Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021136093 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA Patisserie Lebleu met als adres Schomstraat 14 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Verschansingstraat 35 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nrs. 3678W en 3678B2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een handelspand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/07/2005: vergunning (545#358) voor het verbouwen van een appartement en plaatsen van twee afvoerkanalen;
- 02/12/1977: vergunning (18#59172) voor verbouwing;
- 06/11/1951: toelating (18#28731) voor derde verdieping bouwen;
- 14/06/1946: toelating (18#20995) voor gevelverandering;
- 18/01/1946: toelating (18#20128) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 04/05/1944: toelating (18#18958) voor bakkersoven maken;
- 06/07/1927: toelating (1927#27332) voor binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- handelspand met bovenliggende appartementen;
- bouwvolume:
- voorgevel:
- inrichting:
Huidige toestand
- idem aan vergunde toestand
Gewenste toestand
- handelspand met bovenliggende appartementen;
- bouwvolume:
- voorgevel:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van een handelspand;
- wijzigen gevel:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 14 september 2021 | 7 oktober 2021 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 26 november 2021 | 16 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 14 september 2021 | 28 september 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 26 november 2021 | 29 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 14 september 2021 | 22 oktober 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 26 november 2021 | 29 november 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag week aanvankelijk af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- artikel 2.1.6 Gevelopbouw en gevelgeleding:
als het gelijkvloers verschillende panden samenneemt moet de structuur en de opbouw van de afzonderlijke bovenliggend geveloppervlakte terugkomen in het ontwerp van het gelijkvloers.
Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag waar een uniforme en doorlopende gevelplint wordt gecreëerd;
- artikel 2.1.8 Vaste uitsprongen boven de openbare weg:
de vaste luifel boven het etalageraam bevindt zich niet volledig binnen een hoek van 45° ten opzichte van de rechter perceelsgrens.
De breedte van de uitsprong bedraagt circa 5,30m terwijl deze maximaal 4m breed mag zijn.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
de bestaande berging van de bakkerij op de 1ste verdieping wordt ingericht als personeelsruimte.
Deze ruimte heeft een vrije hoogte van 2,43m in plaats van 2,60m.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De oorspronkelijke aanvraag week af op artikel 2.1.6 en artikel 2.1.8 van het RUP Binnenstad. In de eerste projectinhoudversie (PIV) was de gevelpui op een uniforme manier afgewerkt zodat een doorlopende plint ontstond. Hierdoor verviel de percelering die wel afleesbaar is op in het bovenliggende geveldeel. Met een PIV werden aangeleverde plannen aangeleverd en werd de afwijking opgelost. De aanvraag is niet meer strijdig met artikel 2.1.6 van het RUP. Ook de luifel werd ingekort zodat deze voldoet aan artikel 2.1.8 van het RUP.
De voorgevel ondergaat beperkte wijzigingen. De nieuwe aluminium sectionaalpoort is voorzien van blauwe gestreepte kleuren. Ook de nieuwe luifel neemt een zelfde kleur over. Met blauwkleurige geplooide aluminium letters wordt het opschrift ‘LEBLEU ZUID’ aangebracht boven de winkelpui.
De wijzigingen aan de voorgevel zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar. De stedelijke dienst monumentenzorg brengt een gunstig advies uit.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af op artikel 21 van de bouwcode. De vrije hoogte in de personeelsruimte bedraagt slechts 2,43m. Verblijfsruimtes moeten minimaal 2,6m hoog zijn. Een afwijking op dit artikel is uitzonderlijk aanvaardbaar omdat de personeelsruimte slechts sporadisch gebruikt zal worden en deel is van een bakkerij.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een bakkerij te verbouwen. De functie blijft ongewijzigd en functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag vraagt geen wijzigingen aan t.o.v. het vergunde bouwvolume.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 augustus 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 14 september 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 23 september 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 22 oktober 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 26 november 2021 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 3 december 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 8 december 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 6 januari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 februari 2022 |
Verslag GOA | 4 februari 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De gele affiche werd niet tijdig opgehangen. Hierdoor is het openbaar onderzoek niet correct verlopen.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvraag werd onderworpen aan 3 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
23 september 2021 | 22 oktober 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
29 november 2021 | 1 december 2021* | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 december 2021 | 6 januari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.