De stad Antwerpen heeft al geruime tijd de ambitie om het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok te herontwikkelen tot een gemengd, kwalitatief en ontsluitbaar project met bestemming wonen, diensten, recreatie en bedrijvigheid. In de herontwikkeling van het projectgebied Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok neemt AG Vespa de rol van projectbegeleider op. Daarbij hoort de begeleiding naar een kwaliteitsvol uitvoeringsgericht stadsproject en het opmaken van een samenwerkingsovereenkomst tussen de eigenaars van de site.
Op 17 november 2017 (jaarnummer 9862) keurde het college zowel het definitieve masterplan goed, als het voorontwerp RUP, dat de juridische vertaling vormt van dit masterplan.
Op 25 juni 2018 (jaarnummer 496) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen, AG Vespa, Urban Living Projects NV (ULP) en Urban Living Belgium NV (ULB) goed in het kader van de ontwikkeling van het stadsproject Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok. In deze samenwerkingsovereenkomst zijn onder meer afspraken over de aanleg van het openbaar domein opgenomen, waarbij de private partij het projectgebonden openbare domein op zijn kosten aanlegt en het ruimere openbaar domein wordt aangelegd door de publieke partijen, met name de stad Antwerpen / AG Vespa. Het ruimere openbaar domein bestaat uit de Oude Kalverstraat, Lobroekplein, Kalverwei, Kalverpad en de kade Lobroekdok.
Op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 79) werd de definitieve vaststelling van het ontwerp RUP Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok goedgekeurd.
Op het college van 28 juni 2019 (jaarnummer 4551) werd de projectdefinitie voor het Masterplan publieke ruimte Slachthuiswijk goedgekeurd.
Op het college van 10 juli 2020 (jaarnummer 5927) werd de nota 'Verfijning visie ontwikkeling Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok' goedgekeurd als kader voor de herontwikkeling van het gebied. Hierin werd beslist het Kalverpad te verruimen.
Op het college van 5 februari 2021 (jaarnummer 953) werd het conceptontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk goedgekeurd.
Op de districtsraad Antwerpen van 15 maart 2021 (jaarnummer 38) werd het conceptontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
Op het college van 1 oktober 2021 (jaarnummer 7869) werd het voorontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk goedgekeurd.
Tijdens de zitting van de districtsraad Antwerpen van 18 oktober 2021 (jaarnummer 161) werd het voorontwerp voor de publieke ruimte van de Slachthuiswijk voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
Op de gemeenteraad van 30 mei 2022 (jaarnummer 312) werden de nieuwe straatnamen en roepnamen voor de publieke ruimte binnen het stadsproject Slachthuissite vastgesteld. Deze nieuwe namen werden nog niet verwerkt in het ontwerp publieke ruimte.
Voortraject - projectdefinitie tot en met voorontwerp - Masterplan publieke ruimte Slachthuiswijk
De projectdefinitie vormt de basis van dit project en geeft de ambities en ontwerprichtlijnen weer voor de publieke ruimte van dit stadsproject.
Het conceptontwerp werd uitgewerkt voor alle publieke ruimte binnen het stadsproject en geeft de ambitie weer om de publieke ruimte als groene verbinder in te zetten tussen de bestaande en nieuwe wijk, met een gedifferentieerd aanbod van speel-, sport- en ontmoetingsruimte voor de huidige en nieuwe bewoners, een autoluwe inrichting en een langzaam verkeersnetwerk dat de unieke deelruimtes met elkaar verbindt. Dit netwerk vormt het kader om het gewenste programma op vlak van groen, sport en spel op te vangen. De klimaat robuuste groenstrategie voorziet een aanleg van circa 39.000 m² groene publieke ruimte, wat voldoende is om vandaag en in de toekomst het streefcijfer van 4 m² groene publieke ruimte te voorzien per inwoner van de wijk. Dit netwerk werd bijkomend vormgegeven door de ondersteunende studie voor het speelruimteweefsel (externe expertise aan het ontwerpteam). De ruimtelijke organisatie van het parkeren werd aangepast aan de behoefte van de bestaande wijk, rekening houdend met de gewenste groenstrategie van het project, waarbij het bestaande aanbod voor openbaar vervoer behouden blijft.
Het voorontwerp werd uitgewerkt voor de publieke ruimte van fase 1 en fase 2 van het stadsproject (gebied gelegen binnen de Slachthuislaan), waarbij de ambities werden doorvertaald in concrete ontwerpen voor de verschillende deelruimten, rekening houdend met de beleidsmatige adviezen, de aandachtspunten van buurtbewoners en de adviezen van de stedelijke diensten.
