De aanleiding van dit project is de vernieuwing van de toegang tot het station Antwerpen-Zuid door de NMBS.
Deze werken voorzien ter hoogte van het station in een verbreding van de brug over de sporen waarboven een luifel wordt geplaatst, waardoor een breed voetpad en wachtruimte ontstaat met plaats voor een fietsenstalling. De vergunning werd in december 2020 bekomen. Stad Antwerpen draagt financieel bij in de realisatie van de luifel aan het station. Dit is nog vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst.
Stad Antwerpen wenst naast de werken aan het station door de NMBS zelf op korte termijn maatregelen uit te voeren in de Kolonel Silvertopstraat en de omgeving van het kruispunt met de Singel met het oog op het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming van alle modi en de verhoging van het comfort van fietsers, voetgangers en reizigers langs deze drukke verkeersas en functionele fietsroute. Dit betekent een voorafname op de volledige herinrichting van de stationsomgeving Antwerpen-Zuid in het kader van Ringpark Zuid, waarvan de uitvoering start vanaf 2025. De herinrichting van de Kolonel Silvertopstraat is voorzien in de laatste fasen, vermoedelijk vanaf 2028. Het voorontwerp Ringpark Zuid - dat inzet op een uitsluitend op openbaar vervoer en zacht verkeer gerichte stationsomgeving - wordt tegen de zomer van 2022 gefinaliseerd en ter goedkeuring voorgelegd aan het college.
De werken aan het station, aanvankelijk gepland voor 2022-2023, zijn om budgettaire reden vooruitgeschoven. Hierdoor kan de uitvoering van voorliggend project sneller aanvangen en zo goed als volledig voorafgaand aan de werken aan het station worden uitgevoerd.
Dit project omvat in grote lijnen volgende werken:
Het gehele project alsook de vereiste aanpassingen aan het Singelkruispunt, aan de oversteken langs de Kolonel Silvertopstraat en de aanpassingen aan bus- en tramhaltes zullen in opdracht van en voor rekening van stad Antwerpen worden uitgevoerd. Zowel het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) als De Lijn gaan akkoord met de werken (projectstuurgroep van 18 maart 2022).
Het project wordt gerealiseerd met bovenlokale middelen. Stad Antwerpen zal hiervoor de projectsubsidie 'Stationsomgeving Antwerpen Zuid' ten bedrage van 2,69 miljoen euro (toegekend door de Vlaamse regering op 5 oktober 2018) aanwenden. De projectsubsidie ondersteunt de uitbouw van het station, niet alleen tot multimodale knoop, maar tot een volwaardige en uitnodigende stationsomgeving met plaats voor ontmoeting tussen binnen- en buitenstad en voor verdichting via nieuwe stadsontwikkelingsprojecten.
AWV volgde het ontwerpproces en adviseerde het voorontwerp tijdens de projectstuurgroep, die digitaal plaatsvond op 18 maart 2022, gunstig op voorwaarde dat stad Antwerpen de uitvoeringstekeningen voorlegt en de verkeerslichten op het Singelkruispunt/tak Desguinlei zelf financiert.
Ook De Lijn gaf tijdens dezelfde projectstuurgroep een gunstig advies op de voorgestelde aanpassingen aan de bus- en tramhaltes om deze integraal toegankelijk te maken, mits afstemming over de uitvoeringstekeningen. De Lijn zal zelf nog dit voorjaar een eerste spoorvernieuwing in de Kolonel Silvertopstraat ter hoogte van het Kielpark uitvoeren en daar de tramhalte opheffen. Stad Antwerpen zal als gevolg daarvan de overbodig geworden voetgangers- en fietsersoversteek wegnemen. Afspraken tussen stad Antwerpen, AWV en De Lijn aangaande dit project zullen worden vastgelegd in een driepartijenovereenkomst die ter goedkeuring zal worden voorgelegd.
Het college gunde op 12 februari 2021 (jaarnummer 1305) de ontwerpopdracht tot en met de opvolging van de uitvoering aan het studiebureau Tractebel Engineering, als deelopdracht binnen een bestaand raamcontract (GAC/2015/3123, college 20 januari 2017, jaarnummer 598).
Het college keurde op 20 mei 2022 (jaarnummer 4169) het voorontwerp voor de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat en de inrichting van Antwerpen-Zuid als Slimme Schakel (SWOU12419), district Antwerpen, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt nu het voorontwerp voor de lokale wegen ter goedkeuring voor.
Het projectgebied bestaat uit het voetpad- en fietspadtracé langs de zuidoostzijde van de Kolonel Silvertopstraat en de Montignystraat tussen de Sint-Bernardsesteenweg en de Kielsevest, met inbegrip van het Singelkruispunt en de bushalte gelegen aan de overzijde van het station Antwerpen-Zuid.
De analyse van de bestaande situatie bevestigt dat de huidige voet- en fietspaden smal en oncomfortabel zijn en dat de oversteken ter hoogte van de Jan De Voslei, de R1 en het kruispunt met de Singel/Desguinlei verbeterd moeten worden zowel op het vlak van leesbaarheid als op vlak van verkeersveiligheid en comfort. Dit is tegelijkertijd een gelegenheid om de stationsomgeving Antwerpen-Zuid al maximaal uit te rusten als 'Slimme Schakel'.
