Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

2022_IV_00264 - Informatieve vraag van raadslid Sam Van Rooy: Beveiliging tegen terroristische aanslagen met voertuigen

Gemeenteraadscommissie bestuurszaken, evenementen, externe relaties en erfgoed
ma 20/06/2022 - 18:30 Bernarduscentrum
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Koen Laenens; Wouter Vanbesien; Martine Vrints; André Gantman; Patrick Van den Abbeele; Kristel Somers; Mark Tijsmans; Manuëla Van Werde; Sam Van Rooy; Sanne Descamps; Claude Marinower; Bart De Wever; Hicham El Mzairh; Mie Branders; Imade Annouri; Tatjana Scheck; Niel Staes; Nathalie van Baren; Danielle Meirsman; Wim Jochems

Afwezig

Kevin Vereecken; Anke Van dermeersch; Filip Dewinter; Peter Mertens; Omar Fathi

Verontschuldigd

Güler Turan; Nahima Lanjri; Johan Klaps

Voorzitter

Koen Laenens
2022_IV_00264 - Informatieve vraag van raadslid Sam Van Rooy: Beveiliging tegen terroristische aanslagen met voertuigen 2022_IV_00264 - Informatieve vraag van raadslid Sam Van Rooy: Beveiliging tegen terroristische aanslagen met voertuigen

Motivering

Indiener(s)

Sam Van Rooy

Tijdstip van indienen

zo 19/06/2022 - 18:41

Toelichting

Begin deze maand raakte bekend dat onze lokale politie in samenwerking met de stadsdiensten beveiliging voorziet tegen terroristische aanslagen met voertuigen. Door middel van nieuw en sterker straatmeubilair zou men op de Meir voortaan beter beschermd zijn tegen voertuigen die willen inrijden op mensenmassa’s. Volgens Jan Pirenne, projectleider publieke ruimte van onze stad, zal men door het aangepaste straatmeubilair voortaan beschermd zijn tegen voertuigen met een gewicht tot 7,5 ton die rijden met een snelheid tot 70 kilometer per uur.

Hierover de volgende vragen:

  1. Op wiens initiatief, wanneer en waarom precies werd deze beslissing genomen? 
  2. Wordt dit straatmeubilair reeds gebruikt in andere steden? Zo ja, welke, en waarom werd gekozen voor 7,5 ton en 70 kilometer per uur?
  3. Beperkt deze aanpassing van het straatmeubilair ter beveiliging tegen terroristische aanslagen met voertuigen zich tot de Meir? Zo ja, waarom? Zo nee, welke locaties komen in aanmerking voor deze aanpassingen en op basis waarvan werden ze geselecteerd?
  4. Wanneer zullen deze aanpassingen volledig voltooid zijn?
  5. Hoeveel bedraagt de totale kostprijs van deze operatie?