Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

2022_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Nadine Peeters: Tram 15 schrappen om tram 7 te redden? Nee bedankt

districtsraad Antwerpen
ma 21/02/2022 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid

Verontschuldigd

Jan Braeckmans, districtsraadslid

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2022_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Nadine Peeters: Tram 15 schrappen om tram 7 te redden? Nee bedankt 2022_IP_00033 - Interpellatie van raadslid Nadine Peeters: Tram 15 schrappen om tram 7 te redden? Nee bedankt

Motivering

Indiener(s)

Nadine Peeters

Gericht aan

Paul Cordy

Tijdstip van indienen

vr 11/02/2022 - 16:51

Toelichting

Collega’s,

Bij de vorige aanpassing van het tramplan zou tram 7 geschrapt worden. Dit stuitte terecht op groot protest vanuit Berchem, vanuit Mortsel, van een hoop BV’s…Deze week kwam er dan het goede nieuws dat tram 7 zou blijven..

Maar nu blijkt dat in ruil tram 15 afgeschaft wordt.

Ons lijkt het erop dat dit “ de reizigers blij maken met een dode mus” is.

Dit nieuwe plan lijkt erop gericht is om zoveel mogelijk reizigers ontevreden te maken, zo lijkt het wel. Eerder dan een plan uit te werken dat resoluut voor een  modal shift gaat en nieuwe reizigers aan te trekken.

Tram 15 is een zeer druk gebruikte route, men kan echt niet zeggen dat het een overbodige lijn is. Veel verkeer in de stad geraakt met tram 15 vlot waar ze moeten zijn. Maar… beste collega’s, tram 15 is ook ontzettend belangrijk om vanuit Linkeroever aan bv het districtshuis te geraken, of aan Sint Vincentius of de Eeuwfeestkliniek. Of voor wie naar één van de scholen op de route moet, of daar werkt. Of wie op een vlotte en snelle manier naar Berchem, Mortsel of Boechout wil. De boosheid op Linkeroever is echt groot. 

In het nieuwe plan moet er dan maar overgestapt worden. Fijn nieuws alweer voor de minder mobiele mensen. Ook daar veel boosheid en onbegrip. Nadat de liften in de voetgangerstunnel al maanden niet gebruikt kunnen worden, nadat de toegankelijke tramhalte een werf is, dan zou men één van de trams schrappen waarop ze wel tot in de metro kunnen waar een lift is

Er wordt een grote P&R gebouwd op Linkeroever, de woonwijk Regatta blijft groeien en dus ook het aantal bewoners op LO. Maar om een of andere reden die wij echt totaal niet begrijpen, werd dan beslist om niet meer maar minder trams te laten rijden? Tram 15 wordt nu geschrapt maar tram 5 werd in het vorige plan al geschrapt.

De nieuwe, toegankelijke tramhalte Halewijn is nog niet af of hoppa, er zullen al minder trams stoppen.

Het is geen alleenstaand geval is. Vanuit Hoboken verdwijnt tram 4 en ook in Merksem aan de P&R kunnen ze het blijkbaar wel met een tram minder doen en verdwijnt lijn 2. Vergeten zijn alle klachten over de overvolle trams, nog voor de komst van de P&R.

Budgetneutraliteit s een uitgangspunt bij dit plan. Een moeilijk woord om te zeggen dat het weer niets mag  kosten. Heel het openbaar vervoer wordt overhoop gehaald, maar het mag niks kosten. Dus als er één tramlijn, de 7, gered wordt, moet er een andere sneuvelen. Uiteraard kan je dan geen goed plan maken. Wij menen dat er meer budget moet vrijgemaakt worden voor een efficiënt openbaar vervoer. Zodat mensen wél de parkings aan de rand van de stad gebruiken, zodat mensen wel getriggerd worden om het openbaar vervoer te gebruiken. Dit brengt op termijn op door minder verkeer, minder vuile lucht, minder ongelukken.

Wij meenden dat er een consensus was over de partijen heen om de modal-shift van 50/50 te realiseren. Dus dat de bedoeling is om meer mensen uit de auto te krijgen door beter openbaar vervoer, door meer en betere fietspaden. En nu doet men juist het tegenovergestelde?!

 Daarom hebben wij verschillende vragen en hierbij aansluitend een motie

Onze vragen zijn de volgende. Aan de districtsvoorzitter aangezien hij mee in de Vervoerregioraad zit

  1. Begrijpt u de bezorgdheden van de inwoners van Linkeroever en de binnenstad die  tram 15 bedreigd zien? 
  2. Weet u waarom tram 5 geschrapt wordt? Heeft dit te maken met het aantal sporen dat op Linkeroever niet voorzien is voor vier trams maar slechts voor drie? 
  3. Weet u of het klopt dat bus 36 niet meer naar rechteroever zou rijden?
  4. Welk standpunt neemt het districtscollege in tegenover dit plan op de vervoerregioraad? 
  5. Volgens TreinTramBus zijn de infrastructuur, de perrons en de rijtijden niet afgestemd op de overstappen die u de gebruikers wil doen maken. Hierin toch wel bevestigd als we de vele reacties op sociale media lezen. Waarom wordt dit niet eerst aangepakt alvorens het tramnet te hertekenen?