Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022039801 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA HEYLEN & BLOCKHUYS met als contactadres Frans Beckersstraat 21 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Camille Huysmanslaan 40 te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nr. 2104R |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | werken aan de gevels van een appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/12/2021: vergunning (20214062) isoleren en afwerken van een voorgevel;
- 30/04/1965: vergunning (18#47546) voor een verbouwing.
Vergunde en huidige toestand
- een meergezinswoning van vijf bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;
- de gevelbekleding bestaat uit gele parementsteen met onder andere de plint, dorpels, raam-en deuromkadering, hoekprofiel, kroonlijst, erker op de verdiepingen, … in natuursteen.
Gewenste toestand
- een geïsoleerde voorgevel, afgewerkt met gele steenstrips (totaalpakket = 14 cm), kunststeen voor de raam- en deuromkadering;
- afwerking erkers:
- plint en hoekprofiel in beige/gele natuursteen;
- behoud van het wit buitenschrijnwerk (materiaal niet gekend).
Inhoud van de aanvraag
- Het isoleren en bekleden van de voorgevel van een meergezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 15 april 2022 | 12 mei 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Op 17 december 2021 werd er een omgevingsvergunning (OMV_2021150437) afgeleverd voor het isoleren en afwerken van de gevels van het appartementsgebouw. Hierbij week het ontwerp af op artikel 11, 12, 16 en 33 van de bouwcode. Om te voldoen aan voormelde artikels werden er voorwaarden opgelegd. In voorliggende aanvraag wenst men een afwijking aan te vragen op één van die voorwaarde (artikel 11) met name:
- de bestaande elementen in natuursteen (dorpels, raam- en deuromkadering, plint, erker op de verdiepingen, kroonlijst, et cetera …) moeten behouden of vervangen worden door nieuwe elementen in natuursteen en dienen even ver voorbij het gevelvlak uit te steken als in de bestaande vergunde toestand;
Er wordt een afwijking gevraagd voor de raam- en deuromkadering als volgt:
“Om Technische redenen is het niet mogelijk om zowel de gevel te isoleren, alsook de natuursteen rondom de ramen te behouden. Hierdoor is er geopteerd om rondom de ramen te werken met kunststeen. Hierdoor zal de gevel niet afgevlakt worden, en blijft het huidige gevelbeeld behouden. De arrière-corps worden niet mee geïsoleerd en blijven integraal behouden. De Natuursteen op de erkers wordt verwijderd. Na het isoleren van de erkers, worden deze opnieuw bekleed met natuursteen in plaats van plaatmateriaal zoals voorgesteld in de omgevingsvergunning (OMV_2021150437) . De plint van het gebouw wordt opnieuw uitgevoerd in natuursteen, en zoals in de huidige situatie ook uitsteken ten opzichte van het gevelvlak.”
Aangezien het gebouw zich in de Tentoonstellingswijk bevindt en het hoekgebouw beeldbepalend is, werd er advies gevraagd aan de Stedelijke dienst Monumentenzorg:
“Het voorstel om te werken met kunststenen elementen (waar het gebruik van natuursteen niet haalbaar is) kan gunstig geadviseerd worden vanuit oogpunt monumentenzorg.
De inspanningen die elders in de voorgevel gedaan worden met betrekking tot het behoud van de natuursteen worden geapprecieerd.
Door behoud van profiel en kleur van de raamomlijstingen (weliswaar in een ander materiaal) wordt de vervlakking van de gevel vermeden en behoud het pand zijn beeldbepalend karakter.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten we ons hier bij aan. Er kan met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan op artikel 11.
De airco aan de zijgevel in de Beschavingstraat zal worden verwijderd. Hierdoor wordt er voldaan aan artikel 16 van de bouwcode.
Ook aan de voorwaarden omtrent de arrière-corps en de gevelplint wordt in deze nieuwe aanvraag voldaan.
De resterende voorwaarden uit de afgeleverde vergunning worden opnieuw opgenomen in huidige vergunning.
Functionele inpasbaarheid
Het betreft een meergezinswoning met handelsruimte op het gelijkvloers. De functie wijzigt niet waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag louter betrekking heeft op het isoleren en renoveren van een gevel.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De nieuwe constructie moet zodanig aangesloten worden op het openbaar domein dat toekomstige werkzaamheden aan het openbaar domein kunnen plaatsvinden, zonder dat dit herstelwerken aan de nieuwe constructie nodig maakt.
2. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.
3. Eventuele reclamestickers op de ramen moeten voldoen aan artikel 33 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 maart 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 15 april 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 juni 2022 |
Verslag GOA | 20 mei 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.