Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

2022_DCAN_00285 - District Antwerpen. Station Zuid. SWOU12419 - Kolonel Silvertopstraat - Montignystraat. Herinrichting voet- en fietspad. Inrichting slimme schakel Antwerpen-Zuid. Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 20/06/2022 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00285 - District Antwerpen. Station Zuid. SWOU12419 - Kolonel Silvertopstraat - Montignystraat. Herinrichting voet- en fietspad. Inrichting slimme schakel Antwerpen-Zuid. Voorontwerp - Goedkeuring 2022_DCAN_00285 - District Antwerpen. Station Zuid. SWOU12419 - Kolonel Silvertopstraat - Montignystraat. Herinrichting voet- en fietspad. Inrichting slimme schakel Antwerpen-Zuid. Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De aanleiding van dit project is de vernieuwing van de toegang tot het station Antwerpen-Zuid door de NMBS.
Deze werken voorzien ter hoogte van het station in een verbreding van de brug over de sporen waarboven een luifel wordt geplaatst, waardoor een breed voetpad en wachtruimte ontstaat met plaats voor een fietsenstalling. De vergunning werd in december 2020 bekomen. Stad Antwerpen draagt financieel bij in de realisatie van de luifel aan het station. Dit is nog vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst.

Stad Antwerpen wenst naast de werken aan het station door de NMBS zelf op korte termijn maatregelen uit te voeren in de Kolonel Silvertopstraat en de omgeving van het kruispunt met de Singel met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van alle modi en de verhoging van het comfort van fietsers, voetgangers en reizigers langs deze drukke verkeersas en functionele fietsroute. Dit betekent een voorafname op de volledige herinrichting van de stationsomgeving Antwerpen-Zuid in het kader van Ringpark Zuid, waarvan de uitvoering start vanaf 2025. De herinrichting van de Kolonel Silvertopstraat is voorzien in de laatste fasen, vermoedelijk vanaf 2028. Het voorontwerp Ringpark Zuid - dat inzet op een uitsluitend op openbaar vervoer en zacht verkeer gerichte stationsomgeving - wordt tegen de zomer van 2022 gefinaliseerd en ter goedkeuring voorgelegd aan het college.

De werken aan het station, aanvankelijk gepland voor 2022-2023, zijn om budgettaire reden vooruitgeschoven. Hierdoor kan de uitvoering van voorliggend project sneller aanvangen en zo goed als volledig voorafgaand aan de werken aan het station worden uitgevoerd.

Dit project omvat in grote lijnen volgende werken:

  • de herinrichting van het voetpad en aanpassing tot dubbelrichting van het fietspad langs de zuidoostzijde van de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat, tussen de Sint-Bernardsesteenweg en Kielsevest, inclusief het veiliger maken van de oversteken langsheen dit traject;
  • het uitrusten van de stationsomgeving Antwerpen-Zuid als 'Slimme Schakel' ter verbetering van de overstapmogelijkheden en ter verhoging van het reizigerscomfort met inbegrip van aanpassingen aan de bus- en tramperrons ten behoeve van comfortverbetering en integrale toegankelijkheid. Antwerpen-Zuid zal samen met een tiental andere 'Slimme Schakels' worden voorgelegd aan een projectstuurgroep (voorzien eind mei 2022);
  • het aanpassen van de oversteek over de Kolonel Silvertopstraat ter hoogte van het Kielpark als gevolg van de spoorvernieuwing en het opheffen van de tramhalte door De Lijn.

Het gehele project alsook de vereiste aanpassingen aan het Singelkruispunt, aan de oversteken langs de Kolonel Silvertopstraat en de aanpassingen aan bus- en tramhaltes zullen in opdracht van en voor rekening van stad Antwerpen worden uitgevoerd. Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) als De Lijn gaan akkoord met de werken (projectstuurgroep van 18 maart 2022).

