Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_CBS_03313 - Omgevingsvergunning - OMV_2022010839. Solferinostraat 17. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03313 - Omgevingsvergunning - OMV_2022010839. Solferinostraat 17. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_03313 - Omgevingsvergunning - OMV_2022010839. Solferinostraat 17. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022010839

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Daphné Andries met als adres Solferinostraat 17 te 2040 Antwerpen en de heer Kevin Willemen met als adres Solferinostraat 17 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Solferinostraat 17 te 2040 Berendrecht (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 19 sectie B nr. 184E4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          06/10/2003: voorwaardelijke vergunning (804#516) voor intern renoveren van 48 eengezinswoningen en 48 appartementen.

 

Vergunde en huidige toestand

 

-          functie: eengezinswoning met 3 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder zadeldak met zolderruimte onder de nok;
  • bouwdiepte van 8,35 m;
  • voorgevellijn van de hoofdbouw 2,9 m achter de voorgevellijn van de gelijkvloerse garage;
  • kroonlijsthoogte van de woning 5,75 m en nokhoogte van 7,60 m;
  • 8 m gevelbreedte;

-          gevelafwerking:

  • gevels in beigebruine gevelsteen;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in de voorgevel op het gelijkvloers in blauwgrijs PVC en op de verdieping in witte PVC;
  • schrijnwerk in de achtergevel op het gelijkvloers in grijs aluminium en op de verdieping in witte PVC.

-          inrichting:

  • tuinhuis in de achtertuin;
  • voortuinstrook van circa 6,5 m.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning met 4 slaapkamers;

-          bouwvolume:

  • nieuwe uitbouw over de gehele breedte van het perceel;
  • bouwdiepte van de uitbouw van 3 m, zodat de totale bouwdiepte op 11,35 m komt;
  • bouwhoogte van de achterbouw van 3,22 m, afgewerkt met een plat dak;
  • uitbouw op de eerste verdieping ter hoogte van de linker perceelgrens, waarbij achtergevellijn gelijkgetrokken wordt met de rechterkant.

-          gevelafwerking: buitenschrijnwerk vervangen door grijs aluminium profielen;

-          inrichting: plat dak van de achterbouw aangelegd als een groendak.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op de volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de slaapkamer in het toegevoegd volume op de eerste verdieping heeft minder dan 2,60 m binnenhoogte;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: er is geen dakopstand van 30 cm ter hoogte van de linker scheimuur ten opzichte van hoogst aangrenzende dakvlak voorzien bij de uitbreiding op het gelijkvloers en op de eerste verdieping.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Solferinostraat.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De woning maakt deel uit van een uniforme woonwijk (wijk “Boxpaan”) van een 30-tal quasi identieke woningen. De woningen werden opgericht in clusters van vier. De woning waar deze aanvraag over handelt, betreft een rijwoning in het midden van een rij van vier woningen.

 

Bij deze specifieke woning wordt op het gelijkvloers, in een bestaande inham, de veranda verwijderd en vervangen door een nieuwe uitbouw over de ganse breedte van het pand en dit tot een totale bouwdiepte van 11,34 m. Binnen dit nieuwe volume wordt de eetkamer voorzien, evenals een kleine bureauruimte. De uitbouw wordt aan de tuinzijde voorzien van een grote schrijnwerkpartij waardoor de lichtinval naar de nieuwe en bestaande ruimtes voldoende gegarandeerd wordt. De voormalige plaats van de veranda wordt bestemd als berging.

 

Ook op de eerste verdieping wordt achteraan een beperkte uitbreiding voorgesteld. Hierdoor verdwijnt de aanwezige insprong. De totale bouwdiepte na de werken bedraagt hier 8,34 m. Na herschikken van de overige ruimtes op de eerste verdieping ontstaat er na de verbouwing een extra slaapkamer.

 

Door het respecteren van de specifieke dakvorm, met flauw hellende daken, maar dit over verschillende bouwdieptes, en om een goede aansluiting met de bestaande kroonlijst te bekomen alsook een aansluiting op de bestaande kroonlijsten van de aanpalende identieke woningen, heeft de nieuwe extra slaapkamer achteraan slechts een vrije hoogte van 2,56 m. Het volgen van de bestaande kroonlijsthoogte achteraan bij deze eenheidsbebouwing is echter prioritair voor het algemeen uniforme beeld van de achtergevels, waar de kroonlijsthoogte overal 5,66 m bedraagt. Deze beperkte afwijking op artikel 21 van de bouwcode met betrekking tot de vrije hoogte van ruimten, kan hier dan ook aanvaard worden.

 

Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. Ook de voorgestelde bouwdieptes op zowel het gelijkvloers en de verdieping komen in de omgeving vaker voor. Door beide af te stemmen op de aanwezige bouwdieptes en gelet op de oriëntatie van de nieuwe volumes wordt de hinder naar de omwonenden beperkt. De voorgestelde bouwdieptes zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Voor de uitbouw op het gelijkvloers worden traditionele bouwmaterialen gebruikt. De gevel wordt opgetrokken in grijs-beige gevelsteen, met dorpels in blauwe steen en grijs aluminium buitenschrijnwerk.

 

Op de verdieping krijgt de achtergevel, zowel het bestaande als het nieuwe deel een afwerking in lichtbeige gevelpleisterwerk. Het schrijnwerk en de dorpels zijn identiek aan deze op het gelijkvloers, blauwe steen en grijs aluminium buitenschrijnwerk.

 

De voorgestelde materialen verwijzen naar vaker voorkomende materialen in de omgeving en zijn inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De verbouwing omvat, naast het voorzien van een uitbreiding op het gelijkvloers ook een uitbreiding op de verdieping. Hierin wordt een bijkomende slaapkamer voorzien.

Deze bijkomende slaapkamer wordt voorzien van een ruime raamopening. De aanwezigheid van deze raamopening garandeert voldoende leefkwaliteit voor deze nieuwe ruimte zodanig dat hier voor de beperkte afwijking in vrije hoogte afgeweken kan worden van artikel 21 van de bouwcode.

 

De scheidingsmuur met de links aanpalende bebouwing werd echter niet uitgevoerd met een opstand van 30 cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlakken. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan, met het oog op het voorkomen van brandoverslag, niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van een dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die gebruikt kunnen worden. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

In het algemeen ontstaat na de werken een kwalitatieve woning die in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

9 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 mei 2022

Verslag GOA

20 april 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, te voorzien van:

dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.