Daarnaast zal de Kolonel Silvertopstraat tijdens de werken in het kader van Ringpark Zuid met inbegrip van de herstructurering van knoop zuid (Spaghettiknoop) een rol spelen in het omleiden van het verkeer komende vanuit Gent. Het veiliger en comfortabeler maken van de voet- en fietspaden en de oversteken, het verbeteren van de overstapmogelijkheden tussen de diverse vervoersmogelijkheden en het vlot bereikbaar maken van het station zijn hierbij essentiële ingrepen en bieden quick wins op korte termijn.
Het project heeft volgende doelstellingen:
De geplande maatregelen hebben als doel op korte termijn een antwoord te bieden op de huidige knelpunten binnen het projectgebied met de focus op veiligheid, comfort, toegankelijkheid en bereikbaarheid voor de voetganger en de fietser, maximaal rekening houdend met de doorstroming van het openbaar vervoer en het gemotoriseerd verkeer. De maatregelen passen binnen het kader dat voor de latere heraanleg van Ringpark Zuid wordt ontwikkeld. Op lange termijn zal de stationsomgeving sterk veranderen met een integrale aanpak voor alle weggebruikers.
Het project omvat volgende ingrepen:
De aanpassingen aan de verkeerslichten en lichtenregeling is mee voorzien in het project en zal worden opgenomen en gefinancierd door AWV, met uitzondering van de financiering van de nieuwe portiek met verkeerslichtarmaturen op het kruispunt Kolonel Silvertopstraat-Desguinlei. In afwachting van de heraanleg van dit kruispunt in het kader van Ringpark Zuid blijven de huidige vijf rijstroken behouden, maar wijzigt de configuratie door het wegnemen van de bypass.
Het bijgevoegde voorontwerpplan met typeprofielen geeft de details van het ontwerp weer. Het is het resultaat van overleg met betrokken afdelingen, het Coördinatieoverleg Openbaar Domein (COD), AWV, NMBS, De Lijn, Inter en de projectstuurgroep.
Een omgevingsvergunning is vereist voor:
In het kader van de opmaak van het uitvoeringsontwerp en de latere uitvoering ervan worden volgende stappen verder voorbereid:
De start der werken is voorzien in het voorjaar van 2023, als voorafname op Ringpark Zuid. Dit wil ook zeggen dat de werken zullen aanvangen vóór de uitbreidingswerken van het station door de NMBS. Dit heeft als gevolg dat de beschikbare breedte voor het te vernieuwen voet- en fietspad plaatselijk ter hoogte van het station beperkt blijft tot de bestaande situatie en er tijdelijk een werfsituatie zal gemarkeerd worden.
Na de werken zal het ingenomen deel van het Kielpark overgedragen worden naar het openbaar domein. De werken worden voorlopig geraamd op een ruime 1,5 miljoen euro (inclusief btw en 18% voor onvoorziene werken en fasering). (Nog) niet opgenomen in de raming zijn: aanpassing verkeerslichten Singelkruispunt, vernieuwen volledige toplaag Kolonel Silvertopstraat, voorzieningen in het kader van de slimme schakel die binnen lopende contacten van de stad vallen (laadpalen, velostations, halte-infrastructuur, enzovoort) en kosten verbonden aan verontreiniging/teerhoudend asfalt.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat zijn lokale straten. Het Kielpark is een lokaal park.
De gemeenteraad actualiseerde op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) de lijst bovenlokale locaties. De Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat en Singel/Desguinlei zijn gewestwegen en vallen onder de bovenlokale straten. Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/budgetten, onder andere voor de heraanleg van voet- en fietspaden langs gewestwegen.
De werken zullen in twee fasen verlopen. In afwachting van de werken aan het station Antwerpen-Zuid door de NMBS, zal ter hoogte van het station tijdelijk een werfsituatie worden gemarkeerd zodat hier in de huidige beschikbare breedte zowel een voldoende breed voetpad als een dubbelrichtingsfietspad kan gerealiseerd worden. De werken aan het station voorzien dan later in een brugverbreding die een ruimer fiets- en voetpad toelaten.
Het uitvoeringsbudget voor dit project komt gedeeltelijk uit de projectsubsidie "Stationsomgeving Antwerpen Zuid" toegekend door de Vlaamse Regering op 5 oktober 2018 in het kader van het Stadsvernieuwingsfonds. De middelen zijn voorzien op:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de Kolonel Silvertopstraat op voorwaarde dat:
Het voorontwerpplan is aangepast volgens opmerkingen 1, 3, 5, 6 en 7. Een bomentoets werd uitgevoerd. Bij de opmaak van het uitvoeringsontwerp zal de nodige afstemming gebeuren zoals gevraagd in opmerkingen 2 en 4.
