Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022015404 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA JD Sports Fashion Belgium met als adres Wiegstraat 21 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Meir 34-36 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 1306B |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de gevel, plaatsen van gevelreclame en installeren van goederenliften |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/01/2021: voorwaardelijke vergunning ( 20214424) voor het verbouwen met functiewijziging en met het wijzigen van het aantal woongelegenheden;
- 30/03/2012: vergunning (2012501) voor het verbouwen van een gevelpui;
- 15/05/2009: vergunning (20091135) voor het regulariseren van het wijzigen van werken van de afgeleverde vergunning;
- 07/12/2007: vergunning (20074799) voor het plaatsen van 3 reclamepanelen type 8 m² en 4 reclamepanelen type 2 m² in werfafsluiting;
- 25/05/2007: vergunning (2007965) voor het gedeeltelijk afbreken en heropbouwen van winkelpand met kantoorruimte, stockruimte en 12 appartementen;
- 07/07/2006: vergunning (2006705) voor het gedeeltelijk afbreken en heropbouwen van een winkelpand met personeelslokalen en stockruimteer werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- Conform vergunde toestand.
Gewenste toestand
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de voorgevel:
- doorvoeren van interne constructieve werken door het plaatsen van 3 goederenliften.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 15 april 2022 | 9 mei 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 15 april 2022 | 10 mei 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Publiciteit mag niet voor gevelopeningen worden geplaatst.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De commerciële functie blijft ongewijzigd.
Het voorzien van zaak-gebonden publiciteit is eigen aan deze functie en principieel aanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het voorzien van goederenliften tussen het gelijkvloers en 1ste verdieping komt de gebruikskwaliteit van de commerciële ruimte ten goede en is bijgevolg aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De gevelwijzigingen zijn beperkt. Zowel deze wijzigingen als de publiciteitsvoorzieningen zijn niet dermate storend in het straatbeeld en bijgevolg aanvaardbaar.
Gelet op de grote glazen gevelpui is het voorzien van de publiciteit voor de raamopening aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er worden LED-schermen en Lightboxen voorzien achter de glazen gevelpui, zowel op het gelijkvloers als de verdieping. Bewegende en lichtgevende vormen van publiciteit kunnen hinderlijk zijn voor omliggende woonfuncties. Er zullen voorwaarden op vlak van gebruikstijd en lichtsterkte worden opgenomen om deze hinder te beperken.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het gebruik van het LED-beeldscherm gebeurt te allen tijde conform de bepalingen van de code van Politiereglementen van de stad Antwerpen zoals laatst goedgekeurd door de Gemeenteraad van de stad Antwerpen op 24 juni 2019 en eventuele latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van de eerste ingebruikname van en tijdens het gebruik van het LED-beeldscherm.
2. De lichtsterkte mag de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen. Om overdreven lichthinder- en vervuiling te vermijden, worden voor wat betreft de vertoning op het LED-beeldscherm bovendien de volgende tijdsvensters gerespecteerd:
1. maandag tot donderdag 7.00u tot 19.00u;
2. vrijdag 7.00u tot 21.00 u;
3. zaterdag en zondag 9.00 u tot 21.00u;
4. Daarbuiten is lichtreclame niet toegelaten.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 21 maart 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 15 april 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 juni 2022 |
Verslag GOA | 25 mei 2022 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het gebruik van het LED-beeldscherm gebeurt te allen tijde conform de bepalingen van de code van Politiereglementen van de stad Antwerpen zoals laatst goedgekeurd door de Gemeenteraad van de stad Antwerpen op 24 juni 2019 en eventuele latere wijzigingen en dit uiterlijk op het moment van de eerste ingebruikname van en tijdens het gebruik van het LED-beeldscherm.
2. De lichtsterkte mag de normale intensiteit van de openbare verlichting niet overtreffen. Om overdreven lichthinder- en vervuiling te vermijden, worden voor wat betreft de vertoning op het LED-beeldscherm bovendien de volgende tijdsvensters gerespecteerd:
1. maandag tot donderdag 7.00u tot 19.00u;
2. vrijdag 7.00u tot 21.00u;
3. zaterdag en zondag 9.00 u tot 21.00u;
4. Daarbuiten is lichtreclame niet toegelaten.
3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.