Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021182588 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bogdan Manaila met als adres Moretusstraat 86 te 2660 Antwerpen |
Ligging van het project: | Moretusstraat 86 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 37 sectie C nr. 430N2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning en regulariseren van een luifel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/01/1938: toelating (1006#12254) voor koer veranderen tot veranda.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- eengezinswoning;
- achtergevel heeft raam, klein wc-raampje en deur naar buiten.
Huidige toestand
- eengezinswoning van twee bouwlagen onder plat dak in halfopen (links) bebouwing;
- voordeur op rechterzijde;
- erker op eerste verdieping links;
- voorgevelbreedte van vijf meter;
- gelijkvloerse bouwdiepte bedraagt circa 17,40 meter;
- luifel tot op 20,10 meter;
- achtergevel heeft schrijnwerkopening over volledige breedte van het huis;
- bouwdiepte eerste verdieping bedraagt 8,70 meter;
- gevelafwerking voorgevel:
- gevelafwerking achtergevel:
Gewenste toestand
- regularisatie van de gewijzigde schrijnwerkopening in de gelijkvloerse achtergevel;
- regularisatie van de luifel;
- afbraak badkamer in achterste helft gelijkvloerse woonruimte;
- uitbreiding bouwdiepte tot 13 meter op eerste verdieping;
- gevelafwerking achtergevel:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een uitbreiding op de eerste verdieping;
- regulariseren van de vergrote schrijnwerkopeningen achteraan;
- regulariseren van de luifel tegen de tuingevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van volgende artikels van de bouwcode:
Open ruimte (art.27):
- De tuinzone moet zoveel mogelijk ingericht worden als onverharde ruimte. In de achtertuinzone kan tot 1/3 van de tuinzone verhard worden aangelegd. Onder verharding worden zowel het terras als het tuinhuis gerekend. Ook iedere vorm van half-verharding zoals het aanwezige grind wordt aanzien als verharding. Er zal hierdoor in voorwaarde worden opgenomen dat de achtertuinzone maximaal voor 1/3 verhard kan worden. De overige oppervlakte moet met groen in volle grond aangelegd worden.
Septische putten (art.43):
- De aanvraag geeft onvoldoende informatie omtrent de inhoud van de septische put. In voorwaarde zal bijgevolg worden opgenomen dat er een septische put voorzien moet worden conform artikel 43 van de bouwcode.
De overige afwijkingen (artikels 6,10 en 34) hebben betrekking op de gelijkvloerse luifelstructuur. Deze afwijkingen worden verder besproken in het beoordelingselement “Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid”.
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet zowel een regularisatie van de gelijkvloerse luifelstructuur en een uitbreiding op het eerste verdieping.
Luifelstructuur:
- De bouwdiepte van het hoofdvolume op het gelijkvloers bedraagt 17 meter. Deze bouwdiepte sluit aan bij de kenmerkende bouwdiepte in deze omgeving. Een bijkomende luifelstructuur van drie meter wijkt af van de gangbare bebouwing in deze omgeving. Deze bijkomend overkapping heeft ook een negatieve invloed op de interne woonkwaliteit. Door de beperkte perceelsbreedte van 5 meter is het met de bouwdiepte van het hoofdvolume reeds moeilijk om te voldoen aan de noodzakelijke verluchting en verlichting. Een bijkomende overdekking van 3 meter is hierdoor niet wenselijk. Tenslotte voldoet de afwerking van de scheidingsmuur niet aan artikel 34 van de bouwcode met betrekking op brandoverslag. De luifelstructuur wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.
De uitbreiding op het eerste verdieping tot 13 meter kan wel gunstig worden. Deze bouwdiepte sluit aan bij de kenmerkende bebouwing en is niet storend voor de omgeving.
Het voorstel is, mits naleven van de gestelde voorwaarden, ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De uitbreiding op het eerste verdieping wordt voorzien in beige crepi. Dit materiaal is visueel inpasbaar in deze woonomgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de achtertuin mag voor maximaal 1/3 verhard worden aangelegd conform artikel 27 van de bouwcode. Ook iedere vorm van half-verharding, zoals grind, en alle bijgebouwen worden aanzien als verharding;
2. er moet een septische put voorzien worden conform artikel 43 van de bouwcode;
3. de luifelstructuur boven het terras op het gelijkvloers wordt uitgesloten van vergunning;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 29 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 27 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 25 februari 2022 |
Verslag GOA | 3 februari 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de achtertuin mag voor maximaal 1/3 verhard worden aangelegd conform artikel 27 van de bouwcode. Ook iedere vorm van half-verharding, zoals grind, en alle bijgebouwen worden aanzien als verharding;
2. er moet een septische put voorzien worden conform artikel 43 van de bouwcode;
3. de luifelstructuur boven het terras op het gelijkvloers wordt uitgesloten van vergunning;
4. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.