In functie van de haalbaarheid van de herinrichting en verbreding van het voet- en fietspad werd een bomentoets ter hoogte van het Kielpark uitgevoerd. De conclusie is dat de werken geen onaanvaardbare schade toebrengen aan de bestaande bomen in zone 2/bocht Sint- Bernardsesteenweg. Om onaanvaardbare schade te vermijden aan 1 boom binnen het projectgebied in zone 1/hoek Jan De Voslei moeten aangepaste maatregelen zoals een dunnere fundering, druk-verdelende laag, etc. voorzien worden. De 2 bomen met risico op schade in zone 3-4/Sint Bernardsesteenweg vallen buiten het projectgebied. Alle bomen zullen tijdens de werken tegen beschadiging moeten beschermd worden.
Alle gevraagde maatregelen worden opgenomen in het lastenboek.
De Projectstuurgroep zet de laatste puntjes op de i:
Het voorontwerpplan is aangepast volgens bovenvermelde opmerkingen. De financiële en concrete werkafspraken zullen worden vastgelegd in een driepartijenovereenkomst tussen de stad, AWV en De Lijn en zal later ter goedkeuring worden voorgelegd. De uitvoeringstechnische vragen worden opgenomen bij opmaak van het uitvoeringsdossier en dan afgestemd met betrokken partners.
Het districtscollege neemt kennis van het voorontwerp voor de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat en de inrichting van Antwerpen-Zuid als Slimme Schakel (SWOU12419) voor wat betreft de ingrepen op de gewestwegen Sint-Bernardsesteenweg, Kolonel Silvertopstraat en Singel/Desguinlei, gelegen in district Antwerpen.
Het districtscollege keurt het voorontwerp voor de herinrichting van het voet- en fietspad langs de Kolonel Silvertopstraat en Montignystraat en de inrichting van Antwerpen-Zuid als Slimme Schakel (SWOU12419) goed, voor wat betreft de ingrepen aan het Kielpark, Montignystraat, Kielsevest en Brederodestraat, district Antwerpen, op voorwaarde dat de te verwijderen haag langs het Kielpark vervangen wordt, inclusief het hekwerk.
Het college heeft op 3 april 2020 (jaarnummer 3084), in overeenstemming met de beheersovereenkomst, de opdracht aan AG Vespa gegeven voor de begeleiding van een lijst van stadsprojecten, waaronder het project Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein.
Op 10 november 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen van Antwerpen de voorwaardelijke vergunning voor de bouw en exploitatie van appartementen, school, supermarkt en ondergrondse parking op een terrein gelegen te Engelselei 38/41/42/43/44/46/47, Fonteinstraat 19/21/31/31C/33/33A/33B, Hogeweg 70/72/80/82, 2140 Borgerhout goed (jaarnummer 8971). Door het college werd aan de aanvrager een financiële stedenbouwkundige last opgelegd van 542.539,00 EUR, aan te wenden voor de verbetering van de omgeving van het projectgebied, met name voor het Spoorpark. Op 2 september 2021 besliste de deputatie van de provincie Antwerpen over het beroep OMBER-2020-0957 tegen de voorwaardelijke vergunning. De vergunning werd verleend onder voorwaarden; de stedenbouwkundige ontwikkelingskost van 542.539,00 EUR zal door de stad Antwerpen aangewend worden als een bijdrage voor het nieuw aan te leggen Spoorpark.
Het stedenbouwkundig kader, schetsontwerp voor de publieke ruimte en de eerste uitvoeringsfase voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein werd op 18 juni 2021 (jaarnummer 4979) goedgekeurd door het college en voor advies voorgelegd aan de districtsraden Antwerpen (jaarnummer 110 op 21 juni 2021) en Borgerhout (jaarnummer 36 op 28 juni 2021).
Op 11 februari 2022 (jaarnummer 1220) keurde het college de projectenlijst voor de Kopenhagensubsidie fietsinfrastructuur goed, waar het Spoorpark deel van uitmaakt.
Op 13 mei 2022 (jaarnummer 3366) werd het voorontwerp voor de eerste uitvoeringsfase voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein goedgekeurd door het college.
Opdracht
De ontwerpopdracht voor het Spoorpark aan het ontwerpteam Stramien – Zus – RE-ST – ARA bestaat uit twee onderdelen:
Het stedenbouwkundig kader werd in juni 2021 goedgekeurd door het college. Per gebouw wordt door AG Vespa een vervolgtraject op maat uitgewerkt voor de herbestemming van de gebouwen in en aan het Spoorpark. De ambitie is om de nieuwe invulling van de dienstwoning, tramloods, Brosselloods en de tijdelijke functie in het stationsgebouw maximaal af te stemmen met het ontwerp publieke ruimte, zodat het Spoorpark na aanleg zo min mogelijk impact ondervindt van de ontwikkelingen.
Bij goedkeuring van het schetsontwerp publieke ruimte werd de eerste uitvoeringsfase afgebakend op basis van de op dat moment beschikbare financiële middelen. Deze eerste fase werd binnen dit voorontwerp verder vormgegeven.
