Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04349 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005669. Londenstraat 42A. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Glenn Verspeet, adjunct-korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04349 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005669. Londenstraat 42A. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_04349 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005669. Londenstraat 42A. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022005669

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Kristel Kees met als adres Augustijnslei 237 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Londenstraat 42A te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nrs. 57B5 en 57C4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van aanpassingen aan een meergezinswoning met handelsgelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/09/2017: vergunning (20171458) voor het bouwen van een appartementsgebouw met twee winkels en acht appartementen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie: meergezinswoning met 8 wooneenheden op de verdiepingen en 2 winkels op het gelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • hoofdbouw van 6 bouwlagen onder een plat dak waarvan de bovenste bouwlaag een teruggetrokken bouwlaag is;
  • de bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt 14,00m langs de linker perceelsgrens en 12,20m langs de rechter perceelsgrens;
  • gelijkvloerse achterbouw van 1 bouwlaag onder een plat dak tot tegen de achterste perceelsgrens;
  • op het niveau van het maaiveld is het volledige perceel volgebouwd;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in roodbruin gevelmetselwerk;
  • buitenschrijnwerk en borstweringen in donkerbruine aluminium;

-          inrichting:

  • groendak op het platte dak van de gelijkvloerse achterbouw;
  • uitpandig terras tegen de achtergevel op de 5de verdieping.

Huidige toestand

-          in overeenstemming met de laatst vergunde toestand met uitzondering van:

  • 2 dakterrassen op het platte dak van de gelijkvloerse achterbouw;
  • uitpandige terrassen tegen de achtergevel op de 2de en de 3de verdieping met een bouwdiepte tot 15,00m.

Gewenste toestand

-          in overeenstemming met de laatst vergunde toestand met uitzondering van:

  • 2 dakterrassen op het platte dak van de gelijkvloerse achterbouw;
  • uitpandige terrassen tegen de achtergevel op de 2de, 3de en 5de verdieping met een maximale bouwdiepte van 15,00m.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de scheimuren ter hoogte van de dakterrassen;

-          inrichten van dakterrassen op het platte dak van de gelijkvloerse verdieping en uitpandige terrassen tegen de achtergevel op de 2de, 3de en 5de verdieping.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

1 maart 2022

6 april 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 maart 2022

18 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel en zone voor publiek domein-art. 7.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:

-          artikel 1.2.3 Bouwdiepte:

de bouwdiepte op de verdiepingen bedraagt maximaal 14m. Door de uitvoering van de uitpandige terrassen tegen de achtergevel bedraagt de bouwdiepte 15m.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 26 Afvalverzameling:

De vergunde afvalbergingen van de 2 winkels zijn niet meer voorzien in de bestaande of nieuwe toestand;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

de vergunde fietslift werd niet uitgevoerd;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:

de scheidsmuren worden ter hoogte van de achterbouw opgehoogd met metalen borstweringen. Ook ter hoogte van de teruggetrokken daklaag werden de scheidsmuren opgetrokken met metalen borstweringen.

Scheidsmuren moeten steeds uitgevoerd worden in een massief, ongeperforeerd materiaal met een minimale dikte van 0,18m. Dit is niet het geval.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De terrassen op de 2de en de 3de verdieping achteraan bevinden zich strijdig met het RUP voorbij de maximaal toegelaten bouwdiepte. Gezien de terrassen slechts 1 meter diep zijn en deze zich bevinden binnen een hoek van 45° ten opzichte van de kop van de scheidsmuur kan een afwijking worden toegestaan. De geplande werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

Hoewel in de vergunning werd opgelegd de balustrade van het terras aan de teruggetrokken daklaag gesloten uit te voeren werd hier een spijlenbalustrade voorzien. Het is niet kenmerkend gesloten gevels te beëindigen met open balustrades in het gevelvlak. Dit is slechts aanvaardbaar indien deze teruggetrokken geplaatst (binnen een hoek van 45° ten opzichte van de bovenzijde ven de gevel).

De overige gevelwijzigingen kunnen gunstig beoordeeld worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Hoewel de terrassen achteraan op de tweede en derde verdieping naar volumetrie aanvaardbaar zijn, is er vanop deze terrassen rechtstreekse inkijk mogelijk in de woningen gelegen langsheen de Kribbestraat. Dit is naar privacy niet aanvaardbaar. Het gebruik van deze terrassen als terras zal bijgevolg uitgesloten worden van vergunning. Deze terrassen mogen enkel gebruikt worden i.f.v. evacuatie.

 

Strijdig met de bouwcode werd de scheidsmuren achteraan en vooraan verhoogd met metalen borstweringen. Dit is niet aanvaardbaar (bouwcode, art. 34), noch kenmerkend en moeten bij een eventuele vergunning verwijderd worden.

Ter hoogte van de teruggetrokken daklaag vooraan is een open balustrade aanvaardbaar indien deze ook zijdelings teruggeplaatst wordt ten opzichte van de perceelgrens. 

Achteraan is het niet aanvaardbaar om het dak in te richten als terras. Dit terras bevindt zich voorbij de maximaal toegelaten bouwdiepte. Bovendien is er vanop dit terras rechtstreeks zicht in de aanpalende woningen en percelen, wat naar privacy niet aanvaardbaar is. Bijgevolg is er ook geen reden om een balustrade toe te staan.

 

Hoewel in vorige vergunning werd opgelegd de afvalberging van winkelruimte 2 te vergroten dient opgemerkt dat de afvalbergingen in de winkelruimtes niet werden uitgevoerd. Dit is niet aanvaardbaar. Bij een eventuele vergunning zal worden opgelegd in elke winkelruimte een afvalberging te voorzien die beantwoord aan de bepalingen van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Fietsvoorzieningen

De voorwaarden uit de oorspronkelijke vergunning zijn ook hier niet gevolgd.

Zo werd in voorwaarde opgelegd dat de fietsenstalling moet ingericht worden volgens de inrichtingsprincipes uit de bouwcode. Er moeten verschillende systemen voorzien worden zodat alle soorten fietsen gestald kunnen worden. (fietsen met tassen, manden en kinderstoelen, zware (elektrische) fietsen,…). De tussenafstanden en nodige afstanden om de fietsen in- en uit de stallingen te kunnen halen, moeten gerespecteerd worden. De haken volstaan bijgevolg niet.

De fietsenlift, onderdeel van de oorspronkelijke vergunning werd bovendien niet uitgevoerd. Hierdoor is de fietsenstalling onbereikbaar. De personenlift is te klein om met fietsen te gebruiken. Het voorzien van een haak in de lift is niet voldoende om de fietsenstalling op een vlotte en veilige manier te bereiken. Het is onaanvaardbaar een nieuwbouw te realiseren zonder fietsenstalling.

Er moet een voldoende grote fietslift voorzien worden.

 

Gezien het niet uitvoeren van de opgelegde voorwaarden uit vorige vergunning en gezien de afwijkingen van de aangevraagde handelingen, werken en wijzigingen op de geldende regelgeving en een goede ruimtelijke ordening, wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

1 maart 2022

Start openbaar onderzoek

10 maart 2022

Einde openbaar onderzoek

8 april 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 juni 2022

Verslag GOA

26 mei 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

10 maart 2022

8 april 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.