Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04397 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Toewijzing brieven en adviezen districten 2022 week 22 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04397 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Toewijzing brieven en adviezen districten 2022 week 22 - Goedkeuring 2022_CBS_04397 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Toewijzing brieven en adviezen districten 2022 week 22 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Vanaf 8 januari 2019 zijn de rechtstreeks verkozen districtsraden geïnstalleerd. De districtsbesturen hebben autonome beslissingsbevoegdheden in lokale beleidsdomeinen. De districtsraden en districtscolleges kunnen met betrekking tot alle zaken die het district aanbelangen, adviezen uitbrengen aan en brieven schrijven naar het stadsbestuur.

De stedelijke bedrijfseenheid Bestuurszaken agendeert de adviezen en brieven van de districtsbesturen ter kennisgeving op het college. Tijdens de zitting worden de brieven en adviezen toegewezen aan de bevoegde vakschepen. Het kabinet van de betrokken vakschepen zorgt voor een ontwerp van antwoord. Dit ontwerp van antwoord wordt door de bedrijfseenheid Bestuurszaken ter goedkeuring geagendeerd op het college. Na de ondertekening door de algemeen directeur en de bevoegde vakschepen, wordt het antwoord overgemaakt aan het betrokken district.

De brieven en adviezen van de districtsbesturen dienen binnen de 40 werkdagen na ontvangst door de collegeleden beantwoord te zijn.

Argumentatie

De samenwerking tussen de stad Antwerpen en de districten moet zo optimaal mogelijk verlopen. Om de termijn van 40 werkdagen zo goed mogelijk na te leven, herinnert de bedrijfseenheid Bestuurszaken de kabinetten maandelijks aan de openstaande brieven en adviezen.

Volgende brieven  hebben we ontvangen van de districten :

Nummer District JaarnummerDatum district Onderwerp
22-B036 Borgerhout BO_2022_UP_48
17 mei 2022 sorteerstraten
22-B037Hoboken2022_DCHO_00122
17 mei 2022problematiek foutparkeerders op marktdagen

 

Juridische grond

Artikel 26 van het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130).

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS02 - Decentralisatie
2SBS0201 - Reguliere taken decentralisatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om volgende brieven als volgt toe te wijzen :

Nummer District Datum district Onderwerp Toewijzen aan
22-B036 Borgerhout 17 mei 2022 sorteerstraten schepen Els van Doesburg
22-B037Hoboken17 mei 2022problematiek foutparkeerders op marktdagen
burgemeester Bart De Wever

Artikel 2

Het college beslist de brieven te beantwoorden binnen de 40 werkdagen na ontvangst.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 22_B036_sorteerstraten.pdf
  • 22_B037_problematiek foutparkeerders op marktdagen.pdf