Voorontwerp publieke ruimte
Hoofdlijnen van het ontwerp
Vier vooropgestelde ontwerpambities (twee buurten reiken elkaar een groene hand; een authentiek Spoorpark met een sterke identiteit; een wandel- en fietspad op buurtniveau; een horizonpark, met bijzondere zichten op de stad Antwerpen en met zichtbare bakens vanuit de stad Antwerpen) vormen de basis van het ontwerp, waarbij voor elke zone binnen deze eerste uitvoeringsfase een passend concept werd uitgewerkt.
Het doorgaande hoofdpad vormt een herkenbare en continue verbinding in het park dankzij een betonnen parkloper die doorheen de verschillende zones consequent wordt toegepast. Het pad bestaat verder uit een ter plaatse gestorte betonstrook geflankeerd door functionele verlichting. Op de helling aan Draakplaats wordt de betonstrook vervangen door gezaagde kassei. De actieve sporen worden afgeschermd met een hoog veiligheidshekwerk. Voor de groenstructuur werd gekozen voor grotendeels inheemse (70%), klimaatresistente beplanting die de eigen sfeer van de spoorsite benadrukt en voor een maximale seizoensbeleving zorgt. Regenwater infiltreert ter plaatse: via open voegen in de verharding, halfverharding of in de groenzones.
Zone 1 – Helling Draakplaats: "Omheining der Statie van Borgerhout"
De Omheining der Statie van Borgerhout maakt deel uit van een beschermd stadsgezicht. In overleg met Agentschap Onroerend Erfgoed werd gezocht naar een compromis voor de kasseihelling waardoor het comfort voor de gebruikers verbetert en de ambities rond ontharding en vergroening worden gerealiseerd met behoud van het mineraal karakter van het beschermd stadsgezicht. Het hoofdpad in de helling van gerecupereerde bolle kasseien wordt hier voorzien in gezaagde kasseien met betonnen parkloper. Plantvakken langs het spoorviaduct zorgen voor groen en schaduw; doorzicht naar de watertorens en de spoorbogen blijft mogelijk. De tramsporen in de helling zijn behouden, maar worden opgevuld om het valgevaar te beperken.
Zone 2 – Buik van het park
In de buik van het park worden de aanwezige spoorrelicten zo veel mogelijk geïntegreerd in het park. Rondom de Brosselloods wordt een plein aangelegd in kassei met zitplekken aan de zonzijde. In het plein geïntegreerde plantvakken zorgen voor schaduw. Naast het betonnen hoofdpad vormt een secundair pad in halfverharding een meer informele route door het groen; de in het park aanwezige treinsporen krijgen een nieuwe functie als recreatieve routes.
Achter de tuinen van de Tweelingenstraat komt dichte beplanting, met een functioneel hekwerk en struweelbeplanting op de grens van het park. Bloemrijke grasmengsels bieden seizoensvariatie en voeding voor insecten. In de richting van de sporen is de beplanting meer open en sluit deze aan bij de spoorvegetatie.
Zone 3 – Brug Plantin en Moretuslei
Hier is de verwijzing naar het voormalig treinstation het duidelijkst. Het hoogteverschil tussen spoorbedding en perron blijft behouden. Het hoofdpad volgt het hoger gelegen perron. In de verdiepte zone worden perrontuinen aangelegd met een wat ruigere beplanting, die deels toegankelijk zijn en deels ontoegankelijk als “kijktuin” worden ingericht. De aanpak van perron 2 en de betonnen bruggetjes die de verbinding maken zijn in deze uitvoeringsfase nog niet mee opgenomen.
Zone 4 – Kop Plantin en Moretuslei (ontwerpend onderzoek - maakt geen deel uit van voorliggend voorontwerp)
Het plein ter hoogte van het station aan Plantin en Moretuslei wordt maximaal onthard en omgevormd tot een groene zone die het Spoorpark op maaiveldniveau aankondigt. De op het plein aanwezige toekomstboom wordt omringd door nieuwe laagblijvende beplanting en pionierssoorten. Naast fietsbeugels is er ruimte voor deelvoertuigen en de mogelijkheid om een laadpunt in te richten. In afwachting van de ontwikkeling van het stationsgebouw wordt een tijdelijke trapconstructie opgericht die het Spoorpark meer visibiliteit geeft en een rechtstreekse toegang biedt tot de perrons op hoogte.
Zone 5 – Zwembad tot Luitenant Naeyaertplein
In deze zone wordt een helling aangelegd richting het Luitenant Naeyaertplein die beide buurten verbindt. Om deze helling, met een hellingsgraad van 5%, binnen de beperkte beschikbare ruimte ook integraal toegankelijk te maken, worden voldoende rustpunten voorzien en wordt de helling aan beide zijden geflankeerd door een leuning op twee hoogtes. Vanuit de COD werd opgemerkt dat de helling hierdoor te smal wordt voor fietsers om elkaar comfortabel te kruisen. Bij uitwerking van het definitief ontwerp wordt de breedte van de helling aangepast naar 3,5 meter. Door de S-vorm verlaagt de snelheid van fietsers en kunnen de waardevolle bomen op het talud behouden blijven. Langs de sporen wordt een breed secundair pad (breedte 2 m) in halfverharding aangelegd dat via een trap eveneens de verbinding maakt met het Luitenant Naeyaertplein.
