Terug
Gepubliceerd op 19/04/2022

2022_CBS_03016 - Ondersteuning. Evenementen/sport. FIH Hockey Pro League - Organisatie en logistieke ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet 2022 FIH Hockey Pro League. Afsprakennota en uitbetaling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/04/2022 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03016 - Ondersteuning. Evenementen/sport. FIH Hockey Pro League - Organisatie en logistieke ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet 2022 FIH Hockey Pro League. Afsprakennota en uitbetaling - Goedkeuring 2022_CBS_03016 - Ondersteuning. Evenementen/sport. FIH Hockey Pro League - Organisatie en logistieke ondersteuning. Vastlegging nominatief krediet 2022 FIH Hockey Pro League. Afsprakennota en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 7 mei 2021 (jaarnummer 3655) keurde het college de organisatie en de financiële en logistieke ondersteuning goed voor de Hockey Pro League editie 2021 goed.

Op 30 november 2021 (jaarnummer 671) keurde de gemeenteraad de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Daarin werd de nominatieve ondersteuning goedgekeurd.

Argumentatie

De Belgische hockeyfederatie en organisatiebureau Golazo Spots nv staan in voor de organisatie van de Hockey Pro League (mannen en vrouwen) op de hockeyterreinen van het Wilrijkse Plein. Concreet gaat het over volgende wedstrijden:

  • vrijdag 20 mei 2022 en zaterdag 21 mei 2022: België - Spanje (mannen en vrouwen);
  • zaterdag 28 mei 2022 en zondag 29 mei 2022: België - Frankrijk (mannen);
  • dinsdag 7 juni 2022: België - China (vrouwen);
  • dinsdag 7 juni 2022: België - Zuid-Afrika(mannen);
  • woensdag 8 juni 2022: België - China (vrouwen);
  • woensdag 8 juni 2022: België - Zuid-Afrika (mannen); 
  • zaterdag 11 juni 2022 en zondag 12 juni 2022: België - Indië (mannen en vrouwen);
  • zaterdag 11 juni 2022 en zondag 12 juni 2022: Spanje - USA (vrouwen). 

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek, promotioneel en financieel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd:

  • gratis ter beschikking stellen van het Wilrijkse Plein volgens het goed te keuren plan op de voornoemde speeldata;
  • gratis ter beschikking stellen en leveren van feestmateriaal; 
  • vrijstelling van retributie voor nutsverbruik en afvalcontainers;
  • bekendmaking van het evenement door inzet van de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;
  • financiële ondersteuning ten bedrage van 30.000,00 EUR van de stad Antwerpen.

De stad Antwerpen verkrijgt, naar aanleiding van deze ondersteuning, van de organisatoren een uitgebreid pakket voordelen (logovermelding, visibiliteit tijdens het evenement en hospitality). 

Het project kadert in het bestuursakkoord 2019-2024 en meer bepaald de doelstelling sport en evenementen.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) ingedeeld in categorie 3 (naamsversterkend publiek evenement of nieuw publiek evenement met groeipotentieel tot naamsversterkend evenement) en wordt dus vrijgesteld van: 

  • retributie inname openbaar domein;
  • retributie logistiek materiaal;
  • retributie nutsverbruik;
  • retributie gebruik afvalcontainers. 

Volgende kostenposten zullen door de betrokken diensten enkel worden aangerekend indien nodig:

  • ligplaats in de stadshaven;
  • opkuis;
  • retributie parkeerverbodsborden;
  • verwijderen straatmeubilair.

Alle nodige documenten voor de opmaak van de bestelbon zijn door de organisatie aangeleverd en toegevoegd aan de bestelbon.

De gevraagde documenten voor de verantwoording voor de ontvangen ondersteuning zijn opgenomen in de afsprakennota en zullen door de organisatie worden ingediend bij stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen uiterlijk op 31 augustus 2022.

Dit besluit keurt de afsprakennota goed.  

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en de aanwending van sommige toelagen en het kaderbesluit met de basisprincipes van het ondersteuningsbeleid (gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2020, jaarnummer 595) zijn van toepassing.

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.



Algemene financiële opmerkingen

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college het algemeen principe voor het uitbetalen van toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed. 

De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Uit de door de cel prioritaire partners sport uitgevoerde eerstelijnscontrole blijkt dat de vereniging alle ter verantwoording gevraagde documenten heeft aangeleverd.

De laatst goedgekeurde jaarrekening is deze van 2020 en werd ter beschikking gesteld van de stad Antwerpen. Uit de jaarrekening 2020 blijkt dat organisator het boekjaar 2020 met een negatief resultaat van 2.894.528,88 EUR afsloot.

Het financieel plan 2022 werd bezorgd en aanvaard. In dit financieel plan van 2022 staat de ondersteuning van de stad Antwerpen vermeld.

De verantwoording van de ontvangen ondersteuning van 2022 wordt ten laatste op 31 augustus 2022 aan de stad Antwerpen bezorgd.

Adviezen

Bevolkingszorg Gunstig advies

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:  1 ziekenwagen, 1 BLS ploeg en 1 hulpverlener.

Milieuvergunningen Geen advies ontvangen

Het advies zal later meegedeeld worden. De organisator dient zich te houden aan de voorwaarden die worden opgelegd in dit advies. 

Brandweer - preventie Gunstig advies

Brandweer merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van COVID 19 te voorkomen. 

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven. Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen.

De tribunes dienen ontworpen en uitgevoerd te worden conform NBN EN 13200. Er dient een attest voorgelegd kunnen worden dat hieraan voldaan wordt.

Een gedeelte van de tribunes wordt boven een ondergrondse constructie (waterbekken) geplaatst. De draagkracht van de ondergrondse constructie(s) dient gecontroleerd te worden door een erkend stabiliteits-ingenieur om na te gaan of de desbetreffende tribune hierop afgesteund kan worden en welke maatregelen er al dan niet genomen dienen te worden om de globale stabiliteit van zowel de tribune als de ondergrondse constructie te garanderen. 

De tribunes en de evacuatiewegen dienen uitgerust te worden met veiligheidsverlichting en de nodige pictogrammen. Op de evenementensite dienen de uitgangen en evacuatierichtingen duidelijk zichtbaar (waar nodig op hoogte) met de nodige pictogrammen aangeduid te worden. De pictogrammen dienen ook bij duisternis duidelijk zichtbaar te zijn en dienen indien nodig verlicht te worden. 

Onder de tribunes mogen geen brandbare materialen gebruikt worden. Er mogen bijvoorbeeld geen brandbare doeken gebruikt worden als aankleding van de wanden van de evacuatiewegen onder de tribunes.

Alle tijdelijke constructies (tribunes, tenten, overkappingen, …) dienen na plaatsing gunstig gekeurd te worden door een erkend onafhankelijk keuringsorganisme. Op vraag dienen de gunstige keuringsattesten voorgelegd te kunnen worden.

Eventuele reclamezeilen rondom de tribunes dienen voldoende verankerd te worden, de stabiliteit van de tribunes dient gegarandeerd te zijn na plaatsing van bijkomende trussconstructies met winddichte reclamedoeken.

Het aantal en de afmetingen van de nooduitgangen van de (VIP)-tenten dient te voldoen aan de standaardvoorwaarden. 

Indien er terrassen voorzien worden aan de VIP-lounge of aan andere constructies, dienen er voldoende balustrades die hoog genoeg zijn voorzien te worden zodat er geen valgevaar is. 

Het gebruik van gas dient te voldoen aan de bepalingen vervat in de code van de Gemeentelijke Politiereglementen van de stad Antwerpen; Titel 3 – Openbare veiligheid en vlotte doorgang – Hoofdstuk 7 – Reglement voor het gebruik van gasflessen voor vloeibaar gemaakte petroleumgassen in de openbare ruimte. 

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken. De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de afgesloten evenementensite. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).

De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing. Ze zijn bedienbaar door de organisator of zijn medewerkers. De informatiebronnen worden gebruikt met vooraf besproken boodschappen of aangepast aan de noodzaak.

district Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
Logistiek/Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig advies

Standaardvoorwaarden 

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.

Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement. De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname. Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator. De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname. (de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend. Het is verboden confetti of serpentines uit te delen. Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.).

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen. Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt. 

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 EUR per container van 240 liter en 27,00 EUR per container van 1.100 liter inhoud. Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 EUR of 27,00 EUR aan per geledigde container.

Evenementen/Acquisitie Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Golazo Sports nv van het evenement FIH Hockey Pro League op datum van 20 mei 2022, 21 mei 2022, 28 mei 2022, 29 mei 2022, 7 juni 2022, 8 juni 2022,11 juni 2022 en 12 juni 2022 op het Wilrijkse Plein in Antwerpen goed. Golazo Sports nv dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Artikel 2

Het college keurt de afsprakennota die loopt van 15 april 2022 tot en met 29 juli 2022 goed met de organisator van het evenement, Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8 te 3583 Paal-Beringen.

Artikel 3

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 30.000,00 EUR goed aan Golazo Sports nv, Schoebroekstraat 8 te 3583 Paal-Beringen.

Artikel 4

Het college beslist om in afwijking van de betalingsregeling voorzien in het collegepunt van 27 november 2015 (jaarnummer 9823) het ondersteuningsbedrag in één keer volledig uit te betalen. 

Artikel 5

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Uitbetaling ondersteuning FIH Pro League Hockey
Golazo Sports nv
Schoebroekstraat 8
3583 Paal - Beringen
Ondernemingsnummer:  BE0442.115.211
Rekeningnummer: BE64 0016 2999 3252
30.000,00 EURbudgetplaats: 5115100000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2BRS050104A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA070741
budgetperiode: 2200
4505137090

Artikel 6

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal
  • gratis te beschikking stellen van het gevraagde materiaal volgens het reglement van BOF;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal; 
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening volgens reglement BOF.
TV/Sport en Recreatie
  • gratis ter beschikking stellen van de ruimten op het Wilrijkse Plein voorzien in het goed te keuren inplantingsplan.
OS/Marketing en Communicatie 
  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen. 
SR/BIT
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens reglement BOF.