Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

2022_DRAN_00091 - District Antwerpen. Scheldestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 20/06/2022 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid

Verontschuldigd

Babette Dehaen, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2022_DRAN_00091 - District Antwerpen. Scheldestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2022_DRAN_00091 - District Antwerpen. Scheldestraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Scheldestraat in district Antwerpen:  
  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 mei 2022 (jaarnummer 4286);     
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De brandweg tegenover nummer 24 moet omwille van veiligheidsredenen altijd vrij blijven. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt daarom voor om een stilstand- en parkeerverbod in te richten.
Op 27 oktober en 14 december 2021 werden twee aanvragen ingediend door bewoners van de Scheldestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Op 11 mei 2022 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van drie handelaars, gelegen tussen de Kloosterstraat en de Riemstraat en parkeerzones worden aangebracht.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een permanente laad- en loszone langs de oneven zijde, van de scheiding nummers 25-27 tot aan de scheiding nummers 33-35 (artikel 6).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvragers voldoen aan de voorwaarden;
  • inrichten van een stilstand- en parkeerverbod tegenover nummer 14 om de brandgang te vrijwaren (artikel 8);
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap:
    • ter hoogte van nummer 77-79 (artikel 9).
      Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Scheldestraat op nummer 81, voldoet aan de voorwaarden;
    • ter hoogte van nummer 88 (artikel 9).
      Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Scheldestraat op nummer 88, voldoet aan de voorwaarden;
  • markeren parkeerzone, langs de oneven zijde, van de Kloosterstraat tot de Riemstraat (artikel 14)

Het bestaande parkeerverbod tussen de Riemstraat en de Kloosterstraat aan de oneven zijde wordt verkleind. Daardoor neemt de parkeerbalans toe met drie parkeerplaatsen aangezien de vrijgekomen ruimte voor en na de laad- en loszone wordt ingericht als parkeerzone.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 31 mei 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt het volgende besluit eenparig goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Scheldestraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 25 mei 2022 (jaarnummer 4286).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen