Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021130797 |
Gegevens van de aanvrager: | NV PR PROXIMUS met als contactadres Koning Albert II-laan 27 te 1030 Schaarbeek |
Ligging van het project: | Kernenergiestraat 41-43 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 44 sectie D nr. 327D2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het plaatsen van een 33,2 m hoge buispyloon met antennes en bijhorende technische installaties voor mobiele communicatie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/04/2010: vergunning (2010744) voor herorganisatie van een bedrijfspand met invulling van een conciergewoning;
- 10/12/1992: vergunning (19921340) voor kantoren, opslagplaats - 18.6.1992;
- 03/09/1990: vergunning (19908276) voor opslagplaatsen en verharden parkeerruimte.
Vergunde/vergund geachte toestand
- geen vergunde toestand aangeleverd.
Huidige toestand
- inrichting:
- een vierkantvormig bouwvolume van circa 18 m bij 18 m en een dakrandhoogte van circa 6,4 m;
- uiterst in de hoek van het perceel 2 hoogstammige populieren met een hoogte van 24,47 m en 24,9 m.
Gewenste toestand
- inrichting conform bestaande toestand uitgezonderd van:
- vellen van de 2 bestaande populieren;
- een 33,2 m hoge buispyloon met antennes voor mobiele communicatie;
- onderaan de buispyloon een rechthoekig funderingsmassief van 6 m bij 4,5 m, geplaatst op telkens circa 1 m van de perceelgrenzen;
- op het funderingsmassief het bouwvolume van de technische installatie van 6 m bij 4,5 en met een hoogte van circa 2,13 m.
Inhoud van de aanvraag
- plaatsen van een buispyloon met antennes voor mobiele communicatie;
- plaatsen van technische installaties;
- plaatsen van een voetpadkast;
- vellen van 2 hoogstammige populieren.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 21 februari 2022 | Geen tijdig advies ontvangen | Geen tijdig advies ontvangen |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 21 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 21 februari 2022 | 3 maart 2022 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 21 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 21 februari 2022 | 8 maart 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 30 bis Neerland, gedeeltelijke herziening, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 27 juli 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor tuinen en bedrijfszone.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg nr 30 bis Neerland op volgende punten:
- artikel 6 Bedrijfszone:
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het bouwen van een nieuwe buispyloon. De pyloon die zich momenteel bevindt op het perceel met adres Boomsesteenweg 637 - 639 zal afgebroken worden en wordt vervangen door een nieuwe pyloon tussen de Kernenergiestraat en de Neerlandweg.
Dit is strijdig met de bestemmingsvoorschriften van het geldend BPA. Het plaatsen van dergelijke constructie past echter wel in een gebied dat bestemd is voor bedrijven.
Overeenkomstig artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan er bij het verlenen van een Omgevingsvergunning afgeweken worden van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg, voor zover dit plan ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet de plaatsing van een buispyloon van 33,20 meter met antennes.
De pyloon is 23,20 meter hoger dan de maximaal toegelaten bouwhoogte binnen deze zone van het geldend BPA. Het gaat hier echter om een constructie met een beperkte oppervlakte en die pas functioneel is wanneer deze op grote hoogte wordt voorzien.
Overeenkomstig artikel 4.4.9/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening kan er bij het verlenen van een Omgevingsvergunning afgeweken worden van de stedenbouwkundige voorschriften van een bijzonder plan van aanleg, voor zover dit plan ouder is dan vijftien jaar op het ogenblik van de indiening van de aanvraag.
De buispyloon bevindt zich op circa 82 meter van de Kernenergiestraat en circa 60 meter van de Neerlandweg. Hierdoor is de zichtbaarheid vanop deze publieke ruimte beperkt.
De buispyloon wordt op 1 meter van de perceelgrens geplaatst. Dit is strijdig met het geldend BPA dat vraagt om op een perceel, gelegen naast reeds bebouwde percelen waar er zijtuinstroken zijn vrijgehouden, eveneens een strook van minimum 6,00m breedte vrijgehouden worden (waarvan 3,00m begroend moet worden langs de perceelsgrens).
