Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04356 - Omgevingsvergunning - OMV_2022020093. Thaliastraat 33. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04356 - Omgevingsvergunning - OMV_2022020093. Thaliastraat 33. District Berchem - Goedkeuring 2022_CBS_04356 - Omgevingsvergunning - OMV_2022020093. Thaliastraat 33. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022020093

Gegevens van de aanvrager:

BVBA MANAGEMENT AND PROJECT SERVICES met als adres Kruizemunt 12 te 2160 Wommelgem en de heer Manuel Schenk met als adres Kruizemunt 12 te 2160 Wommelgem

Ligging van het project:

Thaliastraat 33 te 2600 Berchem-Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 22 sectie A nr. 49R8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/10/2014: vergunning (3582#1760) voor  het slopen van een woning en het bouwen van een meergezinswoning met 4 eenheden;

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • appartementsgebouw in gesloten bebouwing;
  • één ondergrondse en vier bovengrondse bouwlagen onder plat dak;
  • gevelbreedte: 5,47 meter;
  • gelijkvloerse bouwdiepte; 17,00 meter over de ganse perceelsbreedte;
  • bouwdiepte verdiepingen: aansluitende op de profielen van de naastgelegen bebouwing;

-          gevelafwerking:

  • rood genuanceerde gevelsteen met hardstenen gevelplint en dakkap;
  • aluminium buitenschrijnwerk in een grijze kleur;

-          inrichting:

  • in de ondergrondse bouwlaag bevinden zich bergingen en een fietsenberging;
  • per bouwlaag is er één woonentiteit voorzien met één of twee slaapkamers;
  • iedere woonentiteit is voorzien van een private buitenruimte.

Huidige toestand te regulariseren

-          functie:

  • meergezinswoning met 4 woonentiteiten;

-          bouwvolume:

  • het bovengrondse bouwvolume blijft ongewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand van het pand;

-          gevelafwerking:

  • de ramen werden van een horizontale valbeveiliging voorzien in zelfde grijs gelakte aluminium schrijnwerk als de ramen;
  • de aangeleverde foto’s tonen dat de raamdorpels in grijs gelakt schrijnwerk uitgevoerd werden (waar de geveltekeningen dit als blauwe hardsteen benoemen);
  • de aangeleverde foto’s tonen dat de raamopeningen in de voorgevel niet voorzien werden van een hoogte van 1,7 meter zoals bij de vergunning uit 2014 in voorwaarden opgelegd werd (waar de geveltekeningen dit wel met een hoogte van 1,7 meter tonen);

-          inrichting:

  • het ondergrondse bouwvolume werd vergroot tot op een diepte van 17,00 meter;
  • de indeling van de ondergrondse bouwlaag werd aangepaste in functie van een grotere fietsenberging voor 11 fietsen;
  • door de herindeling van de kelderverdieping werd de trap naar de fietsenberging anders uitgevoerd;
  • door de herindeling van de kelderverdieping werden ook de afvoerleidingen van de fecaliën en het hemelwater naar de hoofdriolering anders uitgevoerd;
  • aan appartement 0.1 werden interne wijzigingen uitgevoerd aan het sanitaire gedeelte;
  • de oppervlakte van appartement 3.1 wordt vergroot door een gedeeltelijke toevoeging van de gemeenschappelijke trappenhal aan de woning;
  • per bouwlaag blijft er één woonentiteit voorzien met één of twee slaapkamers;
  • iedere woonentiteit blijft beschikken over een private buitenruimte.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van volgende stedenbouwkundige handelingen aan de gemeenschappelijke delen van een meergezinswoning:

  • het uitbreiden van de kelderverdieping;
  • herinrichten van de kelderverdieping met gewijzigde fietsenberging;
  • het aanpassen van de trap en toegang tot de gewijzigde fietsenberging;
  • het aanpassen van de inkom en de gemeenschappelijke trappenhal;

-          het regulariseren van de gewijzigde voorgevel:

  • de aangeleverde informatie inzake de voorgevel bevat discrepanties (de aangeleverde geveltekening, snede en de aangeleverde foto’s van de voorgevel verschillen op vlak van raamhoogte en raamdorpels);

-          het regulariseren van stedenbouwkundige handelingen aan appartementen:

