Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03131 - Omgevingsvergunning - OMV_2022018064. Grotesteenweg 3. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03131 - Omgevingsvergunning - OMV_2022018064. Grotesteenweg 3. District Berchem - Goedkeuring 2022_CBS_03131 - Omgevingsvergunning - OMV_2022018064. Grotesteenweg 3. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022018064

Gegevens van de aanvrager:

de heer asher braun met als contactadres haringrodestraat 35 bus 003 te 2018 antwerpen (belgie)

Ligging van het project:

Grotesteenweg 3 te 2600 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie B nr. 329P

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en omvormen van een meergezinswoning tot 2 duplex appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          21/01/2022: weigering (20214399) voor het wijzigen van een bestaande meergezinswoning;

-          01/07/2021: vergunning door deputatie (202129) voor het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning;

-          16/09/2014: proces-verbaal (oud: BE/2014/VPV/0559) voor het wijzigen van het aantal wooneenheden;

-          06/07/1955: toelating (657#3926) voor het intern verbouwen.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: meergezinsgebouw met 5 appartementen:

  • 3 tweeslaapkamerappartementen  met een netto vloeroppervlakte van circa 101 m2;
  • 1 drieslaapkamerappartement  met een netto vloeroppervlakte van circa 219 m2;
  • 1 eenslaapkamerappartement  met een netto vloeroppervlakte van circa 71 m2;
  • de gemiddelde netto vloeroppervlakte van alle wooneenheden bedraagt 119 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 5 bouwlagen onder plat dak;
  • terrassen aan achtergevel;
  • binnentuin en tuin achteraan perceel met een gezamenlijke oppervlakte van circa 81 m²;

-          voorgevelafwerking:

  • grijze natuursteen op gelijkvloers, witte sierbepleistering op verdiepingen en licht grijze gevelpanelen bij de extra bouwlaag;
  • schrijnwerk in grijs aluminium.

 

Huidige toestand

 

-          functie: meergezinsgebouw:

  • handelsruimte met achterliggende werkplaats op het gelijkvloers;
  • 3 appartementen en 3 studio’s op de verdiepingen;

-          bouwvolume: gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;

-          voorgevelafwerking:

  • witte sierbepleistering;
  • schrijnwerk in wit geschilderd hout op het gelijkvloers en wit pvc op de verdiepingen.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: meergezinsgebouw met 2 duplexappartementen:

  • 2 vierslaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 290 m² en 244 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
  • volume-uitbreidingen achteraan op de verdiepingen;
  • terras achteraan op de 3de verdieping;
  • dakterras op het hoofdgebouw met dakvolume;

-          voorgevelafwerking:

  • grijze natuursteen op gelijkvloers en witte sierbepleistering op verdiepingen;
  • schrijnwerk in grijs aluminium;
  • verwijderd portaal.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          omvormen van de gelijkvloerse handelsfunctie en de bestaande appartementen tot 2 duplexappartementen;

-          ontpitten van de tuinzone;

-          uitbreiden van het hoofdvolume op de verdiepingen;

-          voorzien van een bijkomende bouwlaag op het entresolvolume;

-          voorzien van een terras achteraan op de 3de verdieping;

-          voorzien van een dakterras op het hoofdvolume, toegankelijk via een dakkoepel;

-          voorzien van een lift;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          wijzigen van de gelijkvloerse voorgevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

4 maart 2022

30 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

4 maart 2022

29 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

4 maart 2022

11 maart 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 maart 2022

17 maart 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 maart 2022

16 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

4 maart 2022

4 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

Het Agentschap Wegen en Verkeer verleent een voorwaardelijk gunstig advies voor deze aanvraag. De aanvraag is in overeenstemming met de inlichtingen, beperkingen en aandachtspunten van de wegbeheerder, zodat dit advies als gunstig moet worden beschouwd.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het verbouwen van een pand met handelsgelijkvloers en drie wooneenheden naar een meergezinsgebouw met twee wooneenheden. Hierbij wordt de gelijkvloerse handelsfunctie met achterliggend magazijn omgevormd tot een woonfunctie.

 

De woonfunctie is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het bestaande handelsgelijkvloers en de bovenliggende appartementen worden omgevormd naar twee ruime duplexappartementen met vier slaapkamers van respectievelijk 290 m² en 244 m². De verlaging van het aantal woonentiteiten heeft een positieve impact op de draagkracht van het perceel.

 

Ook qua bouwvolume voorziet de aanvraag in een aantal wijzigingen. Zo wordt een groot deel van de tuinzone ontpit met het oog op een ruimere tuinzone. De gelijkvloerse bouwdiepte wordt beperkt tot circa 22 m, overeenkomstig de bouwdiepte van de linkerbuur. Deze ingreep herstelt de harmonie en heeft een positieve impact op de omgeving.

 

Daarnaast wordt het bestaande entresolvolume uitgebreid met een extra bouwlaag. Ook deze ingreep kan positief geadviseerd worden, gelet op de vergelijkbare verschijningsvorm van de entresolvolumes in de directe omgeving.

 

Tot slot worden er twee terrassen voorzien bij het bovenste appartement.

Het eerste terras wordt uitpandig voorzien op de derde verdieping, tussen het uitgebreide entresolvolume en de opgaande scheidingsmuur van de rechterbuur. Het terras is niet storend voor de privacy en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Het tweede terras wordt op het bestaande platte dak van het hoofdvolume voorzien. Voor de toegang tot dit terras wordt er centraal op het platte dak een openschuivende koepel voorzien. Ook deze ingreep kan gunstig geadviseerd worden.

De aanvraag is qua schaal, ruimtegebruik, bouwdichtheid in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanvrager wenst de bekleding en de indeling van de gevelopeningen op de gelijkvloerse plint aan te passen. De witte sierpleister op de verdiepingen blijft behouden en de nieuwe daklaag wordt bekleed met grijze gevelpanelen.

 

De gevelgeleding en materialisatie van de voorgevel toont een evenwichtig en samenhangend beeld en integreert zich in het straatbeeld.

De wijzigingen aan de voorgevel zijn bijgevolg stedenbouwkundig inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen


De aanvraag voorziet in ruime appartementen waarbij de woonoppervlakte in verhouding staat tot het aantal slaapkamers. De geplande ontpitting van de tuinzone heeft een positieve impact op de beeldkwaliteit, de infiltratiemogelijkheden en de licht- en luchttoetreding van het perceel en bij uitbreiding het bouwblok.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

4 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 mei 2022

Verslag GOA

11 april 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.