Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04551 - District Antwerpen. Namenstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04551 - District Antwerpen. Namenstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_04551 - District Antwerpen. Namenstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Namenstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 31 januari 1984 (jaarnummer 65);
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Namenstraat werd heraangelegd. Het beperkt eenrichtingsverkeer werd ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Waalsekaai.
Deze straat zal mee opgenomen worden in de zone 30 "Binnenstad". De bedrijfseenheid Stadontwikkeling (afdeling Mobiliteit) zal hiervoor een voorstel uitwerken. 

Na de heraanleg ontving de bedrijfseenheid Stadontwikkeling (afdeling Mobiliteit) meerdere meldingen over hinderlijk parkeren. Het gaat hier vaak over inritten die toegang bieden naar meerdere achterliggende parkeerplaatsen. Daarom wordt in samenspraak met het district Antwerpen voorgesteld om de parkeerzones af te bakenen.
Op vraag van het theater werd er tevens een laad- en loszone ingericht.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • het beperkt eenrichtingsverkeer, met toegelaten rijrichting naar de Waalsekaai, wordt ingevoerd (artikel 1).
    De enkelrichting past in het nieuwe circulatieplan van de Zuiderdokken. Verkeer wordt via de Scheldekaaien zo snel mogelijk de parking ingestuurd via de Namenstraat;
  • een laad- en loszone werd ingericht ter hoogte van het nummer 7, zodat grote decorstukken gemakkelijk in- en uitgeladen kunnen worden (artikel 2);
  • inrichten van twee voorbehouden autodeelplaatsen in de Namenstraat (artikel 3).
    Cambio autodelen stelde ook de vraag om twee autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont. Deze waren oorspronkelijk op de Gentplaats ingericht, maar met de heraanleg van de Gentplaats, verhuisden ze naar de Namenstraat. Op de Gentplaats zijn er na heraanleg geen parkeerplaatsen meer voorzien. Onderzoek heeft uitgewezen dat het inrichten van een autodeelplaats uitvoerbaar is in de Namenstraat.
    Stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen. Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek vier tot acht parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in stad Antwerpen dan ook gestimuleerd.
  • op de verhoogde inrichting, ter hoogte van de Ledeganckkaai, werd een oversteekplaats voor voetgangers voorzien (artikel 4).
    De voetgangers zijn zichtbaarder voor het inrijdend verkeer, wat veiliger is;
  • parkeerzones worden afgebakend (artikel 5).
    De parkeerzones bakenen duidelijk af waar automobilisten kunnen parkeren, zonder hinderlijk te zijn voor bestuurders die in- en of uit garages willen rijden.

De parkeerbalans: voor de heraanleg waren er geen parkeerplaatsen aanwezig. Nu zijn er zesentwintig parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 27 april 2022 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 16 mei 2022 (jaarnummer 71) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Namenstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 31 januari 1984 (jaarnummer 65).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen