Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

2022_DRAN_00023 - District Antwerpen. Bordeauxstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 21/02/2022 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid

Verontschuldigd

Jan Braeckmans, districtsraadslid

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2022_DRAN_00023 - District Antwerpen. Bordeauxstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRAN_00023 - District Antwerpen. Bordeauxstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Bordeauxstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 511);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het college keurde in zitting van 11 juni 2021 (jaarnummer 4848) de collegiale brief aan VIAS institute met betrekking tot de toepassing van vrij rechtsaf/rechtdoor voor fietsers op een aantal onderstaande kruispunten goed. Ondertussen gaf VIAS institute positief advies om dit principe toe te passen op de voorgestelde kruispunten. Al deze kruispunten werden ondertussen ook besproken op het kabinetsoverleg verkeersveiligheidsoverleg (5 oktober 2021). Daar werd beslist het nodige in gang te zetten om de toepassing van de verkeersborden B22 en B23 betreffende de vrije rechtsafslag/rechtdoor te implementeren.

Het gaat over volgende kruispunten:

  • Carnotstraat - Dambruggestraat;
  • Carnotstraat - Provinciestraat;
  • Frans Van Hombeeckstraat - Grotesteenweg;
  • Bordeauxstraat - Londenstraat;
  • Oosterweelsteenweg - Siberiastraat;
  • Boomsesteenweg - Camille Huysmanslaan.

Stad Antwerpen onderzocht ook of op de locatie 'kruispunt Bordeaux - Londenstraat' een infrastructurele ingreep mogelijk was om fietsers buiten de verkeerslichten te laten passeren. Omwille van ruimtegebrek bleek het op deze locatie onvoldoende mogelijk om dit op een kwalitatieve manier te realiseren.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om vrij rechtsaf voor fietsers in te voeren, komende uit de Bordeauxstraat richting Londenstraat. 

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • Fietsers mogen de driekleurige verkeerslichten ter hoogte van het kruispunt met de Londenstraat voorbijrijden om rechts af te slaan, wanneer het verkeerslicht op rood of oranjegeel staat, op voorwaarde dat zij hierbij voorrang verlenen aan de andere weggebruikers die zich verplaatsen op de openbare weg of op de rijbaan. Artikel 1 wordt aangepast omdat het beperkt eenrichtingsverkeer werd opgeheven.
    Door het gebruik van verkeersbord B22 kunnen fietsers vrij rechtsaf richting Italiëlei rijden of zich opstellen voor het fietslicht om verder richting Kattendijkdok-Oostkaai te rijden.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 26 januari 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bordeauxstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 511) op voorwaarde dat:

  • Er onderzocht wordt of met een structurele ingreep ingericht kan worden met de toepassing van ‘rechtsaf voor rood’ in toepassing van resolutie nr. 156 van het bestuursakkoord van het district Antwerpen.  
  • Er een grondige evaluatie komt van de gewijzigde situatie, hierbij ook rekening houdend met het comfort en de veiligheid van de op het lichtengeregeld zebrapad overstekende voetgangers.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen