Terug
Gepubliceerd op 21/06/2022

2022_DCAN_00324 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag tot raad voor overleg - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 20/06/2022 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Zaal Christy
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2022_DCAN_00324 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag tot raad voor overleg - Goedkeuring 2022_DCAN_00324 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Vraag tot raad voor overleg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement bestuurlijke organisatie van stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.

Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.

Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.

Argumentatie

Het districtscollege van Antwerpen vraagt een raad voor overleg bijeen te roepen in het kader van de bevoegdheid openbaar domein om volgende onderwerpen te bespreken:

  • Nieuwe afspraken herstel na nutswerken en impact op het beheer van het openbaar domein door de districten;
  • Stand van zaken uitvoering lichtplan en wijkgerichte uitrol ledverlichting en relatie tot districtsprojecten;
  • Extra kosten door prijsstijgingen omwille van vertraging bij de uitvoering van projecten.

Juridische grond

  • Artikel 138 van het decreet over het lokaal bestuur over de algemene adviesbevoegdheid van de districtsraden;
  • Het collegebesluit van 16 september 2016 (jaarnummer 7985) over de procedure brieven en adviezen;
  • Artikel 26 van het basisreglement Bestuurlijke Organisatie Stad Antwerpen (BOSA), goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 130) over de antwoordtermijn adviezen.

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege van Antwerpen vraagt een raad voor overleg bijeen te roepen in het kader van de bevoegdheid openbaar domein om volgende onderwerpen te bespreken:

  • Nieuwe afspraken herstel na nutswerken en impact op het beheer van het openbaar domein door de districten;
  • Stand van zaken uitvoering lichtplan en wijkgerichte uitrol ledverlichting en relatie tot districtsprojecten;
  • Extra kosten door prijsstijgingen omwille van vertraging bij de uitvoering van projecten.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.