Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 6 mei 2022 (jaarnummer 3720) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Antwerpen goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in het district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter goedkeuring voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Cadixstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd ervoor geopteerd ineens twee laadpalen en vier voorbehouden plaatsen in te richten. Voor de Lodewijk De Raetstraat werden er twee voorbehouden plaatsen ingericht.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
Door het ontbreken van netstroom werd er uiteindelijk geen laadpaal ingericht ter hoogte van de Van Maerlantstraat 51 (locatie werd goedgekeurd door het college op 11 maart 2022, jaarnummer 2085) en ter hoogte van de Amerikalei 67A (locatie werd goedgekeurd door het college op 8 april 2022, jaarnummer 2899).Total Belgium nv gaat op zoek naar alternatieve locaties.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig, op voorwaarde dat een minimale doorgang steeds wordt verzekerd (in het bijzonder in de Tweelingenstraat, Kerkstraat en Willem Klooslaan) en de locatie in de Hanegraefstraat wordt afgestemd met de heraanleg in die straat:
District Antwerpen
Antwoord Afdeling Mobiliteit: er wordt pas een laadpaal in het voetpad geplaatst indien dit zeker breed genoeg is om een minimale vrije doorgang te behouden van 1,20m. Dit is mogelijk als het voetpad minimaal 1,80m breed is. De afmetingen van de volgende voetpaden zijn:
Al deze voetpaden hebben dus een grotere breedte dan minimaal vereist om de laadpalen in het voetpad te plaatsen. Deze basisregels worden telkens gecontroleerd voordat een dossier wordt ingediend.
Het college neemt kennis van het feit dat er geen laadpaal werd ingericht ter hoogte van de Van Maerlantstraat 51 en de Amerikalei 67A.
Het college keurt onderstaande locaties goed:
District Antwerpen
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' goed, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 6 mei 2022 (jaarnummer 3720).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.