Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04341 - Omgevingsvergunning - OMV_2022033853. Grotebeerstraat 65. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04341 - Omgevingsvergunning - OMV_2022033853. Grotebeerstraat 65. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_04341 - Omgevingsvergunning - OMV_2022033853. Grotebeerstraat 65. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022033853

Gegevens van de aanvrager:

de heer Cedric Truyens met als adres Tolstraat 52 te 2000 Antwerpen en mevrouw Marlies Van Hoof met als adres Tolstraat 52 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Grotebeerstraat 65 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1273V2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van verbouwingswerken aan een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/11/2021: proces-verbaal (11002_2021_15066_VPV ) meldingsplichtige werken uitvoeren zonder voorafgaandelijke schriftelijke melding aan het college van burgemeester en schepenen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing met gewijzigde raamopeningen in de achtergevel;

-          14/03/2019: vaststelling inventaris bouwkundig erfgoed (14618) Ensemble van burgerhuizen in eclectische stijl.

Gewenste toestand

-          ruimere raamopening met schuifraam in de gelijkvloerse achtergevel;

-          aluminium zwart schrijnwerk in de voor -en achtergevel;

-          achtergevel afgewerkt in witte crepi;

-          koepel op het plat dak van de achterbouw.

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de gevel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

12 april 2022

10 mei 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aangezien het pand is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed en daarnaast ook gelegen is in een gebied met cultuur historische erfgoedwaarde, werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen; “De oneven zijde van de Grotebeerstraat wordt getypeerd door een eclectisch ensemble van dertien woningen dat architect Ernest Dieltiëns ontwierp in 1889 in opdracht van de "Naamloze Maatschappij voor het Bouwen van Burgershuizen". […] De woning nummer 65 telt twee bouwlagen onder zadeldak (nok evenwijdig met de straat) en heeft een lijstgevel afgewerkt met een bepleisterd en beschilderd parement op hardstenen plint, met kordonlijst en houten kroonlijst.

De woning telt drie traveeën met een regelmatige, zeer klassieke gevelopbouw. Hardstenen plint, regelmatig geplaatste rechthoekige muuropeningen, kroonlijst met tandfries op vier modillons. Details zijn hier de bekroning in sierstucwerk van de benedenvensters en de fijne stucdecoratie in Vredeman-de-Vriesstijl op de muurvelden tussen de bovenvensters. Het oorspronkelijke schrijnwerk werd vervangen. […]

 

De aanvraag omvat de regularisatie van een aantal ingrepen die werden uitgevoerd zonder voorafgaandelijke vergunning en betreft voornamelijk aanpassingen aan de draagstructuur in het interieur en de achtergevel. Daarnaast betreft de aanvraag het vervangen van het schrijnwerk in de voorgevel door aluminium in een zwarte kleur.

De impact van de wederrechtelijk uitgevoerde werken in het gebouw en achteraan hebben geen onaanvaardbare impact op de erfgoedwaarde en worden om die reden gunstig geadviseerd vanuit oogpunt monumentenzorg.

De aanvrager wenst de bestaande ramen en de inkomdeur te vervangen door aluminium schrijnwerk in een zwarte kleur. De erfgoedwaarde van het pand wordt voornamelijk bepaald door de verschijningsvorm van de voorgevel binnen het ensemble van 13 woningen naar een ontwerp van Ernest Dieltiëns. Het buitenschrijnwerk is daarbij een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel de belevingswaarde van de voorgevel, het straatbeeld en in dit geval het waardevolle ensemble ondersteunt. Oude ramen getuigen van het vakmanschap van schrijnwerkers en bepalen in sterke mate mee de eigenheid van een gebouw. Ze maken integrerend deel uit van de architecturale expressie van een pand. Jammer genoeg werd het oorspronkelijke schrijnwerk in de voorgevel reeds eerder vervangen door wit PVC. Oorspronkelijk waren de raamopeningen voorzien van wit geschilderd houten schrijnwerk. De initiële bouwplannen uit 1889 tonen guillotineramen op het gelijkvloers, T-ramen op de verdiepingen en een houten paneeldeur. Eenzelfde raam- en deurtypologie vinden we nog terug in het pand nummer 71, waar het oorspronkelijke schrijnwerk werd bewaard.

Gelet op het bovenstaande adviseert de stedelijke dienst monumentenzorg een herstel van de oorspronkelijke verschijningsvorm ter versterking van de erfgoed- en beeldwaarde binnen het waardevolle ensemble. De plaatsing van aluminium schrijnwerk in een zwarte kleur wordt ongunstig geadviseerd. Als voorwaarde wordt gesteld om het bestaande PVC schrijnwerk te vervangen door correct geprofileerd houten schrijnwerk naar oorspronkelijk model. De typologie en detaillering van de oorspronkelijke ramen en inkomdeur van het pand nummer 71 dienen daarbij als voorbeeld te worden genomen.”

 

Het advies wordt integraal bijgetreden en de gestelde voorwaarde wordt overgenomen en als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd.

 

Verder voorziet de aanvraag ook beperkte wijzigingen aan de achtergevel. Zo wordt de raamopening op het gelijkvloers vergroot en voorzien van een schuifraam en wordt er, in hetzelfde zwarte aluminium, nieuw schrijnwerk voorzien op de verdiepingen. De achtergevel wordt afgewerkt met een crepi-bepleistering in witte kleur.
Deze wijzigingen kunnen gunstig geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag resulteert in een verbetering van de ruimtelijkheid door de voorgestelde planmatige ingrepen en het vergroten van de raamopening op het gelijkvloers zonder hierbij hinderlijk te zijn naar de omgeving.

De aanvraag kan gunstig geadviseerd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het schrijnwerk in de voorgevel dient uitgevoerd te worden in correct geprofileerd, wit gelakt hout naar het model, typologie en de detaillering van de oorspronkelijke ramen en inkomdeur van het pand nummer 71.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 maart 2022

Volledig en ontvankelijk

12 april 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 juni 2022

Verslag GOA

25 mei 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het schrijnwerk in de voorgevel dient uitgevoerd te worden in correct geprofileerd, wit gelakt hout naar het model, typologie en de detaillering van de oorspronkelijke ramen en inkomdeur van het pand nummer 71.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.