Definitief ontwerp
Het definitief ontwerp werd opgemaakt voor de publieke ruimte van fase 1 van het stadsproject en omvat volgende deelruimten (met vermelding van de voorlopig vastgestelde straatnaam, indien van toepassing):
1. Adviezen en participatie
Het voorontwerp werd goedgekeurd met voorwaarden door het districtscollege Antwerpen en werd geadviseerd door de COD, de districtsraad Antwerpen, de kwaliteitskamer publieke ruimte, de supervisor van het stadsproject en Inter Vlaanderen. Het voorontwerp werd tevens via een participatief traject toegelicht en bevraagd in de Slachthuiswijk, inclusief een digitale publicatie.
Alle aandachtspunten werden opgenomen door het ontwerpteam en zijn in de ontwerpbundel per deelruimte opgesomd met een status van verwerking.
2. Ondersteunende studies
Gelijklopend met de opmaak van het definitief ontwerp werden volgende ondersteunende studies verder uitgewerkt:
De waterstudie ‘Slachthuiswijk’ geeft inzichten naar lokale en bovenlokale ingrepen die noodzakelijk zijn om een robuust watersysteem te realiseren in de Slachthuiswijk en de omliggende gebieden. De studie omvat een toepassing van de bouwstenen uit het Waterplan van de stad Antwerpen op de wijken Dam, Steenborgerweert, Slachthuiswijk en Oud-Borgerhout met als doel het alsnog afvloeiende regenwater gravitair af te voeren naar Het Schijn (via de bestaande koker in de Slachthuislaan/Noordersingel). De studie werd afgerond, waarbij wordt aangegeven een nieuwe regenwaterafvoer te voorzien doorheen de projectsite om regenwater vanuit de Slachthuiswijk en Dam te bufferen, herbruiken en indien nodig vertraagd gravitair af te voeren naar Het Schijn.
De waterstudie voorziet volgende waterconcepten voor de publieke ruimte van het Slachthuiswijk, gebaseerd op de bouwstenen van het Waterplan Antwerpen:
Deze concepten werden in het definitief ontwerp (fase 1) voor de publieke ruimte opgenomen.
De bomentoets van de groendienst stad Antwerpen en de boominventaris van het ontwerpteam voor het stadsproject Slachthuissite werd verder uitgewerkt in overleg met de groendienst en een externe boomdeskundige, waarbij bijkomende richtlijnen werden uitgewerkt voor de ‘absoluut te behouden bomen’ en de ‘bij voorkeur te behouden’ bomen. Voor de ‘bij voorkeur te behouden’ bomen die niet behouden kunnen worden zal een extern boomdeskundige een verplantingsadvies opmaken naar de uitvoeringsfase, waarna deze bomen bij gunstige voorwaarden geïntegreerd kunnen worden op een andere locatie in de publieke ruimte.
3. Definitief ontwerp - fase 1 Stadsproject Slachthuissite
Het basisprincipe van een groene verbindende publieke ruimte tussen de bestaande wijk en de nieuwe ontwikkeling wordt in het definitief ontwerp behouden, rekening houdend met de voorwaarden, adviezen en aandachtspunten.
Per deelproject worden de meeste structurele wijzigingen aangegeven, het geheel van wijzigingen ten opzichte van het voorontwerp is opgenomen in de ontwerpbundel.
