Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04547 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04547 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring 2022_CBS_04547 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 6 mei 2022 (jaarnummer 3720) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Antwerpen goed.

Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in het district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter goedkeuring voor.

Argumentatie

MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  1. Cadixstraat 45 (vier plaatsen);
  2. Tweelingenstraat 2;
  3. Willem Klooslaan 6;
  4. Kerkstraat 168;
  5. Sint-Jansplein 62;
  6. Hanegraefstraat 5;
  7. Lodewijk De Raetstraat 4 (twee plaatsen).

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht. 
Aangezien er voor de Cadixstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd ervoor geopteerd ineens twee laadpalen en vier voorbehouden plaatsen in te richten. Voor de Lodewijk De Raetstraat werden er twee voorbehouden plaatsen ingericht.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Door het ontbreken van netstroom werd er uiteindelijk geen laadpaal ingericht ter hoogte van de Van Maerlantstraat 51 (locatie werd goedgekeurd door het college op 11 maart 2022, jaarnummer 2085) en ter hoogte van de Amerikalei 67A (locatie werd goedgekeurd door het college op 8 april 2022, jaarnummer 2899).Total Belgium nv gaat op zoek naar alternatieve locaties.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 16 mei 2022 (jaarnummer 70) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig, op voorwaarde dat een minimale doorgang steeds wordt verzekerd (in het bijzonder in de Tweelingenstraat, Kerkstraat en Willem Klooslaan) en de locatie in de Hanegraefstraat wordt afgestemd met de heraanleg in die straat:

District Antwerpen

  1. Cadixstraat 45 (vier plaatsen);
  2. Tweelingenstraat 2;
  3. Willem Klooslaan 6;
  4. Kerkstraat 168;
  5. Sint Jansplein 62;
  6. Hanegraefstraat 5;
  7. Lodewijk De Raetstraat 4 (twee plaatsen).

Antwoord Afdeling Mobiliteit: er wordt pas een laadpaal in het voetpad geplaatst indien dit zeker breed genoeg is om een minimale vrije doorgang te behouden van 1,20m. Dit is mogelijk als het voetpad minimaal 1,80m breed is. De afmetingen van de volgende voetpaden zijn:

  • Tweelingenstraat: 2m;
  • Kerkstraat: 3m;
  • Willem Klooslaan: 2,3m.

Al deze voetpaden hebben dus een grotere breedte dan minimaal vereist om de laadpalen in het voetpad te plaatsen. Deze basisregels worden telkens gecontroleerd voordat een dossier wordt ingediend.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het feit dat er geen laadpaal werd ingericht ter hoogte van de Van Maerlantstraat 51 en de Amerikalei 67A.

Artikel 2

Het college keurt onderstaande locaties goed:

District Antwerpen

  1. Cadixstraat 45 (vier plaatsen);
  2. Tweelingenstraat 2;
  3. Willem Klooslaan 6;
  4. Kerkstraat 168;
  5. Sint Jansplein 62;
  6. Hanegraefstraat 5;
  7. Lodewijk De Raetstraat 4 (twee plaatsen).

Artikel 3

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' goed, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 6 mei 2022 (jaarnummer 3720).

Artikel 4

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220421_AN_Tweelingenstraat EV thv nr 2 (hoekpand 38).pdf
  • 20220420_ANLO_WillemKlooslaanEV6.pdf
  • 20220411_CadixstraatEV_1-1.pdf
  • 20220404_AN_Sint-Jansplein_EV_1-1.pdf
  • 20220411_AN_Hanegraefstraat_EV_1-1.pdf
  • 20220404_AN_Kerkstraat_EV_1-1.pdf
  • 20220404_AN_Lodewijk_De_Raetstraat_EV_tegenover_nr_2_en_4.pdf
  • 20220603_AN_AVR_laadpalen_artikel_nieuw.doc