Het project wordt gerealiseerd met bovenlokale middelen. Stad Antwerpen zal hiervoor de projectsubsidie 'Stationsomgeving Antwerpen Zuid' ten bedrage van 2,69 miljoen euro (toegekend door de Vlaamse regering op 5 oktober 2018) aanwenden. De projectsubsidie ondersteunt de uitbouw van het station, niet alleen tot multimodale knoop, maar tot een volwaardige en uitnodigende stationsomgeving met plaats voor ontmoeting tussen binnen- en buitenstad en voor verdichting via nieuwe stadsontwikkelingsprojecten.
AWV volgde het ontwerpproces en adviseerde het voorontwerp tijdens de projectstuurgroep, die digitaal plaatsvond op 18 maart 2022, gunstig op voorwaarde dat stad Antwerpen de uitvoeringstekeningen voorlegt en de verkeerslichten op het Singelkruispunt/tak Desguinlei zelf financiert.

Ook De Lijn gaf tijdens dezelfde projectstuurgroep een gunstig advies op de voorgestelde aanpassingen aan de bus- en tramhaltes om deze integraal toegankelijk te maken, mits afstemming over de uitvoeringstekeningen. De Lijn zal zelf nog dit voorjaar een eerste spoorvernieuwing in de Kolonel Silvertopstraat ter hoogte van het Kielpark uitvoeren en daar de tramhalte opheffen. Stad Antwerpen zal als gevolg daarvan de overbodig geworden voetgangers- en fietsersoversteek wegnemen. Afspraken tussen stad Antwerpen, AWV en De Lijn aangaande dit project zullen worden vastgelegd in een driepartijenovereenkomst die ter goedkeuring zal worden voorgelegd.

Het college gunde op 12 februari 2021 (jaarnummer 1305) de ontwerpopdracht tot en met de opvolging van de uitvoering aan het studiebureau Tractebel Engineering, als deelopdracht binnen een bestaand raamcontract (GAC/2015/3123, college 20 januari 2017, jaarnummer 598).

Het college keurde op 20 mei 2022 (jaarnummer 4169) het voorontwerp voor de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat en de inrichting van Antwerpen-Zuid als Slimme Schakel (SWOU12419), district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het voorontwerp voor de lokale wegen ter goedkeuring voor.

Argumentatie

Het projectgebied bestaat uit het voetpad- en fietspadtracé langs de zuidoostzijde van de Kolonel Silvertopstraat en de Montignystraat tussen de Sint-Bernardsesteenweg en de Kielsevest, met inbegrip van het Singelkruispunt en de bushalte gelegen aan de overzijde van het station Antwerpen-Zuid.

De analyse van de bestaande situatie bevestigt dat de huidige voet- en fietspaden smal en oncomfortabel zijn en dat de oversteken ter hoogte van de Jan De Voslei, de R1 en het kruispunt met de Singel/Desguinlei verbeterd moeten worden zowel op het vlak van leesbaarheid als op vlak van verkeersveiligheid en comfort. Dit is tegelijkertijd een gelegenheid om de stationsomgeving Antwerpen-Zuid al maximaal uit te rusten als 'Slimme Schakel'.

Daarnaast zal de Kolonel Silvertopstraat tijdens de werken in het kader van Ringpark Zuid met inbegrip van de herstructurering van knoop zuid (Spaghettiknoop) een rol spelen in het omleiden van het verkeer komende vanuit Gent. Het veiliger en comfortabeler maken van de voet- en fietspaden en de oversteken, het verbeteren van de overstapmogelijkheden tussen de diverse vervoersmogelijkheden en het vlot bereikbaar maken van het station zijn hierbij essentiële ingrepen en bieden quick wins op korte termijn.

Het project heeft volgende doelstellingen:

  • het verbeteren van de doorstroming van voetgangers en fietsers ter hoogte van het station, zonder of met minimale impact op de doorstroming van het gemotoriseerd verkeer en openbaar vervoer;
  • het verbeteren van het wandel- en fietscomfort door het vernieuwen van de verharding, het verbreden van het fietspad voor dubbelrichtingsfietsverkeer en het aanbrengen van de nodige markeringen, overeenkomstig draaiboeken en/of vademecums;
  • het veiliger maken van de oversteken voor voetgangers en fietsers ter hoogte van de kruisingen met de Jan De Voslei, de oprit naar de R1 en op het Singelkruispunt;
  • het verbeteren van de toegankelijkheid en comfort van de bus- en tramperrons ter hoogte van het station;
  • het verbeteren van de toegankelijkheid en bereikbaarheid van het station voor voetgangers en fietsers met als doel de stationsomgeving te laten uitgroeien tot comfortabele en veilige mobiliteitsknoop of ‘Slimme Schakel’; 
  • het uitrusten van de stationsomgeving als 'Slimme Schakel' door het aanbrengen van de nodige reizigers-ondersteunende voorzieningen en signalisatie.

De geplande maatregelen hebben als doel op korte termijn een antwoord te bieden op de huidige knelpunten binnen het projectgebied met de focus op veiligheid, comfort, toegankelijkheid en bereikbaarheid voor de voetganger en de fietser, maximaal rekening houdend met de doorstroming van het openbaar vervoer en het gemotoriseerd verkeer. De maatregelen passen binnen het kader dat voor de latere heraanleg van Ringpark Zuid wordt ontwikkeld. Op lange termijn zal de stationsomgeving sterk veranderen met een integrale aanpak voor alle weggebruikers.

Het project omvat volgende ingrepen:

  • de heraanleg voet- en fietspad teneinde de kwaliteit en gebruikscomfort te verhogen;
  • het wegnemen van de haag ter hoogte van het Kielpark te behoeve van betere voet- en fietspaden en zichtbaarheid;.
  • het verplaatsen van drie openbare verlichtingspalen naar de rand van het vernieuwde voetpad ter hoogte van het Kielpark;
  • het maken van veiligere oversteken op het Singelkruispunt: rechttrekken en inkorten van oversteken Kolonel Silvertopstraat, Desguinlei, Montignystraat en Brederodestraat, maximaliseren opstelruimte, supprimeren van twee bypasses en hiermee gepaard gaande aanpassingen aan voorsorteerstroken;
  • het verbeteren van de haltevoorzieningen van bus en tram door het plaatsen van schuilhuisjes waar deze ontbreken en het integraal toegankelijk maken van de perrons in beide richtingen ter hoogte van het station;
  • het voorzien van verkeerslichten aan het kruispunt Kolonel Silvertopstraat en oprit R1;
  • het supprimeren van de oversteek over de Kolonel Silvertopstraat ter hoogte van de oprit naar de Jan De Voslei als gevolg van de spoorvernieuwing en het wegnemen van de haltevoorzieningen door De Lijn, gepland in het tweede kwartaal van 2022;
  • het aanpassen van de bochtstralen van de opritten naar de Jan De Voslei en R1; 
  • de uitbouw van Antwerpen-Zuid, station Antwerpen-Zuid en halte Zuid, tot 'Slimme Schakel' door deelmobiliteit verder te faciliteren, reizigerscomfort en overstapmogelijkheden van het ene op het andere vervoermiddel te verhogen en de nodige signalisatie aan te brengen. De uitbouw tot ‘Slimme Schakel’ maakt onderdeel uit van het programma Slimme Schakels dat binnen de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) wordt uitgerold en is conform aan de visie.

De aanpassingen aan de verkeerslichten en lichtenregeling is mee voorzien in het project en zal worden opgenomen en gefinancierd door AWV, met uitzondering van de financiering van de nieuwe portiek met verkeerslichtarmaturen op het kruispunt Kolonel Silvertopstraat-Desguinlei. In afwachting van de heraanleg van dit kruispunt in het kader van Ringpark Zuid  blijven de huidige vijf rijstroken behouden, maar wijzigt de configuratie door het wegnemen van de bypass.

Het bijgevoegde voorontwerpplan met typeprofielen geeft de details van het ontwerp weer. Het is het resultaat van overleg met betrokken afdelingen, het Coördinatieoverleg Openbaar Domein (COD), AWV, NMBS, De Lijn, Inter en de projectstuurgroep.

Een omgevingsvergunning is vereist voor:

  • het uitvoeren van vegetatiewijzigingen langs het voet- en fietspad. Op verschillende plaatsen zullen kleine delen van de bermen worden ingenomen en ter hoogte van het Kielpark wordt de haag verwijderd en de gewonnen ruimte bij het voetpad gevoegd. Deze ruimte zal later overgedragen worden naar het openbaar domein;
  • het regulariseren van de parking gelegen op de hoek Desguinlei-Montignystraat, die zal worden ingezet in de uitbouw van de 'Slimme Schakel'.

