Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022018064 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer asher braun met als contactadres haringrodestraat 35 bus 003 te 2018 antwerpen (belgie) |
Ligging van het project: | Grotesteenweg 3 te 2600 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie B nr. 329P |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en omvormen van een meergezinswoning tot 2 duplex appartementen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/01/2022: weigering (20214399) voor het wijzigen van een bestaande meergezinswoning;
- 01/07/2021: vergunning door deputatie (202129) voor het verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning;
- 16/09/2014: proces-verbaal (oud: BE/2014/VPV/0559) voor het wijzigen van het aantal wooneenheden;
- 06/07/1955: toelating (657#3926) voor het intern verbouwen.
Vergunde toestand
- functie: meergezinsgebouw met 5 appartementen:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Huidige toestand
- functie: meergezinsgebouw:
- bouwvolume: gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
- voorgevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: meergezinsgebouw met 2 duplexappartementen:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van de gelijkvloerse handelsfunctie en de bestaande appartementen tot 2 duplexappartementen;
- ontpitten van de tuinzone;
- uitbreiden van het hoofdvolume op de verdiepingen;
- voorzien van een bijkomende bouwlaag op het entresolvolume;
- voorzien van een terras achteraan op de 3de verdieping;
- voorzien van een dakterras op het hoofdvolume, toegankelijk via een dakkoepel;
- voorzien van een lift;
- wijzigen van de scheimuren;
- wijzigen van de gelijkvloerse voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 4 maart 2022 | 30 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 4 maart 2022 | 29 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 4 maart 2022 | 11 maart 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 4 maart 2022 | 17 maart 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 4 maart 2022 | 16 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 4 maart 2022 | 4 april 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Het Agentschap Wegen en Verkeer verleent een voorwaardelijk gunstig advies voor deze aanvraag. De aanvraag is in overeenstemming met de inlichtingen, beperkingen en aandachtspunten van de wegbeheerder, zodat dit advies als gunstig moet worden beschouwd.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een pand met handelsgelijkvloers en drie wooneenheden naar een meergezinsgebouw met twee wooneenheden. Hierbij wordt de gelijkvloerse handelsfunctie met achterliggend magazijn omgevormd tot een woonfunctie.
De woonfunctie is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bestaande handelsgelijkvloers en de bovenliggende appartementen worden omgevormd naar twee ruime duplexappartementen met vier slaapkamers van respectievelijk 290 m² en 244 m². De verlaging van het aantal woonentiteiten heeft een positieve impact op de draagkracht van het perceel.
Ook qua bouwvolume voorziet de aanvraag in een aantal wijzigingen. Zo wordt een groot deel van de tuinzone ontpit met het oog op een ruimere tuinzone. De gelijkvloerse bouwdiepte wordt beperkt tot circa 22 m, overeenkomstig de bouwdiepte van de linkerbuur. Deze ingreep herstelt de harmonie en heeft een positieve impact op de omgeving.
Daarnaast wordt het bestaande entresolvolume uitgebreid met een extra bouwlaag. Ook deze ingreep kan positief geadviseerd worden, gelet op de vergelijkbare verschijningsvorm van de entresolvolumes in de directe omgeving.
Tot slot worden er twee terrassen voorzien bij het bovenste appartement.
Het eerste terras wordt uitpandig voorzien op de derde verdieping, tussen het uitgebreide entresolvolume en de opgaande scheidingsmuur van de rechterbuur. Het terras is niet storend voor de privacy en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Het tweede terras wordt op het bestaande platte dak van het hoofdvolume voorzien. Voor de toegang tot dit terras wordt er centraal op het platte dak een openschuivende koepel voorzien. Ook deze ingreep kan gunstig geadviseerd worden.
De aanvraag is qua schaal, ruimtegebruik, bouwdichtheid in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvrager wenst de bekleding en de indeling van de gevelopeningen op de gelijkvloerse plint aan te passen. De witte sierpleister op de verdiepingen blijft behouden en de nieuwe daklaag wordt bekleed met grijze gevelpanelen.
De gevelgeleding en materialisatie van de voorgevel toont een evenwichtig en samenhangend beeld en integreert zich in het straatbeeld.
De wijzigingen aan de voorgevel zijn bijgevolg stedenbouwkundig inpasbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voorziet in ruime appartementen waarbij de woonoppervlakte in verhouding staat tot het aantal slaapkamers. De geplande ontpitting van de tuinzone heeft een positieve impact op de beeldkwaliteit, de infiltratiemogelijkheden en de licht- en luchttoetreding van het perceel en bij uitbreiding het bouwblok.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 februari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 4 maart 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 mei 2022 |
Verslag GOA | 11 april 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.