Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

2022_GR_00430 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Nationalestraat 143, 2000 Antwerpen - Weigering

Gemeenteraadscommissie bestuurszaken, evenementen, externe relaties en erfgoed
ma 20/06/2022 - 18:30 Bernarduscentrum
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Koen Laenens; Wouter Vanbesien; Martine Vrints; André Gantman; Patrick Van den Abbeele; Kristel Somers; Mark Tijsmans; Manuëla Van Werde; Sam Van Rooy; Sanne Descamps; Claude Marinower; Bart De Wever; Hicham El Mzairh; Mie Branders; Imade Annouri; Tatjana Scheck; Niel Staes; Nathalie van Baren; Danielle Meirsman; Wim Jochems

Afwezig

Kevin Vereecken; Anke Van dermeersch; Filip Dewinter; Peter Mertens; Omar Fathi

Verontschuldigd

Güler Turan; Nahima Lanjri; Johan Klaps

Voorzitter

Koen Laenens
2022_GR_00430 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Nationalestraat 143, 2000 Antwerpen - Weigering 2022_GR_00430 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Convenant Nationalestraat 143, 2000 Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Op 21 maart 2022 werd namens de heer Sidney Van Nieuwenhove, Legal & Compliance Manager van de NV BETCENTER GROUP, een aanvraag gedaan om een convenant af te sluiten met NV BETCENTER GROUP (RPR 0877.184.856), met maatschappelijke zetel aan het Leopoldplein 16 bus 2 te 3500 Hasselt voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen. Namens NV BETCENTER GROUP werd aangegeven dat het zou gaan om een verhuis van het wedkantoor gelegen aan de Franckenstraat 20 te 2000 Antwerpen naar de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen. 

De NV BETCENTER GROUP heeft op hogervermeld adres een vestigingseenheid sedert 9 mei 2018. Het wedkantoor wordt echter nog niet geëxploiteerd en staat voorlopig nog leeg. De NV BETCENTER GROUP beschikt nog niet over een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres. De NV BETCENTER GROUP beschikt wel over een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV aan de Franckenstraat 20 te 2000 Antwerpen. De NV BETCENTER GROUP wenst de kansspelinrichting aan de Franckenstraat 20 tet 2000 Antwerpen evenwel te verplaatsen naar de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen. De NV BETCENTER GROUP wenst een F2-vergunning te bekomen voor de uitbating van een kansspelinrichting klasse IV aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen op de eerstvolgende zitting van de Kansspelcommissie.

De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet op grond van artikel 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Kansspelwet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, hun activiteiten onder dezelfde voorwaarden konden voortzetten. Pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet diende aan deze voorwaarden bij de aanvragen om hernieuwing voldaan te zijn. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019. 

Thans moet bij de aanvraag om een F2-vergunning dus rekening gehouden worden met voormelde voorwaarden. Dit betekent dat de aanvrager ervoor dient te zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden, zulks behoudens een met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan. 

Om de kansspelvergunning F2 te bekomen bij de Kansspelcommissie is een convenant nodig tussen de NV BETCENTER GROUP en de stad Antwerpen.

Argumentatie

De NV BETCENTER GROUP baat sinds 18 november 2013 de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Franckenstraat 20 te 2000 Antwerpen uit. Hiervoor beschikt zij over een kansspelvergunning F2. Thans geeft de NV BETCENTER GROUP aan dat zij de kansspelinrichting klasse IV gelegen aan de Franckenstraat 20 te 2000 Antwerpen zal verhuizen naar de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen. Hiervoor dient zij een kansspelvergunning F2 te bekomen. Voorafgaandelijk moet thans een convenant afgesloten worden zoals bepaald in de wijzigingswet van 7 mei 2019. De aanvrager dient daarbij te voldoen aan de voorwaarden conform artikel 43/5 van de Kansspelwet. De gemeente behoudt daarbij haar discretionaire bevoegdheid om te beslissen of en onder welke voorwaarden er thans een convenant wordt afgesloten. Het is immers na deze wetswijziging dat de gemeente door de convenantverplichting de bevoegdheid heeft gekregen daadwerkelijk een rol te spelen in de verkrijgingsprocedure voor een kansspelvergunning. 

Artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet bepaalt ondubbelzinnig dat ‘de aanvrager van het convenant ervoor moet zorgen dat een kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.’

De parlementaire voorbereiding stipuleert verder dat: ‘Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden onderzocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.’ De concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te kunnen sluiten kunnen verantwoorden, zijn derhalve niet beperkt tot de inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in hoger geciteerd artikel uit de Kansspelwet. Dit werd bevestigd door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 9 december 2021 (arrest nr. 177/2021).

Er moet bij de beoordeling om al dan niet over te gaan tot het afsluiten van een convenant nagegaan worden of de voorgestelde locatie in de nabijheid van dergelijke inrichtingen gelegen is. De ingevoerde bepaling strekt ertoe om de risico’s in verband met de ligging van een vaste kansspelinrichting klasse IV te beperken en de spelers te beschermen. Dergelijk nabijheidsonderzoek is een determinerend motief in de afweging van de gemeente om in een individueel dossier te beslissen om al dan niet het convenant af te sluiten.

De stad Antwerpen investeert in een coherent en geïntegreerd drugbeleid. Naast middelenverslavingen wordt binnen dit beleid ook aandacht geschonken aan gedragsverslavingen, zoals gamen en gokken. Het is daarbij belangrijk om preventief en voor aanvang van de problematiek in te grijpen. Bijgevolg zijn uiterst belangrijke doelgroepen voor verslavingspreventie jongeren en kwetsbare personen.

Onderzoek toont immers aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: ‘Hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Dit is voor gokken net zo: problematische gokkers bleken telkens vroeger te zijn gestart met gokken - vaak al rond de leeftijd van 10 jaar - dan leeftijdsgenoten die (niet problematisch) gokken.’ (Shead, Derevensky & Gupta, 2010, Geel en Fisher in Bowden-Jones & Georges, 2015)

Antwerpen is een bruisende studentenstad en heeft ook heel wat (middelbare) scholen op het grondgebied. Geld inzetten op sportwedstrijden is de gokvorm die het meest frequent wordt beoefend door de Vlaamse studenten, zo blijkt uit onderzoek van de VAD. (Van Damme et al., 2022). Nog problematischer, hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, is de vaststelling dat 0,9% van de middelbare school jongeren een regelmatiger speler is bij sportweddenschappen en 7,7% aangeeft ooit te hebben gespeeld. (Rossiers, VAD Webinar, 2021, 19:38) Er kan bijgevolg niet aan voorbijgegaan worden dat hier zeer strikt op moet toegezien worden.

Het aantal uitsluitingen bij de Kansspelcommissie is bovendien al jaren in stijgende lijn aan het verlopen. (Kansspelcommissie, 2021) Dit duidt op een toenemend aantal mensen die aangeven (of door bewindvoerders, belanghebbenden, enzovoort) problemen te ervaren met hun gokgedrag. Als er bovendien geweten is dat het gros van de opbrengsten van sportweddenschappen offline wordt gegenereerd (Kansspelcommissie, 2021), is het noodzakelijk tegenwoordig extra alert te zijn voor de risico’s indien wedkantoren gesitueerd zijn in een buurt waarin veel kwetsbare personen, zoals jongeren, aanwezig zijn. 

Het door de NV BETCENTER GROUP voorgestelde vestigingsadres bevindt zich aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen. Deze vestigingsplaats bevindt zich in de nabijheid van tal van kwetsbare inrichtingen. 

De kansspelinrichting klasse IV zou immers gevestigd worden aan de Nationalestraat te 2000 Antwerpen hetgeen een drukke verbindingsweg uitmaakt tussen het historisch-toeristisch centrum van de stad (Groenplaats, Grote Markt) en de (uitgaans-)buurt ‘Zuid’ met tal van horecagelegenheden. Op de Nationalestraat zijn ook heel wat winkels en snackgelegenheden aanwezig. Deze elementen maken dat er dagelijks veel passanten, onder wie ook tal van jongeren, zich door de Nationalestraat begeven.