Vervolgfase
Intussen zijn voor het Spoorpark via een wijziging aan de meerjarenbegroting meer middelen vrijgemaakt, waardoor als volgende stap ook de volgende uitvoeringsfase zal worden uitgewerkt. We streven er daarbij naar om het volledige Spoorpark, inclusief een aantrekkelijke inkomzone op maaiveldniveau aan Plantin en Moretuslei, alsnog in één uitvoeringsfase te kunnen aanleggen. Een voorontwerp voor heraanleg van het openbaar domein ter hoogte van het stationsgebouw wordt verder uitgewerkt en zal via een apart besluit ter goedkeuring worden voorgelegd.
Daarnaast werken we in samenwerking met Stadsontwikkeling / Klimaat en Leefmilieu verder aan de integratie van de stadswaterleiding binnen het projectgebied van het Spoorpark en bekijken we bijkomende geluidsmaatregelen. Tegelijkertijd onderzoekt RE-ST architectenvennootschap in opdracht van AG Vespa de technische en financiële haalbaarheid voor de renovatie en verplaatsing van de stalen perronluifels ter hoogte van voormalig station Antwerpen-Oost.
Deze onderzoeken verlopen parallel aan de verdere uitwerking van de publieke ruimte en krijgen door de nodige afstemming en wisselwerking een doorvertaling in het ontwerp van het Spoorpark.
Timing
Het ontwerp publieke ruimte voor het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein wordt tegen eind 2022 afgewerkt. Eind 2022 – begin 2023 wordt de vergunningsaanvraag ingediend en de aanbestedingsprocedure voor de eerste uitvoeringsfase publieke ruimte gevoerd. De start van de uitvoering hangt samen met de beschikbaarheid van het terrein van Infrabel, en is voorzien uiterlijk eind 2023.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 138 Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale straten en pleinen vastgelegd. Ontwikkelingen (nieuw openbaar domein), mobiliteit en verkeersmaatregelen blijven een bevoegdheid van het college.
Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Antwerpen en AG Vespa goed. Artikel 6 - 4.4 bepaalt dat AG Vespa publiek domein kan (laten) realiseren.
De opdracht aan AG Vespa betreft het plaatsen en uitvoeren van de overheidsopdrachten in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen. De beleidsbeslissing omtrent het realiseren van het publiek domein ligt bij de stad Antwerpen. De stad Antwerpen legt hierbij tevens het projectbudget vast.
Het projectgebied omvat nieuw openbaar domein, op de terreinen van Infrabel, dat bevoegdheid is van het college.
Daarnaast omvat het projectgebied lokaal openbaar domein, ter plaatse van Omheining der Statie van Borgerhout en de open ruimte aan weerszijden van de Plantin en Moretuslei, dat bevoegdheid is van de districten, district Borgerhout ten noorden en district Antwerpen ten zuiden van de Plantin en Moretuslei.
Tijdens de schetsontwerpfase werd veel aandacht besteed aan inspraak, waarbij naast drie online bevragingen voor de buurt ook wandelingen op het terrein werden georganiseerd. De resultaten van deze bevragingen werden verwerkt in het voorontwerp. De helling aan de kop van de Plantin en Moretuslei, aan de zijde van het station Antwerpen-Oost, en de helling aan de zone van het zwembad en de sporthal werden door de buurt minder goed onthaald. Daarom zal de eerste helling worden vervangen door een eenvoudige trap. De laatste zone werd verder uitgewerkt met aandacht voor groen en veiligheid. De rest van het ontwerp van het Spoorpark is vooral verfijnd en meer gedetailleerd uitgewerkt.
Tijdens de voorontwerpfase werden verschillende overlegmomenten georganiseerd met betrokken stakeholders: het Agentschap Onroerend Erfgoed, Infrabel, NMBS en het Agentschap Wegen en Verkeer.
Na goedkeuring van het voorontwerp werd opnieuw een digitale bevraging gelanceerd over de herwerkte plannen en werd de buurt actief bevraagd over in het park voorziene zit- en speelmogelijkheden. Op 16 mei 2022 werden tijdens een fysiek infomoment in het Scoutshuis plannen voorgesteld aan de buurt en werden wandelingen over het terrein georganiseerd.
Op 9 juni 2022 werd een digitaal focusgesprek georganiseerd met de bewoners uit de Tweelingenstraat en de Dolfijnstraat.
Het totale investeringskrediet voor het project Spoorpark - Draakplaats/Luitenant Naeyaertplein is 6.437.712,22 EUR inclusief btw en 10% onvoorziene omstandigheden.