Kalverwei – Een buurtpark voor ontmoetingen in het groen – realisatie stad Antwerpen/ AG Vespa
De Kalverwei werd verder uitgewerkt als een landschappelijke buurtpark met schaduwrijke plekken en een natuurlijke inrichting. De speel- en sportplekken werden herschikt zodat er een opeenvolging van open ruimten ontstaat die inspeelt op de verschillende vormen van bebouwing rondom de Kalverwei. Bijkomend werd de inrichting van het Weilandstraat aangepast als woonerf met parkeren langsheen de bebouwing, zodat de Kalverwei één doorlopende groene ruimte vormt. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Lobroekplein – Huiskamer van de wijk met een intiem horecaplein – realisatie Stad Antwerpen/ AG Vespa
Het buurtplein werd verder uitgewerkt tot een inclusieve pleinruimte met een warme uitstraling, waarbij het ruimte biedt aan terrassen voor de bestaande en nieuwe horecazaken, een speelfontein, een sportveld en een ruime multifunctionele centrale open ruimte. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Hallenplein – Een bomenplein met een groen karakter– realisatie ULPM
Het groene plein biedt ruimte voor verblijven, spelen en sport voor alle leeftijden. Centraal worden twee grotere grasvelden voorzien die naar behoefte een andere (tijdelijke) invulling kunnen krijgen, bijvoorbeeld een samentuin, sportplek of een volledig vrije programmering. De twee centrale open ruimten worden geflankeerd door drie boomgroepen die de ruimte structuur en beschutting geven. Deze drie boomplekken bieden ruimte voor ontmoeting, bewegingsobjecten voor ouderen en een kunstobject. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Hallentuin - Verdiepte watertuin – realisatie ULPM
De Hallentuin wordt ingericht als een stille en waterrijke stadstuin met een trappenpartij en zitplekken langsheen de nieuwe hogeschool. Een wandelroute, in halfverharding, met speelplek voor kleine kinderen, loopt doorheen de watertuin naar de centrale plataan en het bestaande paviljoen. De groenstructuur bestaat uit enkele solitaire bomen, een groene buffer langsheen de woningen en waterminnende beplanting van grassen en vaste planten in de watertuin. De verharding langsheen de woningen zal enkel toegankelijk zijn voor voertuigen met vergunning (ANPR – bewoners). Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Hallenparking & Slachthuislaan – een overgang naar een expeditiestraat en plein voor een school – realisatie ULPM
De verbreding van de Slachthuislaan voor de Slachthuishallen maakt de combinatie van drie elementen, een parking, een ontsluiting van een groene expeditiestraat en een ontmoetingsplek als inkom voor de nieuwe hogeschool. De parking wordt ingericht als een eiland omringd door voetpaden, waarbij de groenstructuur de overgang maakt naar een ontmoetingsplaats aan de school. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Expeditiestraat – een groene voetgangerszone met logistieke ontsluiting – realisatie ULPM
De expeditiestraat wordt ingericht als een voetgangersgebied en heeft een royaal groenvak over de volle lengte. Ter plaatse van de logistieke ingangen en nooduitgangen zijn doorsnijdingen van het groenvak aangebracht afgeboord met banken. Van gevel tot gevel wordt deze zone ingericht met één materiaal waarbij een markering (toekomstige rooilijn) wordt voorzien op de grens tussen het openbaar domein en privaat terrein met publiek gebruik (ten gevolge bestaande ondergrondse voorzieningen van de Hallen).
Kalverweibuurtstraten - Leefbare woonstraten – realisatie ULPM
In afwijking van het conceptontwerp werden deze straten uitgewerkt als woonerven met een uitbreiding van de groenstructuren langsheen de gebouwen en bijkomende ontmoetings- en zitplekken. De woonerven worden vanaf de voetpaden in de Oude Kalverstraat tot aan de Kalverwei uitgevoerd in waterdoorlatende betonstraatstenen, waarbij de gemarkeerde parkeerplaatsen worden uitgevoerd in een aangepaste materialisatie conform de materialen voor de 19e gordel. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Oude Kalverstraat - De entree van de Slachthuiswijk – realisatie Stad Antwerpen/ AG Vespa
De entree van de Slachthuiswijk heeft als hoofdstraat een ruime maat met een groene uitstraling. De straat is veilig voor al haar gebruikers, door twee verkeersplateau’s ter hoogte van de Kalverweibuurtstraten en langse fiets- en voetpaden gescheiden van de rijbaan door een groene berm. In de straat wordt onder een dubbele bomenrij geparkeerd. Ter hoogte van het kruispunt met de Slachthuislaan wordt een middenberm met bomenrij voorzien ter begeleiding van het in- en uitrijdend bestemmingsverkeer. De voorziene verhoogde kruispunten ondersteunen het tragere snelheidsregime en bieden de noodzakelijke ruimte voor keerbewegingen naar de parking voor de Slachthuishallen. Het nieuw in te richten kruispunt op de Slachthuislaan wordt ingericht conform het huidige kruispunt aan de Kalverstraat, maar zal bijkomend voorzien worden van een oversteekplaats voor voetgangers en fietsers aan de zuidzijde van het kruispunt. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Lange Lobroekstraat & Mouterijsteeg– groene strip – realisatie Stad Antwerpen/ AG Vespa
De Lange Lobroekstraat wordt ingericht als een woonstraat met een langse groenstrook van het huidige Ceulemanshofke tot aan het Lobroekplein. De groenstrook vormt een buffer tot de wegenis en biedt ruimte voor ontmoetingsplekken voor bewoners. De aangrenzende Mouterijsteeg wordt ingericht als woonerf. De groenstructuur langsheen de bestaande bebouwing wordt maximaal behouden, rekening houdend met de brandweertoegankelijkheid. Aan de zijde van de groenstrip worden nieuwe solitaire bomen en boomgroepen voorzien in functie van schaduwrijke ontmoetingsplekken. Lokaal wordt een bijkomend verkeersplateau voorzien ter ondersteuning van de snelheidsbeperkende maatregelen. Volgende wijzigingen (niet-limitatief) werden opgenomen in het ontwerp:
Thematische overzicht - definitief ontwerp fase 1
De groenbalans voor de nieuwe publieke ruimte is bij uitwerking van het definitief ontwerp ongewijzigd en voorziet en aanleg van circa 39.000m² groene publieke ruimte, wat voldoet om vandaag en in de toekomst het streefcijfer van 4m² groene publieke ruimte te voorzien per inwoner.