Er zijn in de onmiddellijke nabijheid van het vooropgestelde vestigingsadres ook diverse middelbare en hogescholen, alsook plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, gesitueerd.

Op 210 meter wandelafstand, op de hoek van de Nationalestraat met de Kronenburgstraat, is de campus van het Instituut voor Tropische Geneeskunde gevestigd. Ook de Artesis Hogeschool heeft een campus voor hoger onderwijs in de Kronenburgstraat 47 (350 meter wandelafstand) en in de Nationalestraat 28 (500 meter wandelafstand). Op 450 meter wandelafstand is het Sint-Lievenscollege gevestigd (Kasteelpleinstraat 31), dat secundair onderwijs aanbiedt voor leerlingen van de eerste tot en met de derde graad. Ook de scoutsgroep ‘9&10 Sint-Andries en Sint-Lievens’ is in deze straat gelegen. Deze scoutsgroep voor kinderen van 6 tot 18 jaar met een leidingsploeg van meer dan 50 jongeren is erg actief in het weekend. 

Op 300 meter wandelafstand is de Academie Muziek-Woord (Volksstraat 41) gevestigd. 

Achter de hoek, op 350 meter wandelafstand, is de Vrije Basisschool Sint-Lutgardis (Maarschalk Gérardstraat 18), alsook de basketbalclub Olicsa (in de sportzaal van de school met ingang Begijnenstraat 53/67) gevestigd. De basketploeg ‘Olicsa’ heeft 16 kinder- en jongerenploegen en trainingen op verschillende weekdagen. Er vinden in de sporthal ook basketwedstrijden plaats tijdens het weekend. 

Dagelijks brengt de aanwezigheid van deze inrichtingen tal van studenten en jongeren in de omgeving op de been, die op weg naar de middelbare en hogescholen, horecagelegenheden of winkels in ieder geval het wedkantoor passeren. 

De nabijheid van voormelde onderwijsinstellingen volstaat op zich reeds om het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet. 

Dit wordt tevens bevestigd door rechtspraak van de Raad van State: “Te dezen vermeldt de bestreden beslissing de afstanden van de onderwijsinstellingen tot de kansspelinrichting en aldus doet zij blijken van een in concreto onderzoek. Het nabijheidsverbod voor onderwijsinstellingen wil de scholieren behoeden voor de verleiding om een speelautomatenhal op te zoeken omdat zij de inrichting niet ver verwijderd weten of omdat het slechts een minimale inspanning vergt om ze te bereiken. De concrete beoordeling van de nabijheid betreft ipso facto de aantrekkingskracht van de kansspelinrichting en van de inspanning om er te geraken. De gedetailleerde opgave van de afstand tot de kansspelinrichting voor wat onder meer een aantal onderwijsinstellingen betreft, volstaat om te gewagen van een aantrekkingskracht die van de kansspelinrichting op die scholieren uitgaat.

(…)

De verzoekende partij maakt ook niet aannemelijk dat de vermelde afstanden voldoende ruim zijn opdat de scholieren een zekere inspanning moeten doen om de kansspelinrichting te bereiken. 

Het motief betreffende de nabijheid van onderwijsinstellingen, dat de wettigheidstoetsing heeft doorstaan, volstaat op zich om de weigering van het gevraagde convenant te verantwoorden.” (RvS, nr. 208.789 van 9 november 2010).

Vanwege de nagestreefde sociale bescherming van jongeren betreft de aangevraagde vestigingsplaats aldus een ongeschikte locatie gezien de wet uitdrukkelijk verbiedt dat kansspelinrichtingen gelegen zijn in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht. Dit wordt ook uitdrukkelijk door de Raad van State bevestigd: 

Tevergeefs brengt verzoekster tegen die beoordeling in dat er dan blijkbaar geen enkele locatie in het centrum van Kortrijk aan de voorwaarden voor XII-3866-13/21het sluiten van een convenant kan voldoen. Daargelaten de feitelijke juistheid hiervan, gaat verzoekster er blijkbaar van uit dat een kansspelinrichting in het centrum mogelijk moet zijn. De Raad van State is geen dergelijk voorschrift bekend. Daarentegen bestaat er wel een wetsvoorschrift dat kansspelinrichtingen in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, verbiedt.