In het kader van de opmaak van het uitvoeringsontwerp en de latere uitvoering ervan worden volgende stappen verder voorbereid:

  • wijze van leveren en plaatsen van de voorzieningen voor de 'Slimme Schakel';
  • opmaken van een signalisatieplan;
  • technische studies, zoals sloopopvolgingsplan, milieuhygiënisch onderzoek.

De start der werken is voorzien in het voorjaar van 2023, als voorafname op Ringpark Zuid. Dit wil ook zeggen dat de werken zullen aanvangen vóór de uitbreidingswerken van het station door de NMBS. Dit heeft als gevolg dat de beschikbare breedte voor het te vernieuwen voet- en fietspad plaatselijk ter hoogte van het station beperkt blijft tot de bestaande situatie en er tijdelijk een werfsituatie zal gemarkeerd worden.

Na de werken zal het ingenomen deel van het Kielpark overgedragen worden naar het openbaar domein. De werken worden voorlopig geraamd op een ruime 1,5 miljoen euro (inclusief btw en 18% voor onvoorziene werken en fasering). (Nog) niet opgenomen in de raming zijn: aanpassing verkeerslichten Singelkruispunt, vernieuwen volledige toplaag Kolonel Silvertopstraat, voorzieningen in het kader van de slimme schakel die binnen lopende contacten van de stad vallen (laadpalen, velostations, halte-infrastructuur, enzovoort) en kosten verbonden aan verontreiniging/teerhoudend asfalt.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat zijn lokale straten. Het Kielpark is een lokaal park.

De gemeenteraad actualiseerde op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) de lijst bovenlokale locaties. De Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat en Singel/Desguinlei zijn gewestwegen en vallen onder de bovenlokale straten. Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budgetten, onder andere voor de heraanleg van voet- en fietspaden langs gewestwegen.

Fasering

De werken zullen in twee fasen verlopen. In afwachting van de werken aan het station Antwerpen-Zuid door de NMBS, zal ter hoogte van het station tijdelijk een werfsituatie worden gemarkeerd zodat hier in de huidige beschikbare breedte zowel een voldoende breed voetpad als een dubbelrichtingsfietspad kan gerealiseerd worden. De werken aan het station voorzien dan later in een brugverbreding die een ruimer fiets- en voetpad toelaten.

Algemene financiële opmerkingen

Het uitvoeringsbudget voor dit project komt gedeeltelijk uit de projectsubsidie "Stationsomgeving Antwerpen Zuid" toegekend door de Vlaamse Regering op 5 oktober 2018 in het kader van het Stadsvernieuwingsfonds. De middelen zijn voorzien op:

  • SVF2018_STATOM_APZ/INTERN/2200/5153000000/224/2LMS010102M01465/2SA020200;
  • SVF2018_STATOM_APZ/INTERN/2300/5153000000/224/2LMS010102M01465 /2SA020200;
  • SVF2018_STATOM_APZ/INTERN/2300/5153000000/225/2LMS010102M01465 /2SA020200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein, 6 september 2021 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de Kolonel Silvertopstraat op voorwaarde dat:

  1. de gevraagde onderzoeken (tracé fietspad Montignystraat, inplanting en ligging vélostation met laad- en loszone in Montignystraat, groeninname versus voldoende fietsen voetpadbreedtes langs Kolonel Silvertopstraat in samenhang met al dan niet verplaatsen van verlichtingspalen, al dan niet vergroenen middenbermen, zitgelegenheden, toegankelijkheid dienstweg, ... ) worden opgenomen en resulteren in planvoorstellen die ter evaluatie aan het projectteam worden voorgelegd;
  2. SW/PR uitgenodigd wordt op projectteamvergaderingen ter voorbereiding van het DO;
  3. blindengeleiding, stopstrepen, wegmarkeringen en zebra’s, en vélo-station correct op het plan worden ingetekend conform de draaiboeken openbaar domein en richtlijnen integrale toegankelijkheid;
  4. afspraken gemaakt worden met betrekking tot plaatsen/aanpassen van verkeerslichten met AWV en SW/Verkeerstechniek;
  5. looplijnen en routing voetgangers ter hoogte van station continuïteit hebben;
  6. materialisatie wordt nagekeken en indien nodig aangepast voor voetpad ter hoogte van station, inrit pocketparking Montignystraat, legbed straatstenen;
  7. plannen van slimme schakel onder stationsluifel en aan halte zuid/pocketparking Montignystraat worden geïntegreerd in het plan.

Het voorontwerpplan is aangepast volgens opmerkingen 1, 3, 5, 6 en 7. Een bomentoets werd uitgevoerd. Bij de opmaak van het uitvoeringsontwerp zal de nodige afstemming gebeuren zoals gevraagd in opmerkingen 2 en 4.


Bomentoets Kolonel Silvertopstraat, 24 november 2021 Gunstig onder voorwaarden

In functie van de haalbaarheid van de herinrichting en verbreding van het voet- en fietspad werd een bomentoets ter hoogte van het Kielpark uitgevoerd. De conclusie is dat de werken geen onaanvaardbare schade toebrengen aan de bestaande bomen in zone 2/bocht Sint- Bernardsesteenweg. Om onaanvaardbare schade te vermijden aan 1 boom binnen het projectgebied in zone 1/hoek Jan De Voslei moeten aangepaste maatregelen zoals een dunnere fundering, druk-verdelende laag, etc. voorzien worden. De 2 bomen met risico op schade in zone 3-4/Sint Bernardsesteenweg vallen buiten het projectgebied. Alle bomen zullen tijdens de werken tegen beschadiging moeten beschermd worden.

Alle gevraagde maatregelen worden opgenomen in het lastenboek.

Projectstuurgroep, 18 maart 2022 Gunstig onder voorwaarden

De Projectstuurgroep zet de laatste puntjes op de i:

  1. De Lijn vraagt om de wegmarkering van de linksaf sorteerstrook ter hoogte van de bushalte weg te nemen zodat voertuigen een halterend bus reglementair kunnen inhalen; markering tramoversteek volgens geëigend sjablonen mee aan te brengen; slimme schakel overeenkomstig programma slimme schakels; grote schuilhuisjes voorzien;
  2. AWV is akkoord met het voorontwerp, maar vraagt om de bochtstralen aan te passen aan de opritten Jan De Voslei en R1 en de toplaag van in 2019 vernieuwd stuk ringfietspad mee te vernieuwen; financiële afspraken omtrent verkeerslichten vast te leggen in een overeenkomst;
  3. Stadsontwikkeling/afdeling Mobiliteit vraagt om na te gaan waar er bomen kunnen voorzien worden; bushalte tegenover station voorzien van vuilbak en nutsleidingen voor een digitaal aankondigingsbord; markeringen fietspaden juist intekenen; centraal gelegen tramperrons te voorzien van toegangshellingen; frietzakprincipe voor fietsoversteken maximaal toepassen; middenbermen maximaal vergroenen; toplagen van Kolonel Silvertopstraat en Singelkruispunt vernieuwen indien budget toereikend is; met AWV afstemmen en afspraken maken of de toplaag in aansluitende straatdelen van de gewestwegen moeten vernieuwd worden. 

Het voorontwerpplan is aangepast volgens bovenvermelde opmerkingen. De financiële en concrete werkafspraken zullen worden vastgelegd in een driepartijenovereenkomst tussen de stad, AWV en De Lijn en zal later ter goedkeuring worden voorgelegd. De uitvoeringstechnische vragen worden opgenomen bij opmaak van het uitvoeringsdossier en dan afgestemd met betrokken partners.


Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01465 - SWOU12419 Kolonel Silvertopstraat (wegenwerken Station Zuid (eerste fase))

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van het voorontwerp voor de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat en de inrichting van Antwerpen-Zuid als Slimme Schakel (SWOU12419) voor wat betreft de ingrepen op de gewestwegen Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat en Singel/Desguinlei, gelegen in district Antwerpen.

Artikel 2

Het districtscollege keurt het voorontwerp voor de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat en de inrichting van Antwerpen-Zuid als Slimme Schakel (SWOU12419) goed, voor wat betreft de ingrepen aan het Kielpark, Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat, district Antwerpen, op voorwaarde dat de te verwijderen haag langs het Kielpark vervangen wordt, inclusief het hekwerk. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • IN40201A(C)-voorontwerpplan_2052022.PDF
  • IN70001A(C)-dwarsprofielen_2052022.PDF
  • RA003VCP_voorontwerpraming_29042022.pdf