De groenstructuur voor de nieuwe publieke ruimte werd aangevuld en uitgewerkt op basis van de bomentoets/boominventaris opgemaakt door de groendienst en het ontwerpbureau. In overleg met de groendienst en een extern boomdeskundige werd het ontwerp aangepast zodat meer bestaande bomen geïntegreerd kunnen worden in de publieke ruimte. Voor bomen die niet behouden kunnen blijven zal een boomverplantingsadvies opgemaakt worden, waarna een mogelijke verplanting van deze bomen wordt voorzien binnen de publieke ruimte. De toepassing van heesters, vaste planten en ‘ruigte’ werd verder uitgewerkt met de groendienst op vlak van soortenkeuze en beheer. Het ontwerp voor de publieke ruimte voorziet maatregelen om het comfort/discomfort ten gevolge windbelasting, oververhitting en luchtkwaliteit te mitigeren. In de verschillende deelruimten werd het ontwerp van de groenstructuur hierop afgestemd rekening houdend met de bestaande en toekomstige bebouwing.
Op vlak van mobiliteit werden de voorziene wijzigingen in de wijkcirculatie behouden en verder uitgewerkt in het definitief ontwerp. Het raamwerk van verhardingen voorziet een integraal toegankelijk netwerk van paden voor voetgangers en fietsers, waarbij de ‘Dam-route’ een koppeling vormt van alle verschillende programmaonderdelen. De nodige parkeerplaatsen voor fietsers (inclusief velostations) werden in verschillende locaties en maatvoering voorzien doorheen het project op maat van het aanwezige programma. De noodzakelijke dienstwegen, ten behoeve van de sorteerstraten, werden op een geïntegreerde wijze voorzien in de Kalverwei.
De ontsluitingsstructuur voor het autoverkeer werd verder uitgewerkt vertrekkende van de wijzigingen in het voorontwerp, waarbij bijkomend voorzien wordt in snelheid beperkende elementen in de Oude Kalverstraat en Lange Lobroekstraat en fietssuggestiestroken op het Lobroekplein. De typologieën van straten werd verder uitgewerkt rekening houdend met de behoefte aan groene publieke ruimte, verblijfskwaliteit en parkeren. In het autovrije gebied langsheen de Hallentuin is een beperkte toegankelijkheid nog mogelijk voor verhuisbewegingen, uitzonderlijke leveringen en werken onder controle van een ANPR systeem.
In de ruimtelijke uitwerking van de verschillende deelruimten werd er rekening gehouden met het gewenste parkeerprogramma, waarbij er 142 parkeerplaatsen worden voorzien afgestemd op de adviezen voor bijkomende vergroening in de woonstegen, de ruimtelijke integratie van de Weilandstraat in de parkomgeving van de Kalverwei, het maximaal behoud van de bomen in de Lange Lobroekstraat, het bijkomend voorzien van een afslagstrook op de Slachtshuislaan, bijkomende voorzieningen voor een shuttlebus en de verschuiving van 30 parkeerplaatsen vanuit de publieke ruimte naar de rotatieparking in bouwblok 1013 (conform de voorziene parkeerovereenkomst in het kader van dit stadsproject).
Op vlak van waterbeheer werden in de waterstudie bijkomende concepten voorzien voor een klimaatbestendig en robuust waterbeheer op korte en lange termijn. Deze concepten werden geïntegreerd in het ontwerp publieke ruimte door middel boven/ondergrondse infiltratie- en buffervoorzieningen. De voorgestelde concepten betreffen een gemengd concept van waterbeheer vanuit de publieke ruimte en de aangrenzende private gebouwen, in functie van een optimale waterkwaliteit van de bovengrondse (speel)waterelementen. Bijkomend wordt de ondergrondse installatie van de bestaande waterzuivering op de Slachthuissite ingezet voor het hergebruik van regenwater ten behoeve van de voorziene groenstructuur.
