Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021161505 |
Gegevens van de aanvrager: | BV V.W.I.C. met als contactadres Verschansingstraat 48 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lambermontplaats 1 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3680L |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en regulariseren van een burgerhuis met 3 wooneenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/07/2021: voorwaardelijke vergunning (20211830) voor het aanpassen van een burgerwoning naar actuele brandnormering;
- 04/10/1902: toelating (1902#1897) voor het bouwen van een huis.
Vergunde toestand
- burgerwoning van 3 bouwlagen onder zadeldak, met een rijk versierde gevel.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 6344) van “Hoekhuis met Kasteelstraat” als bouwkundig erfgoed;
- burgerwoning ingedeeld in 3 woonunits;
- gewijzigde zijgevel (zijde Kasteelstraat) met een erker op de eerste en tweede verdieping;
- voorgevels in zandwit pleisterwerk met grijs, houten buitenschrijnwerk;
- dakterras achteraan op de 3de verdieping.
Gewenste toestand
- geregulariseerde huidige toestand;
- omvormen deel van het dakterras tot groendak.
Inhoud van de aanvraag
- regulariseren van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 15 november 2021 | 9 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 15 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 15 november 2021 | 18 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 15 november 2021 | 25 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 15 november 2021 | 29 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 15 november 2021 | 14 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is strijdig met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de bureauruimte op de zolderverdieping heeft een onvoldoende hoogte om als verblijfsruimte te worden ingericht en/of gebruikt;
het is niet duidelijk of de gelijkvloerse keuken en de slaapkamers op de 1ste en 2de verdieping voldoende licht ontvangen;
De buitenruimte van het appartement op de 1ste verdieping bedraagt slechts 1,5m²;
De aanvraag voorziet geen fietsstalplaatsen;
scheidingsmuren dienen te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18 meter. Dit is niet het geval bij het dakterras.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een gebouw met daarin 3 wooneenheden te regulariseren. Er is geen vergunning in het archief terug te vinden voor deze 3 wooneenheden. Omwille van deze onduidelijkheid werd advies gevraagd aan de dienst “geacht vergund”. Zij concludeerde, op basis van bewonerskaarten, dat de 3 voorziene entiteiten geacht vergund zijn. Dit advies doet echter geen uitspraken over de inrichting van de entiteiten waardoor de wooneenheden wel getoetst moeten worden aan de bouwcode.
De woonfunctie is inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag wenst op het platte dak achteraan een dakterras te plaatsen voor de duplexwoning. Het dakterras is niet gelegen binnen het maximaal aanvaardbare bouwvolume conform artikel 2.1.9 van het RUP. Echter zorgt de inrichting van het dakterras niet voor bijkomende hinder of inkijk en is het gebruik ervan ruimtelijk aanvaardbaar. Een openbaar onderzoek werd georganiseerd om af te wijken van dit voorschrift.
Opgemerkt wordt dat aan de linkerzijde de scheimuur werd verhoogd door middel van een houten hekje. Dit is geen massief en ongeperforeerd materiaal conform artikel 34 van de bouwcode. Ook is een verhoging van de scheidsmuur door middel van een massieve wand niet wenselijk. Indien een dakterras is gewenst dienen hiervoor de nodige burgerrechtelijke formaliteiten vastgelegd te worden.
In voorwaarden wordt het ophogen van de scheidsmuur met de linkerbuur uitgesloten.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag vraagt geen wijzigingen aan die betrekking hebben op de voorgevel. De voorgevel blijft behouden. De stedelijke dienst monumentenzorg brengt een gunstig advies uit voor de aangevraagde handelingen, werken en wijzigingen omdat de impact op de erfgoedwaarde zeer beperkt is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vrije hoogte onder het dak is onvoldoende om een verblijfsruimte in te richten (bouwcode, art. 21). In voorwaarden wordt opgenomen om de ruimte die ingetekend staat als bureauruimte niet als verblijfsruimte te gebruiken.
Iedere zelfstandige woning moet een private buitenruimte van minstens 4m² bezitten (bouwcode, art. 28). De buitenruimte van het appartement op de 1ste verdieping is slechts 1,5m² groot. Het voorzien van een voldoende grote buitenruimte wordt beschouwd als een primaire voorziening voor een hedendaagse woning. Gelet op het feit:
- dat het aantal woonentiteiten vergund worden geacht;
- de erfgoedwaarde van het pand;
- het een hoekpand betreft;
kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan. Het valt te onderzoeken of de bestaande buitenruimte kan uitgebreid worden door de aangrenzende slaapkamer te verkleinen, of een buitenruimte in te richten in de berging. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van de erfgoedwaarde van het gebouw en betreft deze wijziging vermoedelijk een vergunningsplichtige handeling. Dit geldt dus louter als suggestie.
Het pand beschikt niet over een fietsenberging. Op basis van een gelijkaardige argumentatie als bij de afwijking op artikel 28 van de bouwcode kan hierop eveneens worden afgeweken. Bijkomend wordt opgemerkt dat de entree van het pand hoger gelegen is. Indien een fietsenberging in de kelder zou voorzien worden, dient me eerst te stijgen om vervolgens te af te dalen. Dit zou een vlot gebruik van de kelder als fietsberging danig hinderen.
Het is niet duidelijk of de gelijkvloerse keuken en de slaapkamers op de 1ste en de 2de verdieping voldoende lichtinval ontvangen conform artikel 24 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen dat alle verblijfsruimtes aan artikel 24 van de bouwcode moeten voldoen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3. alle verblijfsruimtes te voorzien van voldoende licht en lucht, conform artikel 24 van de bouwcode;
4. de ruimte in de zolder, aangeduid als “bureauruimte” niet gebruiken als verblijfsruimte;
Uitgesloten van vergunning:
5. het verhogen van de scheidsmuur met de linkerbuur.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 oktober 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 15 november 2021 |
Start openbaar onderzoek | 25 november 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 24 december 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 26 februari 2022 |
Verslag GOA | 4 februari 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
25 november 2021 | 24 december 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3. alle verblijfsruimtes te voorzien van voldoende licht en lucht, conform artikel 24 van de bouwcode;
4. de ruimte in de zolder, aangeduid als “bureauruimte” niet gebruiken als verblijfsruimte;
Uitgesloten van vergunning:
5. het verhogen van de scheidsmuur met de linkerbuur.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.