Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022001086 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Onze-Lieve-Vrouwinstituut met als contactadres Grotesteenweg 489 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Grotesteenweg 489 - 489A, Lysenstraat 36 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nrs. 283B9, 283A9 en 283X8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | niet toepassen van een groendak op de niet-transparante luifel van de kleuterschool en de niet-transparante delen van de luifels van het secundair- en lageronderwijs, zoals opgelegd in de vergunning OMV_2021114870 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/09/2021: vergunning (20212964) voor het herinrichten van de speelplaatsen en het plaatsen van luifels;
- 15/09/2017: vergunning (20171648) voor het herinrichten van de speelplaatsen en het plaatsen van luifels.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- schoolgebouwencomplex ‘OLV Pulhof’ van de secundaire-, lagere- en kleuterschool;
- luifels in wit staal met houten lamellen, met groendaken op de niet lichtdoorlatende delen, op de speelplaatsen van het secundair-, lager- en kleuteronderwijs;
- heraangelegde speelplaatsen van het secundair-, lager- en kleuteronderwijs met streekeigen beplanting en lichtgrijze betonklinkers met een donkergrijs patroon.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 10939 en 100290) van Onze-Lieve-Vrouwinstituut als bouwkundig element;
- plaatsen van transparante luifels in wit staal met houten lamellen op de speelplaatsen van het secundair- en lageronderwijs zonder groendak;
- plaatsen van niet-transparante luifel in wit staal met houten lamellen op de speelplaats van het kleuteronderwijs zonder groendak.
Gewenste toestand
- transparante luifels in wit staal met houten lamellen op de speelplaatsen van het secundair- en lageronderwijs zonder groendak;
- niet-transparante luifel in wit staal met houten lamellen op de speelplaats van het kleuteronderwijs zonder groendak;
- inrichten van een groendak van 330 m² op platte dak van het schoolgebouw.
Inhoud van de aanvraag
- niet toepassen van een groendak op de niet-transparante luifel van de kleuterschool en de niet-transparante delen van de luifels van het secundair- en lageronderwijs, zoals opgelegd in de vergunning OMV_2021114870;
- compenseren van de groendaken op het bestaande gebouw van de kleuterschool.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 12 april 2022 | 13 april 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 12 april 2022 | 3 mei 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid | 12 april 2022 | 19 april 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 12 april 2022 | 2 mei 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 12 april 2022 | 13 mei 2022 |
Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit | 12 april 2022 | 14 april 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Het oprichten van de nieuwe luifelconstructies is complementair aan de activiteiten binnen dit gebied.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er worden in totaal vier nieuwe luifels voorzien. Drie hebben een transparante invulling met glas en lamellen. De vierde is niet transparant en voorzien van houten lamellen.
De voorgestelde werken gebeuren in functie van een beter ruimtegebruik van de speelplaatsen en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De luifels worden voorzien in een lichte, wit stalen constructie, afgewerkt met een invulwerk van houten lamellen en glas of enkel houten lamellen met aan de bovenzijde een transparante afdekking over de volledige luifel. Al naar gelang de locatie ontstaat zo een wisselend schaduwspel, aangepast aan functie, doelgroep en plaats op het perceel.
Deze materialisatie is aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Gezien het pandencomplex opgenomen is op de inventarislijst van onroerend erfgoed werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Zij stellen dat de aangevraagde werken voldoende rekening houden met het bestaande gebouwencomplex.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de vorige vergunning OMV_2021114870 (20212964) werd in de voorwaarden opgelegd om de niet transparante delen van de luifels van groendaken te voorzien (bouwcode, art. 38). De vier luifels hebben een totale dakoppervlakte van 872 m² waarvan zo’n 328 m² in aanmerking zou komen als groendak.
Gezien de structuur van de vergunde luifels niet berekend is om bijkomend een groendak te dragen wordt een afwijking op deze voorwaarde aangevraagd. Er wordt voorgesteld om ter compensatie een groendak van 330 m² aan te leggen op het bestaande dak van de kleuterschool.
Op basis van artikel 3 uit de bouwcode is deze afwijking toelaatbaar en is het compensatievoorstel voor het groendak aanvaardbaar.
De voorgestelde compensatiezone voor het groendak bestaat uit vier daken die op verschillende niveaus liggen. Sommige daken zouden hierdoor slechts gedeeltelijk van een groendak voorzien worden. Om versnippering van het groen tegen te gaan wordt in de voorwaarden opgelegd dat de te compenseren oppervlakte zoveel mogelijk op volledige dakoppervlaktes moet gebeuren en er een minimale oppervlakte van 330 m² voorzien moet worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De totale oppervlakte van het groendak moet minimaal 330m2 bedragen.
3. De totale oppervlakte van het groendak moet zoveel als mogelijk in aaneensluitende gehelen aangelegd worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 12 april 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 juni 2022 |
Verslag GOA | 24 mei 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De totale oppervlakte van het groendak moet minimaal 330m2 bedragen.
3. De totale oppervlakte van het groendak moet zoveel als mogelijk in aaneensluitende gehelen aangelegd worden.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.