Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04363 - Omgevingsvergunning - OMV_2021197358. Oudedonklaan 110. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04363 - Omgevingsvergunning - OMV_2021197358. Oudedonklaan 110. District Deurne - Weigering 2022_CBS_04363 - Omgevingsvergunning - OMV_2021197358. Oudedonklaan 110. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021197358

Gegevens van de aanvrager:

Joris Olbrechts met als adres Oudedonklaan 110 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Oudedonklaan 110 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 600F11

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van een extra bouwlaag bij een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          11/08/2005: vergunning  (20061399) voor het verbouwen en uitbreiden van een rijwoning.

 

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse bouwdiepte 17 meter en 9,40 meter op de verdieping;

-          kroonlijsthoogte  6,65 meter;

-          voorgevel in rode baksteen met donker aluminium buitenschrijnwerk gedragen door een gelijkvloerse plint en rode geveltegels;

-          groene voortuinstrook met verharding ter hoogte van de garagepoort en inkomdeur.

 

Huidige toestand

 

-          houten buitenschrijnwerk ter hoogte van de voorgevel;

-          gewijzigd buitenschrijnwerk op de eerste verdieping ter hoogte van de achtergevel;

-          groene voortuinstrook ter hoogte van de garagepoort met verharding  van de inkomdeur tot aan de linker perceelgrens.

 

Gewenste toestand

 

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen en een teruggetrokken daklaag onder schuin dak;

-          glazen dakconstructie met houten buitenschrijnwerk en houten gevelbekleding;

-          volume op 2,30 meter van de voorgevellijn en een bouwdiepte van 6 meter;

-          nokhoogte 9,05 meter en 9,70meter hoogte aluminium constructie zonnepanelen.


Inhoud van de aanvraag

 

-          voorzien van een teruggetrokken daklaag bij een eengezinswoning;

-          aanleggen van een dakterras met aansluitend een extensief groendak;

-          regulariseren van de voortuinstrook.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: de dakvorm en dakopbouw in glas met houten afwerking is niet kenmerkend en in harmonie met de omgeving;
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de netto-oppervlakte onder het schuine dak met een hoogte van minstens 2,60 meter is minder dan de helft te meten vanaf 1,80 meter;
  • Artikel 27 Open ruimte: het pad naar de voordeur bedraagt meer dan 1,50 meter;
  • Artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: er is geen minimale opstand van 0,30 meter voorzien ter hoogte van de nieuwe daklaag t.o.v. het hoogst aangrenzende dakvlak.
     

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Art. 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag beoogt het uitbreiden van een eengezinswoning met behoud van de bestemming in kwestie waardoor in betreffend woongebied de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal – bouwdichtheid - visueel-vormelijke elementen

 

Het betreft een woning van twee bouwlagen onder plat dak, in een gesloten bouworde. De aanvraag omvat het uitbreiden van de eengezinswoning met een bijkomende verdieping. De nieuwe laag wordt opgevat als teruggetrokken bouwlaag met een hellend dak en omvat een leefruimte. De scheidingsmuren worden plaatselijk opgetrokken.

 

De naastgelegen bebouwing wordt gekenmerkt door eengezinswoningen met voornamelijk twee bouwlagen onder een plat dak. Aan de overzijde van de straat bevinden zich de Unitaswoningen.

Gezien de omgeving is een schaalvergroting in heel de straat aanvaardbaar, met de nodige aandacht voor toekomstige aansluitingen van een bijkomende daklaag bij de directe buren. Hiermee is onvoldoende rekening gehouden. Door de voorgestelde dakvorm met een terras aan de straatzijde, blijven bij uitbreiding van de buurpanden met een extra laag de scheidingsmuren zichtbaar vanop de straat. Vanuit ruimtelijk oogpunt is dit onaanvaardbaar.

 

In de beschrijvende nota wordt gemotiveerd dat een eventuele extra bouwlaag bij de buren geen impact zal hebben op de dakverdieping van de woning in deze aanvraag. De woning maakt echter deel uit van een rijbebouwing. Conform artikel 6 van de bouwcode dient de dakvorm in harmonie te zijn met de omgeving. De zijde van de straat waar het pand gelegen is wordt voornamelijk gekenmerkt door platte daken. De voorgestelde dakvorm is eerder vreemd in het straatbeeld. Om een harmonieus straatbeeld te bekomen is vanuit stedenbouwkundig oogpunt een volwaardige daklaag eerder aanvaardbaar, waarbij de nieuwe voorgevel wordt opgericht in het voorgevelvlak van het bestaand volume en de bestaande kroonlijst behouden blijft. Een terras aan de straatzijde is aanvaardbaar, mits deze inpandig binnen het volume voorzien wordt.

 

Bijkomend wordt het dakvolume afgewerkt in houten natuurkleurige gevelbekleding. Dit is eveneens in strijd met artikel 6 van de bouwcode. Deze materialisatie is niet kenmerkend voor de stedelijke omgeving waar het pand gelegen is en is niet in harmonie met de materialisatie in de straat.

 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag is strijdig met artikel 21 van de bouwcode. Onder schuine daken dient de helft van de netto-oppervlakte van de verblijfsruimte, te meten vanaf 1,80 m, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. Dit is niet het geval in voorliggende aanvraag.

 

De aanvraag is in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Het pad naar de voordeur bedraagt meer dan 1,50 m. Verder is er geen opstand van 0,30 m voorzien ter hoogte van de nieuwe scheidingsmuren, conform artikel 34 van de bouwcode.

 

Omwille van de onverenigbaarheden met de stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening is, wordt de aanvraag geweigerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van de onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

13 april 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 juni 2022

Verslag GOA

24 mei 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.