In het meerjarenplan 2020-2025 van de stad Antwerpen is 6.437.712,22 EUR inclusief btw beschikbaar voor het project Spoorpark - Draakplaats/Luitenant Naeyaertplein op volgende boekingsadres:
Het project wordt gesubsidieerd door het Vlaamse Stadsvernieuwingsfonds opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 van de stad op het boekingsadres: SBT11100/INTERN/2100-2200-2300-2400-2500/5291630000/150300/2WNS020201PA3715/2SA050610
AG Vespa voert de opdracht uit in eigen naam en voor rekening van de stad Antwerpen.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp van het Spoorpark op voorwaarden dat:
Het Agentschap Onroerend Erfgoed geeft gunstig advies op het voorontwerp voor de Omheining der Statie van Borgerhout, dat deel uitmaakt van het beschermd stadsgezicht., rekening houdend met volgende inrichtingsprincipes:
Het districtscollege keurt het voorontwerp voor de eerste uitvoeringsfase van het Spoorpark Draakplaats - Luitenant Naeyaertplein, voor wat betreft het lokaal openbaar domein, goed.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Gunning Bestek RI3A176 (SWOU10165) | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 3 juli 2017 | 496 |
Gunningsbrief | Verzonden | 16 november 2017 | |
wijziging opdracht (WO) | |||
---|---|---|---|
WO 1, ten laste van district Antwerpen, (35.513,70 EUR (excl.btw)) | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 16 juli 2018 | 610 |
WO 2, ten laste van district Antwerpen, | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 1 oktober 2018 | 751 |
WO 3, ten laste van district Antwerpen, | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 30 maart 2020 | 204 |
Op 3 juli 2017 (jaarnummer 496) keurde het districtscollege goed dat het uitvoeren van wegeniswerken in de Argentiniëlaan en Glasgowstraat, district Antwerpen, op basis van het bestek RI3A176 (SWOU10165), wordt gegund aan de laagste regelmatige inschrijver, Aannemingen Van Wellen NV (nu Willemen Infra), Klinkaardstraat 198, 2950 Kapellen, (ondernemingsnummer 0403 863 557), voor een bedrag van 2.171.222,37 EUR (exclusief btw). Het aandeel ten laste van het district Antwerpen bedraagt 917.171,46 EUR (exclusief btw).
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte de eindafrekening op.Omschrijving | District Antwerpen | District Antwerpen Subsidie | Totaal |
Inschrijvingsprijs | 710.382,22 | 206.789,01 | 917.171,23 |
Aanvullende werken | 136.127,03 | 7.023,91 | 143.150,94 |
Vermoedelijke hoeveelheid in meer | 63.371,39 | 10.787,26 | 74.158,65 |
Vermoedelijke hoeveelheid in min | -131.039,06 | -19.900,49 | -150.939,55 |
prijsherziening | 23.473,40 | 6.375,17 | 29.848,57 |
Rectificatie | 233,52 | 13,58 | 247,10 |
Totaal | 802.548,50 | 211.088,44 | 1.013.636,94 |
21% btw | 168.535,19 | 44.328,57 | 212.863,76 |
Algemeen totaal | 971.083,69 | 255.417,01 | 1.226.500,70 |
Vastgelegd budget | 971.083,69 | 255.417,01 |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Argentiniëlaan en Glasgowstraat zijn lokale straten.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering. Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.Voor deze werken werd(en) onderstaande bestelbon(nen) in EUR vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget | Restbudget |
ten laste van het district Antwerpen | |||
---|---|---|---|
4005227930 | Gunning | 43.629,85 | 0,00 |
4005295541 | Gunning | 921.707,11 | 0,00 |
4005399787 | Bijkomende vastlegging | 5.746,73 | 0,00 |
ten laste van het district Antwerpen subsidie | |||
4005227930 | Gunning | 9.593,75 | 0,00 |
4005295541 | Gunning | 245.823,26 | 0,00 |
Het districtscollege keurt de eindafrekening voor een bedrag van 1.226.500,70 EUR inclusief btw voor de wegeniswerken in de Argentiniëlaan - Glasgowstraat, district Antwerpen, uitgevoerd door de firma Willemen Infra, Klinkaardstraat 198, 2950 Kapellen, (ondernemingsnummer 0403 863 557), op basis van het bestek RI3A176, goed.
Het aandeel van district Antwerpen bedraagt 971.083,69 EUR (plus 255.417,01 EUR via subsidie).
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01434 | |||
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 15 januari 2021 | 386 |
Publicatie | 18 januari 2021 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 9 april 2021 | 2930 |
Toewijzingsbrief | 30 april 2021 |
Op 9 april 2021 (jaarnummer 2930) gunde het college de raamovereenkomst "onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen, perceel 2– cluster Midden, district Antwerpen, inclusief de bovenlokale locaties", aan de firma VHP Wegenbouw bvba, Steenborgerweert 20 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434.
De sluiting opdracht werd verzonden op 30 april 2021 met ingangsdatum 3 mei 2021.
Het districtscollege wenst de toplaag van de rijweg te vernieuwen in de Montignystraat, district Antwerpen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR13540A ter goedkeuring voor.