(…)

Wanneer dan ook de weigering op dat motief berust volstaat het ten aanzien van de formele-motiveringseis dat de prohibitieve nabijheid afdoende met redenen wordt omkleed. Te dezen is daaraan voldaan. Immers preciseert de bestreden beslissing welke door het voorschrift bedoelde inrichtingen of plaatsen te dicht bij de vestigingsplaats van verzoekster gelegen zijn en waarom, namelijk op welke afstand ze zich ten opzichte van de kansspelinrichting (slechts) bevinden.” (RvS nr. 197.781 van 13 november 2009)

De ligging in een drukke en trendy straat tussen het toeristisch centrum en de hippe buurt ‘Zuid’ verhoogt de aantrekkelijkheid en de bereikbaarheid. Het is in dat verband ook extra te benadrukken dat er recht voor de voorgenomen inrichting een tramhalte is gesitueerd. 

Ten overvloede moet worden opgemerkt dat ook het arresthuis van Antwerpen (Begijnenstraat 44) in de nabije omgeving gelegen is.

De aanwezigheid van tal van kwetsbare inrichtingen in de omgeving van het wedkantoor betreffen concrete lokale omstandigheden die de stad Antwerpen ertoe dwingen om het afsluiten van een convenant met de NV BETCENTER GROUP (RPR 0877.184.856), met maatschappelijke zetel aan het Leopoldplein 16 bus 2 te 3500 Hasselt voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen, te weigeren.

Naast voormeld onderzoek inzake de nabijheid van kwetsbare inrichtingen worden ten overvloede ook de bevindingen aangaande een bouwcontrole en een brandcontrole van het pand gelegen aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen op 7 juni 2022 meegenomen in de beoordeling van de voorliggende aanvraag. 

Bij de bouwcontrole die plaatsvond in het pand gelegen aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen op 7 juni 2022 stelde de bouwtoezichter vast dat er nog werken in uitvoering zijn en het pand vooralsnog niet in uitbating is. Het is bijgevolg niet mogelijk om vast te stellen of er al dan niet stedenbouwkundige inbreuken rusten op het pand. 

De brandcontrole van 7 juni 2022 resulteerde in een negatief brandverslag waarbij meerdere zaken niet in orde werden bevonden. Er werd vastgesteld dat er geen zichtbaar bord werd aangebracht met daarop het maximum aantal toegelaten personen vermeld, hetgeen een inbreuk uitmaakt op artikel 299 van de code van politiereglementen stad Antwerpen. Daarnaast is het conform artikel 325 van de code van politiereglementen stad Antwerpen verplichtend voorgeschreven dat glazen wanden en de vleugels van glazen deuren op ooghoogte een opvallend merkteken dragen. Hieraan is niet voldaan. Tevens dient een afwezigheidsattest van de gasinstallatie (controleorganisme) voorgebracht te worden. Een gedegen brandcontrole kan plaatsvinden zodra de inrichting met het oog op uitbating volledig werd ingericht en uitgerust, hetgeen thans nog niet het geval is. Er kan bijgevolg geen garantie geboden worden dat de brandvoorschriften in orde zijn. 

Juridische grond

Kansspelinrichtingen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4, §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in §5 van voormeld artikel, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV. De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren én de openings- en sluitingsdagen bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.

Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers:

  1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
  2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
  3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
  4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
  5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
  6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43/4 van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999).

De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur).

Besluit

Artikel 1

De gemeenteraad weigert om met de NV BETCENTER GROUP (RPR 0877.184.856), met maatschappelijke zetel aan het Leopoldplein 16 bus 2 te 3500 Hasselt een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Nationalestraat 143 te 2000 Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.