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing van 2 bouwlagen onder een plat dak;
  • hoofdvolume met een uitbouw tot een bouwdiepte van circa 20,18 m;

-          gevelafwerking:

  • bruin getinte gevelsteen;
  • plint in blauwe hardsteen.

-          inrichting: voortuin.

 

Huidige toestand

 

-          conform vergunde toestand.

 

Gewenste toestand

 

-          ééngezinswoning met tuin;

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte van de gelijkvloerse bouwlaag over de volledige perceelbreedte voorzien tot 20,18 m met een patio;
  • bouwdiepte van de tweede bouwlaag (linkerzijde) voorzien tot 18,14 m;
  • de hoogte van de achterbouw is 6,72 m;

-          gevelafwerking: pvc buitenschrijnwerk in houtkleur;

-          inrichting:

  • terras in waterdoorlatende verharding van 30 m² achteraan aansluitend op het hoofdvolume;
  • voortuin met wandelpad in klinkers naar de inkomdeur en afsluiting vooraan met een haag van 0,50 m hoog.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          uitbreiden van de eengezinswoning achteraan het hoofdvolume en afwerken met een nieuw plat dak;

-          aanleggen van een nieuw terras;

-          wijzigen van de scheidingsmuren aan de rechterzijde;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          afwerken van de nieuwe achtergevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De Bosschaert de Bouwellei wordt gekenmerkt door een- en meergezinswoningen met voornamelijk twee à drie bouwlagen in gesloten bebouwing. De bestemming van de woning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning met twee bouwlagen onder plat dak. Het volume en de footprint wijzigen enkel aan de achterzijde van het gebouw. Terwijl er in de bestaande situatie een achterbouw over de halve breedte van het perceel is, wordt deze achterbouw in de nieuwe situatie perceelsbreed opgevat. Op die manier kan de interne organisatie geoptimaliseerd worden en kan er een volwaardige leefruimte aan de tuin gecreëerd worden.

 

Het gebouw heeft net zoals het buurpand op nr. 83 een bouwdiepte van 20,18 m. Dit is dieper dan de gangbare afmetingen en ook dieper dan de kenmerkende bouwdiepte in het bouwblok, maar gezien de specifieke vorm van het perceel (waarbij de tuin achter het perceel van de buren loopt) is deze diepte inpasbaar. De achtergevel van de woning staat nu ter hoogte van de achtermuur van de tuin van de buren en sluit zo logisch aan bij de bredere tuin van de aanvrager.

 

Bovendien wordt er ook midden in de woning voldoende licht en lucht voorzien door het inplanten van een patio, waarrond de eetkamer, keuken en leefruimte georganiseerd worden.

 

Aan de voorgevel wordt een bureauruimte voorzien die zorgt voor een levendige functie aan de straat.

 

In functie van de uitbreiding achteraan wordt de scheimuur met de buur van nr. 83 opgehoogd. De bouwhoogte komt overeen met de hoogte van de achterbouw van deze buren en is aanvaardbaar.

 

Op de eerste verdieping worden de ruimtes binnen het bestaande volume gereorganiseerd. De badkamer, in het midden en dus in het donkerste deel gelegen, wordt voorzien van een koepel. De slaapkamers krijgen allemaal een logische plek aan de gevels, en ook de circulatie wordt geoptimaliseerd waardoor er geen doorloop-kamers meer zijn.

 

Het ontwerp genereert een grote verbetering van de woonkwaliteit, een logische relatie tussen de verschillende functies en een verbeterde connectie met de tuin. Dankzij de patio geniet de woning van interessante zichtassen en een grote ruimtelijkheid.

 

Het volume is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel blijft ongewijzigd. De gevel achteraan wordt gepleisterd in een roze tint die refereert naar de kleur van de voorgevel. Deze kleur wordt doorgezet op de tuinmuur die in hetzelfde vlak ligt, zodat een coherent geheel wordt bekomen. Het nieuwe schrijnwerk wordt uitgevoerd in wit aluminium. De materiaalkeuzes en kleuren zijn aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 december 2021

Volledig en ontvankelijk

29 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 februari 2022

Verslag GOA

3 februari 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.