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01434, de opdracht SWPR13540A op, voor een bedrag van 38.381,45 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten laste van | Gunning | Herziening, overschrijding VH | 21% btw | Totaal |
District Antwerpen | 38.381,45 | 14.092,49 | 11.019,53 | 63.493,47 |
Uitvoeringstermijn: 5 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
prijsherziening en overschrijding VH | periode van opmaak: | vanaf 3 mei 2022 | |
posten exclusief bitumineuze verhardingen | 2.641,74 EUR | 15,592% | actuele prijsherziening |
posten bitumineuze verhardingen | 7.612,60 EUR | 35,509% | actuele prijsherziening |
overschrijding VH | 3.838,15 EUR | 10% |
17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Montignystraat is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.Voor deze werken werd bestelbon 4005511698 opgemaakt voor een bedrag van 63.493,47 EUR.
Het districtscollege keurt de opdracht SWPR13540A, Montignystraat
, district Antwerpen, voor onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen, goed voor een bedrag van 38.381,45 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma VHP Wegenbouw bvba, Steenborgerweert 20 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434, Perceel 2.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 63.493,47 EUR.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWPR13540A Montignystraat VHP Wegenbouw bvba Ondernemingsnummer: 0822.942.060 | 63.493,47 EUR | budgetplaats: 5002500000
budgetpositie: 224 functiegebied: 2ANT010502M02849 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090610 budgetperiode: 2300 | 4005511698 |
Het reglement bestuurlijke organisatie van stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.
Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.
Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.
Het reglement bestuurlijke organisatie van stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.
Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.
Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.
Het districtscollege van Antwerpen vraagt een raad voor overleg bijeen te roepen in het kader van de bevoegdheid openbaar domein om volgende onderwerpen te bespreken:
Het districtscollege van Antwerpen vraagt een raad voor overleg bijeen te roepen in het kader van de bevoegdheid openbaar domein om volgende onderwerpen te bespreken:
Het districtscollege hield op maandag 13 juni 2022 een formele zitting. Aan de districtsschepenen werd een ontwerpbesluitenbundel bezorgd.
Het districtscollege keurt de ontwerpbesluiten van 13 juni 2022 goed, behalve:
Deze besluiten werden afgevoerd;
Dit besluit werd verdaagd.
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.
Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege en door de districtssecretaris ondertekend. De goedgekeurde notulen worden in de loop van de week na de goedkeuring aan de raadsleden bezorgd, hetzij elektronisch, hetzij fysiek.
Het districtscollege keurt de ontwerpbesluiten van 13 juni 2022 goed, behalve:
Deze besluiten werden afgevoerd;
Dit besluit werd verdaagd.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden |
De gemeenteraad keurde op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) de wijziging van het reglement 'toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat' goed. In dit reglement werden de criteria vastgelegd waaraan straten moeten voldoen om in aanmerking te kunnen komen als speelstraat. Om te kunnen beslissen over de toelating dient het advies van het district te worden gevraagd als bevoegd bestuursniveau voor de ondersteuning van de speelstraten. Artikel 10 van dit reglement stelt dat 'aanvragen voor het organiseren van een speelstraat ingediend moeten worden in het betreffende district, volgens de procedure beschreven in het reglement van dat district. De aanvrager van de toelating voor het organiseren van een speelstraat kan in het betreffende district bijkomende ondersteuning vragen. Het district beslist over de modaliteiten van deze ondersteuning'.
De districtsraad keurde op 18 oktober 2021 (jaarnummer 154) de opheffing van artikel 28: speelstraten uit Module C van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt!' (zitting 20 januari 2020, jaarnummer 8) goed vanaf 25 december 2021. Het nieuwe ondersteuningsreglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Speelstraten' werd goedgekeurd met een looptijd van 25 december 2021 tot en met 31 december 2025.
Het districtscollege keurde op 20 december 2021 (jaarnummer 795) de principebeslissing speelstraten 2022 'Districtsfonds: beleef je buurt’ goed. Hiermee werd een lijst met straten goedgekeurd waarvoor niet meer via een apart besluit advies gevraagd moet worden. Deze straten organiseerden reeds een speelstraat in het verleden én voldoen aan de criteria zoals opgenomen in artikel 4 van het reglement van 1 maart 2021 en komen dus in aanmerking als speelstraat. Voor straten die niet in deze lijst opgenomen zijn, wordt onderstaand advies gevraagd aan het districtscollege:
Datum en tijdstip | Straat en activiteit |
Op zondag 14 augustus 2022 van 13.00 tot 20.00 | Om van de Oscar De Gruyterlaan tussen de Emile Verhaerenlaan en de Lode Zielenslaan een tijdelijke speelstraat te maken. |
Op 1 maart 2021 (jaarnummer 89) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het stedelijk reglement 'toelating tijdelijk gebruik straat als speelstraat' goed. Artikel 10 stelt dat 'aanvragen voor het organiseren van een speelstraat worden in het betreffende district ingediend, volgens de procedure beschreven in het reglement van dat district. De aanvrager van de toelating voor het organiseren van een speelstraat kan in het betreffende district bijkomende ondersteuning vragen. Het district beslist over de modaliteiten van deze ondersteuning.'
