Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04542 - District Merksem. Winterling en Blijvoort - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04542 - District Merksem. Winterling en Blijvoort - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_04542 - District Merksem. Winterling en Blijvoort - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Winterling in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 4 maart 2022 (jaarnummer 1847);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Campiniastraat-Winterling";
  • maakt deel uit van de wijk "IJskelder" waar de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Blijvoort in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de voormalige gemeenteraad van Merksem op 18 november 1980;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Campiniastraat-Winterling";
  • maakt deel uit van de wijk "IJskelder" waar de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd laden en lossen;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

In het kader van de Oosterweelverbinding moet Lantis de komende jaren de 'Kanaaltunnels' en de tunnel van de Ring onder het Albertkanaal realiseren. Tijdens de werken zal de Vaartkaai en het fietspad langs het Albertkanaal gedurende enkele jaren onderbroken zijn. Lantis stelt voor om de fietsers op dat moment om te leiden via de Bredabaan, Blijvoort, Winterling en de Groenendaallaan.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om de straten Winterling en Blijvoort tijdelijk in te richten als fietsstraat, om de fietsers zo een veilige route aan te bieden tussen de Groenendaallaan en de Bredabaan.

Argumentatie

De straten Winterling en Blijvoort worden ingericht als tijdelijke fietsstraten. Dit vormt een logische fietsroute, die de veiligheid en zichtbaarheid van de fietsers verhoogt. Fietsers mogen heel de breedte van de straat gebruiken in hun rijrichting en voertuigen mogen hen niet inhalen. Deze proefopstelling eindigt op de dag dat fietsers weer langs de Vaartkaai kunnen fietsen.

De tijdelijke fietsroute wordt gerealiseerd door middel van het aanbrengen van markeringen en signalisatie.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 13 mei 2022 Gunstig onder voorwaarden

De verkeerspolitie meldt: "Ter hoogte van de Gebroeders van Raemdonckstraat worden haaientanden aangebracht in combinatie met het bord B1. Dit ontbreekt echter op onderstaand plek, zoals hieronder aangeduid op plan. 

Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit: er wordt geen gevolg gegeven aan de vraag van de verkeerspolitie, omdat het verdrijvingsvlak enkel gemarkeerd is en het paaltje met het verkeersbord B1 op een zeer aanrijgevoelige plek zou staan.

Districtscollege Merksem, advies van 19 mei 2022 (jaarnummer 158) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Winterling en Blijvoort, district Merksem,goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220426_Blijvoort_mark.pdf
  • 20220426_Blijvoort_sig.pdf
  • 20220426_Winterling_mark.pdf
  • 20220426_Winterling_sig.pdf
  • 19801118_GR_Blijvoort.pdf