Terug
Gepubliceerd op 14/02/2022

2022_CBS_00830 - Omgevingsvergunning - OMV_2021152790. Aernout en Willemlaan 14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/02/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_00830 - Omgevingsvergunning - OMV_2021152790. Aernout en Willemlaan 14. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_00830 - Omgevingsvergunning - OMV_2021152790. Aernout en Willemlaan 14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021152790

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mehdi Vatan met als adres Aernout en Willemlaan 14 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Aernout en Willemlaan 14 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 715F2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een terrasconstructie tegen achtergevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/07/1963: vergunning (18#81992) voor het bouwen van 64 eengezinswoningen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning met inpandige garage;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak;

-          voorgevelafwerking:

  • beige gevelsteen;
  • houten schrijnwerk met daaronder gekleurde asbestcementplaten.

Huidige toestand

-          voorgevelafwerking:

  • houten schrijnwerk met daaronder aluminiumplaten.

Gewenste toestand

-          bouwvolume:

  • terrasconstructie tegen achtergevel op de 1ste verdieping;
  • aangepaste gevelopening op verdieping van achtergevel.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van terrasconstructie tegen de achtergevel ter hoogte van de 1ste verdieping;

-          wijzigen gevelopening achtergevel;

-          wijzigen scheimuren.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

het hoofdgebouw en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
De terrasconstructie is niet afgestemd op de architectuur van het gebouw en de omgeving;

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte
    bij de inplanting van nieuwe constructies moet rekening gehouden worden met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van de omgeving.
    De terrasconstructie beperkt de daglichttoetreding van zowel het gelijkvloers van de eigen woning als de binnen- en buitenruimte van de buren;
  • artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren:

scheidingsmuren dienen te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 meter.
Dit is niet het geval bij de schermen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied van Linkeroever.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een terras aansluitend op de leefruimte op de 1ste verdieping. De linkeraanpalende woning werd op het gelijkvloers uitgebreid met een volume met een bouwdiepte van 3 m. Op de perceelsgrens met het rechteraanpalende perceel wordt een nieuwe scheidingsmuur opgetrokken met een diepte van 3 m en een hoogte van 2,45 m. Tussen deze twee scheidingsmuren wordt een terrasconstructie uitgewerkt in potten en balken. Als afscheiding naar de aanpalende percelen wordt er een scherm voorzien op de eerste verdieping met een hoogte van 1,90 m.

 

De uitwerking van deze terrasconstructies is niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening. De aanvraag situeert zich in een wijk met bel-étage woningen die een sterke samenhang vertonen. Sommige woningen werden uitgebreid met een uitbouw op het gelijkvloers van 3 m. Het optrekken van een massieve gelijkvloerse scheidingsmuur op de rechterperceelsgrens is bijgevolg in overeenstemming met de schaal van de omgeving. De opgehoogde scheidingsmuren op de verdiepingen zijn wel in strijd met het referentiebeeld van de omgeving (bouwcode, art. 6).

Op verschillende uitbouwen werden terrassen ingericht, al dan niet vergund. Om de licht- en luchttoetreding naar de aanpalende percelen niet te hinderen, worden terrassen enkel toegestaan indien zij worden opgericht zonder opgehoogde scheidingsmuren of schermen en indien zij de nodige afstand in functie van privacy bewaren ten opzichte van de perceelsgrenzen (bouwcode, artikel 10).

Terwijl in de omgeving een (al dan niet vergund) dakterras eerder een gevolg is van een gelijkvloerse volumeuitbreiding staat in deze aanvraag de uitbreiding louter in functie van de wens om een buitenruimte op de 1ste verdieping te voorzien. De verhoging die dit oplevert voor de woonkwaliteit staat niet in verhouding tot de nadelen. Niet alleen is deze constructie hinderlijk voor de buren, ook beperkt dit de kwaliteit van de tuinzone (kleinere tuinzone in open lucht met een diepe overbouwde buitenruimte) en beperkt dit de lichttoetreding naar de gelijkvloerse ruimte.

De aanvraag moet daarom geweigerd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.



Standpunt college

Het college sluit zich niet aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt vast dat het terras achteraan op het platte dak van de eerste verdieping niet enkel de verblijfskwaliteit van de open ruimte zou verkleinen, maar ook de verblijfskwaliteit van de gelijkvloerse ruimten aansluitend op deze open ruimte en hinder creëert naar aanpalenden toe door de beperking aan lichttoetreding die hierdoor ontstaat. Om die reden wordt geadviseerd de vergunning te weigeren.

Buitenruimten zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en maken het wonen in de stad aantrekkelijker. Het klopt inderdaad dat de gelijkvloerse ruimtes minder lichttoetreding zullen ontvangen door het terras, dit betreffen echter was- en bergruimtes en geen verblijfsruimtes, waardoor een beperking van de lichttoetreding aanvaardbaar is. Daarnaast blijft er, na de plaatsing van het terras, nog steeds circa 72m² tuinzone in open lucht over, waardoor er geen reden is om aan te nemen dat het gebruik van het terras zou zorgen voor een beperktere kwaliteit van de tuinzone.

Bovendien zorgt het dakterras voor een verhoging van de woonkwaliteit aangezien er een directe verbinding wordt gecreëerd met de leefruimtes op de eerste verdieping.

Daarnaast heeft de plaatsing van het dakterras volumetrisch een beperkte impact gelet op de bestaande gelijkvloerse aanbouw van de linkeraanpalende woning van 3 meter. Om eventuele licht- en zichthinder naar aanpalende percelen toe alsnog te vermijden, zal als voorwaarde worden opgelegd om een lichtdoorlatend maar ondoorzichtig scherm van min. 1,90 meter hoogte te voorzien op beide perceelsgrenzen over de volledige diepte van het terras en met een terugslag van 60 centimeter.

Het college is bijgevolg van mening dat in dit geval het aangevraagde terras vergund kan worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 november 2021

Volledig en ontvankelijk

15 december 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 februari 2022

Verslag GOA

27 januari 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager.


Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Een lichtdoorlatend maar ondoorzichtig scherm te voorzien van circa 1,90 meter hoog op beide perceelsgrenzen over de volledige diepte van het terras en met een terugslag van 60 centimeter.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.