Voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor statische, mobiele en evenementenbewaking inclusief meldkamer werd vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2021_02044 uitgeschreven. Op 21 maart 2022 dienden de volgende firma’s een offerte in:
Naam | Ondernemingsnummer |
G4S SECURE SOLUTIONS NV, PICARDSTRAAT 7 bus 100 te 1000 BRUSSEL | 0411.519.431 |
SECURITAS NV, SINT LENDRIKSBORRE 3 te 1120 BRUSSEL | 0427.388.334 |
SERIS SECURITY NV, TELECOMLAAN 8 te 1831 MACHELEN (BRAB.) | 0404.770.607 |
T&D SECURITY BVBA, DUBLINSTRAAT 35 bus 16 te 9000 GENT | 0830.397.501 |
Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.
Inzake de kwalitatieve selectie werden alle inschrijvers betrouwbaar en geschikt bevonden.
De offerte van de volgende inschrijver werd onregelmatig bevonden: T&D SECURITY BVBA: de offerte bevat een abnormaal lage eenheidsprijs voor een niet-verwaarloosbare post, deze werd niet afdoende verklaard door de aangeleverde prijsverantwoording.
De overgebleven offertes werden als volgt beoordeeld en gerangschikt:
Naam | Rapportage (15 ptn) | SLA (15 ptn) | Prijs (15 ptn) | Duurzaamheid (10 ptn) | Plan van aanpak organisatie van de opdracht (35 ptn) | Incentive systeem voor optimalisaties (10 ptn) | Totaal/som |
SERIS SECURITY NV | 11,25 | 10,5 | 15 | 6 | 31,5 | 9 | 83,25 |
G4S SECURE SOLUTIONS NV | 11,25 | 10,5 | 11,73 | 9 | 28 | 9 | 79,48 |
SECURITAS NV | 9 | 7,5 | 6,04 | 8 | 26,25 | 7 | 63,79 |
In toepassing van artikel 41, §6 samen gelezen met artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte, nadat zij desgevallend de resterende inschrijvers in kennis heeft gesteld van haar voornemen om de onderhandelingen af te sluiten en een gemeenschappelijke termijn heeft vastgesteld voor de indiening van nieuwe of aangepaste offertes. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria.
In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.
In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.
In toepassing van artikel 35 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.
Indien uit het prijs- of kostenonderzoek blijkt dat er prijzen of kosten worden aangeboden die abnormaal laag of hoog lijken, voert de aanbestedende overheid in toepassing van artikel 36 van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 een prijzen- of kostenbevraging van deze laatste uit. Bij de prijzen- of kostenbevraging verzoekt de aanbestedende overheid de inschrijver om de nodige schriftelijke verantwoording over de samenstelling van de abnormaal geachte prijs of kost te verstrekken binnen een termijn van twaalf dagen, tenzij de uitnodiging een langere termijn bepaalt, alsook om de schriftelijke verantwoordingen over te maken inzake de eerbiediging van de wettelijke verplichtingen die van toepassing zijn in de domeinen van het sociaal, arbeids- en milieurecht, met inbegrip van de verplichtingen die van toepassing zijn op het vlak van welzijn, lonen en sociale zekerheid.
In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Deze raamovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 5 jaar, mogelijks verlengbaar met 5 jaar. Er wordt afgeweken van de maximale looptijd van 4 jaar, omwille van de aanzienlijke 'cost of change' en tijdsinvestering voor de stad die gepaard gaat met de overgang tot een nieuwe overeenkomst.
Het college keurt de gunning goed voor het sluiten van een raamovereenkomst voor statische, mobiele en evenementenbewaking inclusief meldkamer, op basis van bestek GAC_2021_02044, aan SERIS SECURITY NV, TELECOMLAAN 8 te 1831 MACHELEN (BRAB.), met ondernemingsnummer 0404.770.607.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Raamovereenkomst voor statische, mobiele en evenementenbewaking inclusief meldkamer | budgetplaats:5168500000, 5280500000 | met orderbons |