Het ontwerp voorziet in de deelruimten verschillende concepten voor sport en spel, alsmede diverse speelaanleidingen. Met de betreffende stadsdiensten werd een evaluatie gemaakt werden de selectie van speeltoestellen aangepast, rekening houdend met het advies van de kinderen uit de wijk. Langsheen de Dam-route zijn twee locaties voorzien voor een kunstobject in de publieke ruimte. Kunst in de Stad zal in een afzonderlijk traject hiervoor de nodige initiatieven voorzien in overleg met AG Vespa en ULPM .
In overleg met brandweer Antwerpen werd het definitief ontwerp afgestemd op de bestaande en nieuwe bebouwing. De brandroutes werden afgestemd met de ontwerpprincipes voor een maximale groene publieke ruimte, waarbij de parkpaden verhard worden in verhouding tot de functionele behoefte van de gebruikers. De bijkomende breedte voor brandweer wordt uitgevoerd in versterkte grasstroken.
De (re)organisatie van de sorteerstraten werd geïntegreerd in het definitief ontwerp rekening houdend met de spreiding in functie van de nieuwe ontwikkeling en de uitdrukkelijk vraag om geen keer- of achteruitbewegingen te maken met de betreffende dienstvoertuigen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale straten en pleinen vastgelegd. Dit stadsproject omvat bovenlokale investeringen in lokaal, bovenlokaal openbaar en nieuw openbaar domein. Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein), mobiliteit en verkeersmaatregelen blijven een bevoegdheid van het college.
Gezien de grondige wijzigingen aan de structuur van het openbaar domein wordt in bijlage een overzichtskaart toegevoegd met de opsplitsing in:
De inhoudelijke toelichting van het ontwerp volgt de structuur van het toekomstig openbaar domein.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren. De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen.
Volgende projectplanning is voorzien voor het masterplan publieke ruimte en de realisatie van drie strategische deelprojecten:
mei 2020 - juni 2022: | ontwerpfase |
juni 2022 - april 2023: | aanbesteding en vergunning |
vanaf mei 2023:
|
realisatie |
In samenwerking met de betreffende stadsdiensten en een participatieteam werden meerdere inspraakmomenten voorzien tijdens het ontwerpproces. Op 8 november 2021 werd een dialoogmarkt georganiseerd in de Slachthuiswijk gericht aan:
Het ontwerp werd toegelicht door middel van een presentatie door het ontwerpteam, thematische panelen en panelen gericht op de verschillende deelruimten binnen het project. De opmerkingen en aandachtspunten van deelnemers werden door het participatieteam gebundeld in een verslag aan het ontwerpteam. Deze gegevens zijn tevens publiek raadpleegbaar gesteld op www.slachthuiswijk.agvespa.be.
Naar realisatie
Als vervolgtraject op het definitief ontwerp zal het participatieteam nog een infomoment organiseren in de Slachthuiswijk om gericht het ontwerp toe te lichten aan de bewoners en gebruikers van de publieke ruimte. Aansluitend op dit informatiemoment zal de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning gefinaliseerd en ingediend worden.
De heraanleg van deze publieke ruimte vormt een onderdeel van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen, AG Vespa, Urban Living Projects nv(ULP-I) en Urban Living Belgium (ULB) (goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 juni 2018, jaarnummer 496).
Binnen deze samenwerkingsovereenkomst is de stad Antwerpen / AG Vespa verantwoordelijk voor de aanleg van de Oude Kalverstraat (inclusief deel Slachthuislaan), de Lange Lobroekstraat, het Lobroekplein en de Kalverwei. Deze werken worden, bij definitief ontwerp, geraamd op 6.815.782,38 euro inclusief btw.
Het krediet in het stedelijk meerjarenplan 2020-2025 voor het project Openbaar Domein Slachthuissite bedraagt 12.465.713,29 euro voorzien op het boekingsadres SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2WNS020202PA3719/2SA050610 voor budgetperiodes 2000/2100/2200/2300/2400/2500.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor de 'Publieke Ruimte Slachtsite - fase 1' goed, op voorwaarde dat er op het Lobroekplein in plaats van een groot verkeersplateau verschillende verkeersdrempels worden voorzien.
Daarnaast wenst het districtscollege nog mee te geven, dat het speelterrein voor 4- tot 12-jarigen op de Kalverwei wordt voorzien van speelzand. Er worden slechts beperkte maatregelen genomen om de verspreiding van het speelzand door de wind te beperken, zeker richting plantsoenen en gras. Naar oplevering en overdracht naar lokaal publiek domein toe, staat het districtscollege er op dat eerst duurzaam bewezen wordt dat het speelzand op redelijke wijze ter plekke blijft.