Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021178718 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Hayat Aarbi met als adres Fakkelstraat 44 te 2660 Antwerpen en de heer Mohamed Aarbiou met als adres Fakkelstraat 44 te 2660 Antwerpen |
Ligging van het project: | Hagelandstraat 7 te 2660 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 36 sectie B nr. 60G2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van de uitbreiding van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- proces-verbaal (11002_2021_15003_VPV) voor het uitbreiden van een eengezinswoning op de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping zonder voorafgaandelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen;
- 02/05/1972: vergunning (19726052) voor het bouwen van een woning.
Vergunde/vergund geachte toestand
- eengezinswoning 3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing (links);
- voorgevelbreedte van 7 meter;
- inpandige garage rechts in de gevel;
- bouwdiepte op alle verdiepingen;
- bouwdiepte van 9 meter met uitkragend terras op eerste verdieping tot op een bouwdiepte van 11 meter;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- twee woonentiteiten;
- slaapkamer op de gelijkvloerse verdieping achteraan;
- gewijzigde schrijnwerkopeningen in het gebouw:
Gewenste toestand
- eengezinswoning;
- bouwen van een berging links tegen het gebouw op 5 meter van de voorgevellijn;
- berging van 1 bouwlaag onder plat dak;
- uitbreiding bouwdiepte over alle verdiepingen tot op circa 13,40 meter met uitkragend terras op de eerste verdieping tot op een bouwdiepte van 15 meter;
- tuinkamer achter garage;
- integratie lift in de traphal;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een berging tegen de zijgevel;
- bepleisteren van de voorgevel en wijzigen van het schrijnwerk;
- uitbreiden van de bouwdiepte over alle drie de verdiepingen;
- plaatsen van een lift in de traphal;
- isoleren en bepleisteren van de achtergevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 23 februari 2022 | 25 februari 2022 | Geen advies |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van volgende bepalingen van de bouwcode:
Minimale hoogte van de ruimten (art.21):
- Om voldoende woonkwaliteit te bewaken legt de bouwcode een minimale binnenhoogte op van 2,6 meter voor verblijfsruimten. De tuinkamer heeft slechts een hoogte van 2,3 meter. Dit is onvoldoende om als verblijfsruimte gebruikt te kunnen worden. Bijgevolg wordt in voorwaarde opgenomen dat de tuinkamer niet als verblijfsruimte mag gebruikt worden.
Groendaken (art.38):
- Het is verplicht om nieuwe daken met een minimale grootte van 20m² aan te leggen als een groendak. Het aangepaste dak van de het hoofdvolume en het dak van de gelijkvloerse berging voldoen hier niet aan. Dit wordt bijgevolg mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen (art.40):
- Er werd geen rioleringsstelsel opgetekend op de plannen. Er zal in voorwaarde worden opgenomen dat het rioleringsstelsel en afvoer conform de bouwcode moeten worden uitgevoerd.
Septische put (art.43):
- De oorspronkelijk vergunde septische put werd niet meer opgetekend op de plannen. In voorwaarde wordt bijgevolg opgenomen dat de septische put terug voorzien moet worden conform de bepalingen van de bouwcode.
Functionele inpasbaarheid
De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet een gelijkvloerse uitbreiding en een uitbreiding op het hoofdvolume tot een bouwdiepte van 13 meter, wat een voorkomend bouwvolume is in de omgeving. Aan het hoofdvolume wordt op het eerste verdieping een uitkragend terras voorzien. Dit terras wordt op circa 80 cm afstand van de rechter perceelsgrens voorzien. Er wordt hierdoor een ongunstige inkijk gegenereerd op het aanpalend perceel. Deze afstand is bijkomend in strijd met artikel 678 van het burgerlijk wetboek, wat 1,9 meter afstand oplegt. beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam. Gelet op de ongunstige inkijk en afwijking van het burgerlijk wetboek wordt er in voorwaarde opgenomen dat het uitkragend terras op minimaal 1,9 meter afstand van de perceelsgrens geplaatst moet worden.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag voorziet een gevelwijziging van de voorgevel. Op de oude gevelsteen wordt een lichtbeige gevelbepleistering aangebracht. Het referentiebeeld van de Hagelandstraat wordt gekenmerkt door gevels in roodbruine gevelsteen. De voorgestelde bepleistering is een atypische gevelafwerking in deze context. Dus wordt ze uitgesloten van vergunning. De aanpassing van raamwerk in de voorgevel en de materialisatie van de achtergevel kunnen wel gunstig worden geadviseerd.
De aanvraag is mits voorwaarden inpasbaar in deze omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De tuinkamer kan niet gebruikt worden als verblijfsruimte.
2. Het aangepaste dak van de het hoofdvolume en het dak van de gelijkvloerse berging moeten voorzien worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
3. De riolering uitgevoerd worden conform artikel 40 van de bouwcode.
4. Er moet een septische put voorzien worden conform artikel 43 van de bouwcode.
5. Het uitkragend terras op de eerste verdieping moet minimaal 1,9 meter afstand bewaren ten opzichte van de perceelsgrenzen.
6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Uitsluiting: er wordt geen vergunning verleend voor de afwerking van de voorgevel met gevelbepleistering.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 23 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 april 2022 |
Verslag GOA | 4 april 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De tuinkamer kan niet gebruikt worden als verblijfsruimte.
2. Het aangepaste dak van de het hoofdvolume en het dak van de gelijkvloerse berging moeten voorzien worden van een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
3. De riolering uitgevoerd worden conform artikel 40 van de bouwcode.
4. Er moet een septische put voorzien worden conform artikel 43 van de bouwcode.
5. Het uitkragend terras op de eerste verdieping moet minimaal 1,9 meter afstand bewaren ten opzichte van de perceelsgrenzen.
6. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Uitsluiting: er wordt geen vergunning verleend voor de afwerking van de voorgevel met gevelbepleistering.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.