In de omgeving kan vastgesteld worden dat deze 6,00 meter niet steeds correct is toegepast, omwille van schuin aflopende perceelgrenzen. Zo is het gebouw met adres Neerlandweg 7 achteraan het perceel op een afstand van 5,23 meter van de perceelgrens geplaatst. Ook het gebouw met adres Kernenergiestraat 41 – 43 staat op het korste punt op 5,23 meter van de perceelgrens. Er is op deze plek dan ook geen aanleiding om de verwachte 6,00 meter op te leggen als voorwaarde. Wel is het belangrijk dat de bestaande situatie niet verslechterd wordt door voorliggende aanvraag.
Bijgevolg zal in voorwaarde opgenomen worden om de volledige constructie op 5,23 meter van de rechter perceelgrens te plaatsen zodat dit gelijk komt met de zijgevel van het pand Neerlandweg 7.
Verder vraagt het BPA om aaneengesloten bebouwing te voorzien. De buispyloon wordt vrijstaand voorzien, dit is aanvaardbaar.
Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening kan na het voeren van een openbaar onderzoek deze afwijkingen, mits het naleven van de voorwaarden, toegestaan worden.
Visueel-vormelijke elementen
De pyloon zal bestaan uit natuurgrijs staal. Andere aanwezige elementen bestaan uit beton, groene maasdraad omheining, technische apparatuur in witte omkasting en grijze antennes. Het voorziene materiaal is kenmerkend voor dit type constructie en niet storend in een bedrijfszone.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voorziet het vellen van 2 hoogstammige populieren. Gelet op de voorwaarde opgenomen bij het onderdeel ‘Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid’ van dit verslag is het niet nodig deze te verwijderen. Dit zal in voorwaarde opgenomen worden.
Bij vele installaties voor mobiele communicatie zijn ingedeelde inrichtingen of activiteiten (IIOA’s) van toepassing. Dat blijkt hier niet het geval te zijn. Vanuit milieutechnisch oogpunt is er dan ook geen bezwaar de vergunning te verlenen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De volledige constructie op 5,23 meter van de rechter perceelgrens te plaatsen zodat dit gelijk komt met de zijgevel van het pand Neerlandweg 7.
2. De twee hoogstammige populieren te behouden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 14 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 1 maart 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 30 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 5 april 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 maart 2022 | 30 maart 2022 | 2 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Beoordeling:
Het bezwaar handelt over reeds bestaande overlast die geen onderdeel uitmaakt van voorliggende aanvraag. Het plaatsen van een pyloon kan niet gelinkt worden aan de wagenparken van verschillende garages in de omgeving.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Gelet op de typische configuraties binnen het stedelijk weefsel bestaat er altijd een vorm van hinder, veroorzaakt door de verschillende aanwezige functies waarbij van alle betrokken partijen een zekere tolerantie is vereist. De te verwachten bijkomende hinder die hier zal ontstaan resulteert niet in een hinder die in een bedrijfszone de gangbare normale hinder zal overschrijden.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Het bezwaar handelt over reeds bestaande overlast die geen onderdeel uitmaakt van voorliggende aanvraag. Het plaatsen van een pyloon kan niet gelinkt worden aan voorbijkomend vrachtverkeer naar de verschillende warenhuizen in de straat.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
Het klopt dat er op dit moment een pyloon aanwezig is op het perceel met adres Boomsesteenweg 637 – 639. Deze zal afgebroken worden.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
De afstand van de geplande pyloon tot de woningen in de Kernenergiestraat bedraagt circa 134 meter. Het conformiteitsattest dat is toegevoegd in het dossier toont ook aan dat de straling niet tot bij deze woningen komt.
Het bezwaar is ongegrond.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De volledige constructie op 5,23 meter van de rechter perceelgrens te plaatsen zodat dit gelijk komt met de zijgevel van het pand Neerlandweg 7.
2. De twee hoogstammige populieren te behouden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |