Terug
Gepubliceerd op 20/06/2022

2022_VB_00157 - OCMW patrimonium. Vastgoed. Lange Nieuwstraat 7/ Sint-Nicolaasplaats 9 - 10, 2000 Antwerpen - Vernieuwen dakpakketten en restauratie en versteviging van de dakstructuren. Wijziging Opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 17/06/2022 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_VB_00157 - OCMW patrimonium. Vastgoed. Lange Nieuwstraat 7/ Sint-Nicolaasplaats 9 - 10, 2000 Antwerpen - Vernieuwen dakpakketten en restauratie en versteviging van de dakstructuren. Wijziging Opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring 2022_VB_00157 - OCMW patrimonium. Vastgoed. Lange Nieuwstraat 7/ Sint-Nicolaasplaats 9 - 10, 2000 Antwerpen - Vernieuwen dakpakketten en restauratie en versteviging van de dakstructuren. Wijziging Opdracht. Eindafrekening. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Fase
Bestuursorgaan
Datum
Jaarnummer
Bestek GAC_2020_01439 (P08955). Restauratie daken Sint-Nicolaasplaats, Antwerpen - Gunning – Goedkeuring
vast bureau19 maart 202191


Het vernieuwen dakpakketten en restauratie en versteviging van de dakstructuren van 3 panden gelegen Lange Nieuwstraat 7/Sint-Nicolaasplaats 9/Sint-Nicolaasplaats 10, 2000 Antwerpen, op basis van bestek GAC/2020/01439, werden gegund aan Dijkmans dak- en restauratiewerken nv, Overdemerstraat 64, 3511 Hasselt-Kuringen, met ondernemingsnummer 0438.793.059 voor een bedrag van 451.528,76 EUR inclusief btw (84% van de werken aan 21% btw en 16% van de werken aan 6% btw)

Argumentatie

Naarmate de werken vorderden werd duidelijk dat bijkomende werkzaamheden noodzakelijk waren om te worden opgenomen tijdens de uitvoering. Deze werken waren niet voorzien in het uitvoeringsdossier. Het betreft bijkomende pleisterwerken en kalleien van de zolders. De btw regeling van het hele project werd hier doorgevoerd namelijk 84% van de werken aan 21% btw en 16% van de werken aan 6% btw.

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min 

Exclusief btw

In meer

Exclusief btw

Termijn-verlenging

VRK 1

Tijdens het restaureren van de daken werd vastgesteld dat het pleisterwerk op de zolderverdieping in zeer slechte staat was. Daar waar nodig werden herstellingen uitgevoerd. 

 

54.579,30 EUR

15

TOTAAL

 


54.579,30 EUR


16% aan 6% btw

523,96 EUR

84% aan 21% btw

 

 

9.627,79 EUR


 

De wijzigingen van de opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd aan het vast bureau.

Eindafrekening

De werken zijn voltooid en de eindafrekening kan als volgt  ter goedkeuring voorgelegd worden:

16% van de werken worden gerekend aan  6% btw en 84% van de werken worden gerekend aan 21% btw .

Omschrijving

Bedrag in EUR exclusief btw

16% van het bedrag exclusief btw84% van het bedrag exclusief btw

Gunningsbedrag

380.715,65 EUR

60.914,50 EUR319.801,15 EUR

Wijziging opdracht in meer

54.579,30 EUR

8.732,69 EUR45.846,61 EUR

Vermoedelijke hoeveelheden in meer 

16.775,10 EUR

2.684,02 EUR14.091,08 EUR

Vermoedelijke hoeveelheden in min

- 14.818,10 EUR

2.370,90 EUR12.447,20 EUR

Prijsherziening

36.150,37 EUR

5.784,06 EUR30.366,31 EUR

TOTAAL

 473.402,32 EUR

75.744,37 EUR397.657,95 EUR

Totaal inclusief 6% btw (16 % aan 6 % btw)

80.289,03 EUR



Totaal inclusief 21% btw (84% aan 21% btw)481.166,12 EUR

ALGEMEEN TOTAAL INCLUSIEF BTW

561.455,15 EUR

Vastgelegd budget inclusief btw 

(bestelbonnen 4004029323, 4104008859)

  457.304,35 EUR

Waarvan 65.395,29 EUR aan 6% btw en 391.909,06 EUR aan 21% btw



totaal budget nog vast te leggen inclusief btw

 104.150,80 EUR

Waarvan 14.893,73 EUR inclusief 6 % btw en 89.257,07 EUR inclusief 21% btw




De wijzigingen van de opdracht en de eindafrekening worden ter goedkeuring voorgelegd aan het vast bureau.

De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen zijn niet voorzien. Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dienen volgende bedragen vastgelegd te worden:

14.050,69 EUR + 843,04 EUR (6%btw) = 14.893,73 EUR inclusief btw
en
 73.766,17 EUR +  15.490,90 EUR (21%btw) =  89.257,07 EUR inclusief btw.

De uitvoeringstermijn wordt met 15 werkdagen verlengd.

Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het vast bureau na centraal visum.


Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de continuïteit van de uitvoering bedraagt  104.150,80 EUR inclusief btw (waarvan 14.893,73 EUR inclusief 6 % btw en 89.257,07 EUR inclusief 21% btw) en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2022. Er is voldoende krediet beschikbaar.


Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd: 

Bestelbon

Omschrijving

Budget in EUR, inclusief btw

Saldo in EUR inclusief btw

4004029323

Gunning 

451.528,76 EUR

0,00 EUR
4104008859correctiebestelbon5.775,59 EUR0,00 EUR

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0702 - Slim vastgoedbeheer
2SBS070202 - Maatschappelijke invulling panden en medegebruik infrastructuur
2SBS070202P08955 - L_Nieuwstr_7_daken

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Dijkmans dak- en restauratiewerken nv, Overdemerstraat 64, 3511 Hasselt-Kuringen, met ondernemingsnummer 0438.793.059.

Artikel 2

Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van enerzijds 8.732,69 EUR + 523,96 EUR (6% btw) = 9.256,65 EUR inclusief btw en anderzijds 45.846,61 EUR + 9.627,79 EUR (21% btw) = 55.474,40 EUR inclusief btw.

Artikel 3

Het  vast bureau neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in meer voor een bedrag van enerzijds 2.684,02 EUR + 161,04 EUR (6% btw) = 2.845,06 EUR inclusief btw en anderzijds 14.091,08 EUR + 2.959,13 EUR (21% btw) = 17.050,21 EUR inclusief btw 

Artikel 4

Het vast bureau neemt kennis van de vermoedelijke hoeveelheden in min voor een bedrag van enerzijds 2.370,90 EUR + 142,25 EUR (6% btw) = 2.513,15 EUR inclusief btw en anderzijds 12.447,20 EUR + 2.613,91  EUR (21% btw) = 15.061,11 EUR inclusief btw 

Artikel 5

Het vast bureau keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van enerzijds 75.744,37 EUR + 4.544,66 EUR (6%btw) = 80.289,03 EUR inclusief btw en anderzijds 397.657,95 EUR + 83.508,17 EUR (21%btw) = 481.166,12 EUR inclusief btw.

Artikel 6

Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 15 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 7

Het vast bureau keurt het bijkomend krediet goed voor een bedrag van enerzijds 14.050,69 EUR + 843,04 EUR (6%btw) = 14.893,73 EUR inclusief btw en anderzijds 73.766,17 EUR + 15.490,90 EUR (21%btw) = 89.257,07 EUR inclusief btw voor het vernieuwen dakpakketten en restauratie en versteviging van de dakstructuren van 3 panden gelegen Lange Nieuwstraat 7/Sint-Nicolaasplaats 9/Sint-Nicolaasplaats 10, 2000 Antwerpen. Het betreft opdracht P08955 met besteknummer GAC/2020/01439 gegund aan Dijkmans dak- en restauratiewerken nv, Overdemerstraat 64, 3511 Hasselt-Kuringen, met ondernemingsnummer 0438.793.059.

Artikel 8

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08955
Correctiebestelbon
Het vernieuwen dakpakketten en restauratie en versteviging van de dakstructuren. Lange Nieuwstraat 7/Sint-Nicolaasplaats 9/Sint-Nicolaasplaats 10, 2000 Antwerpen

Dijkmans dak- en restauratiewerken nv,
Overdemerstraat 64, 3511 Hasselt-Kuringen
Ondernemingsnummer: 0438.793.059
Rekeningnummer: BE49 4523 0315 0171

104.150,80 EUR

Waarvan 14.893,73 EUR inclusief 6 % btw en 89.257,07 EUR inclusief 21% btw
budgetplaats:4322000000
budgetpositie:260
functiegebied:2SBS070202P08955
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2OA080119
budgetperiode: 2200
4104008908

Bijlagen

  • Detail Herzieningen P08955.docx
  • Eindafrekening.xlsx
  • 220112offerte Dijkmans kaleien en schilderen zolders Sint-Nicolaasplaats Antwerpen.pdf