Voor district Antwerpen werd dit beslist in het reglement 'Districtsfonds: beleef je buurt! Speelstraten', zoals goedgekeurd door de districtsraad van Antwerpen op 18 oktober 2021 (jaarnummer 154).
Het districtscollege beslist om onderstaande speelstraat gunstig te adviseren:
Datum en tijdstip | Straat en activiteit |
Op zondag 14 augustus 2022 van 13.00 uur tot 20.00 uur | Om van de Oscar De Gruyterlaan tussen de Emile Verhaerenlaan en de Lode Zielenslaan een tijdelijke speelstraat te maken. |
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed.
Op 18 oktober 2021 (jaarnummer 151) keurde de districtsraad een verlenging van de uitzondering op artikel 21 §4 en 22 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Aanvragen voor grote activiteiten of projecten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, kunnen tot uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van de activiteit of het project ingediend worden, in plaats van 8 weken.
Op 16 mei 2022 (jaarnummer 67) keurde de districtsraad aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025, overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus, goed.
In 2022 voorziet district Antwerpen budgetten voor de betoelaging van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.
District Antwerpen heeft 2 nieuwe aanvragen ontvangen voor een toelage van het reglement: Districtsfonds: beleef je buurt:
Aanvrager, grote activiteit en bedrag | Datum en locatie |
Instituut Elhikma Wetenschap België SON Aangevraagde toelage:3.757,43 EUR | 26 juni 2022 Santiagostraat, 2030 Luchtbal (Sintelbaan) |
Aanvrager, project en bedrag | Datum en locatie |
Internationaal Comité vzw Aangevraagde toelage: 10.650,00 EUR | 1 juli 2022 tot en met 30 september 2022 Meerdere locaties op 2050 Linkeroever |
De districtssecretaris stelt voor om volgend(e) initiatief(ven) te ondersteunen:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal jeugdbeleid.
Artikel 13 uit het toelagereglement district Antwerpen (Districtsfonds: beleef je buurt) :
§2 Aanvragen met een goedgekeurd bedrag hoger dan 250,00 euro worden in schijven uitbetaald. De eerst schijf omvat een betaling van maximum 70% van het toegekende bedrag en wordt uitbetaald na goedkeuring van de toelage door het bevoegde orgaan. De tweede schijf van maximum 30% van het toegekende bedrag wordt uitbetaald binnen een termijn van 30 kalenderdagen na goedkeuring van de verantwoordingsstukken.
§3 Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de toelage aan volgende initiatieven goed:
Aanvrager en initiatief | Code(s) | Bedrag |
Internationaal Comité vzw Ieder kind met vakantie | jeugd | 9.350,00 EUR |
Instituut Elhikma Wetenschap België SON Feest Einde Schooljaar | ontmoeting | 3.757,43 EUR |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Internationaal Comité vzw Centrumlaan 11, bus 7 3600 Genk Vestiging: Internationaal Comité vzw Bikschotelaan 232, bus 1 2140 Borgerhout Ondernemingsnummer: 0439.485.818 Vestigingsnummer: 2.206.844.921 Rekeningnummer: BE29 7845 4904 3264 | 9.350,00 EUR | budgetplaats: 5001000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010401A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090759 budgetperiode: 2200 | 4505140031
|
Instituut Ehikma Wetenschap België SON Lange Lozanastraat 220 bus 4 2018 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0711.697.611 Rekeningnummer: BE96 3630 6250 3305 | 3.757,43 EUR | budgetplaats: 5006000000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010101A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090171 budgetperiode: 2200 | 4505140050
|
De Lange Van Ruusbroecstraat in district Antwerpen:
De school "Jesode Hatora Beth Jacob" wenst in samenspraak met district Antwerpen een schoolstraat in te voeren.
De schoolstraat wordt ingevoerd in het straatsegment gelegen tussen de Korte Van Ruusbroecstraat en de Oostenstraat.
Bij aanvang en aan het einde van de schooldag wordt gedurende 20 minuten voorrang gegeven aan de schoolgaande kinderen en hun ouders die zich te voet, met de fiets of speedpedelec verplaatsen. Dit op schooldagen van maandag tot en met vrijdag, 's morgens van 8.00 tot 8.20 uur en 's avonds van 16.00 tot 16.20 uur, behalve op vrijdag.
De proefperiode start op 1 september 2022, op voorwaarde dat de werf op de hoek van de Provinciestraat-Oostenstraat ten einde is, en duurt minimaal zes maanden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De verkeerspolitie meldt: "Op dit moment is er een werf op de hoek van de Provinciestraat en de Oostenstraat, waardoor dit gedeelte van de Provinciestraat afgesloten is. Hierdoor dienen de automobilisten terug naar de Rolwagenstraat te rijden via de Kruikstraat. Het is aangewezen om deze schoolstraat in te richten vanaf volgend jaar als de werf verdwenen is."
Vooraleer de proefopstelling "schoolstraat" geïmplementeerd wordt, zal de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) in samenspraak met de school en met het team werfsignalisatie nagaan of de proefopstelling effectief op 1 september 2022 kan worden aangevat.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Lange Van Ruusbroecstraat.