  • beperkte structurele aanpassingen binnenin de appartementen;
    (de aangeleverde bouwplannen bevatten hierover een discrepantie (indeling gelijkvloerse verdieping: beperkt verschil grondplan ten opzichte van doorsnede));
  • de oppervlakte van het appartement 3.1 vergroten door toevoeging van een deel van de gemeenschappelijke trappenhal.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

12 april 2022

24 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

12 april 2022

22 april 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

12 april 2022

12 mei 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    Ter hoogte van de verspringing in de keldertrap beschikt deze niet over een voldoende vrije hoogte (op beperktste gedeelte slechts circa 1,4 meter hoogte zoals gemeten op de aangeleverde plannen);
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    De ondergrondse fietsenberging is onvoldoende toegankelijk omwille van de verspringende keldertrap met onderbroken fietsgoot en de beperkte breedte van de keldertrap. Bijkomend voldoet de fietsenberging niet aan de inrichtingsprincipes uit punt 2 van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft het regulariseren van de wijzigingen aan een meergezinswoning met vier bouwlagen onder plat dak. Het bovengrondse bouwvolume van de meergezinswoning blijft ongewijzigd. De kelderverdieping werd uitgebreid tot een bouwdiepte van 17 meter aansluitend op de bouwdiepte van de gelijkvloerse verdieping.

 

De interne indeling van het gelijkvloerse appartement werd gewijzigd waarbij de leefruimte-keuken beperkt wordt tot een diepte van 7,4 meter. De aangeleverde snede werd echter niet aangepast. Om een onduidelijkheid te voorkomen dient opgelegd te worden dit te voorzien zoals op de grondplannen.

 

De indeling van de appartementen op de eerste en tweede verdieping blijft ongewijzigd.

 

Het appartement op de tweede verdieping wordt uitgebreid door het toevoegen van een het gedeelte bovenaan de gemeenschappelijke trappenhal. Hierdoor kan het appartement zodanig heringericht worden dat de leefruimte groter wordt. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

De kelderverdieping werd heringedeeld, waarbij de fietsenberging in het achterste gedeelte voorzien wordt. Door de ligging van de berging van appartement 1 beschikken de vijf meest linkse fietsstalplaatsen niet over een voldoende ruimte om deze op een vlotte en veilige manier te stallen. De kelderverdieping dient heringedeeld te worden, zodanig dat alle fietsstalplaatsen aan de inrichtingsprincipes uit de bouwcode voldoen en de voorwaarde van oorspronkelijke vergunning om een fietsenstalling te voorzien voor 14 fietsen.

 

De trap naar de kelderverdieping verspring halverwege met circa 30 centimeter. Bovendien stopt de fietsgeul ter hoogte van deze verspringing zoals zichtbaar is op de detailtekening. Hierdoor is de kelder en de fietsenberging niet op een kwalitatieve en veilige manier toegankelijk. Dit is niet aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aangeleverde foto’s tonen dat de gevel niet conform de vergunning uitgevoerd werd. De ramen werden niet van de hoogte van 1,7 meter voorzien, zoals op gelegd in de vergunning uit 2014. Ook tonen deze foto’s dat de raamdorpels niet vooruitstekend in natuursteen voorzien werden.

 

De aangeleverde geveltekening van de nieuwe toestand toont dat de gevel conform de vergunde toestand voorzien wordt in tegenstelling met de snede en aangeleverde foto’s.

Gelet op deze onduidelijke toestand en gelet op de voorwaarde van oorspronkelijke vergunning, worden wijzigingen aan de voorgevel uitgesloten te worden uit de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het wijzigen en versmallen van de keldertrap wordt uitgesloten uit de vergunning.

4. 14 fietsstalplaatsen in een heringedeelde fietsenberging in de kelder te voorzien die voldoen aan de inrichtingsprincipes van artikel 29 §2 van de bouwcode.

5. Het gelijkvloerse appartement te voorzien conform het grondplan en niet conform de snede.

6. Wijzigingen aan de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

12 april 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 juni 2022

Verslag GOA

25 mei 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Het wijzigen en versmallen van de keldertrap wordt uitgesloten uit de vergunning.

4. 14 fietsstalplaatsen in een heringedeelde fietsenberging in de kelder te voorzien die voldoen aan de inrichtingsprincipes van artikel 29 §2 van de bouwcode.

5. Het gelijkvloerse appartement te voorzien conform het grondplan en niet conform de snede.

6. Wijzigingen aan de voorgevel worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.