Terug
Gepubliceerd op 18/01/2022

2022_DRAN_00003 - Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding. Ringpark Lobroekdok. SWOU12832 - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 17/01/2022 - 20:00 Provinciehuis Antwerpen
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Nadine Peeters, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2022_DRAN_00003 - Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding. Ringpark Lobroekdok. SWOU12832 - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring 2022_DRAN_00003 - Districten Antwerpen en Merksem. De Grote Verbinding. Ringpark Lobroekdok. SWOU12832 - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie. Artikel 4 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale speelterreinen. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.

Volgens artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het projectgebied betreft lokaal en bovenlokaal openbaar domein met een bovenlokale investering in het kader van het leefbaarheidsproject Ringpark Lobroekdok. De districten Antwerpen en Merksem hebben adviesbevoegdheid.

Argumentatie

Het ontwerpteam Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco Belgium maakte een voorontwerp op voor de projectcontour en een visienota voor het studiegebied. 

Het Ringpark Lobroekdok is een waterpark. Het geopende Schijn, het zwemdok, de ecologische vooroever langs het Albertkanaal, de waterspeeltuin boven op de overkapping  en het centrale bassin vormen een verbindend geheel. Het vormt een grootschalig beleefbare waterplek voor de stad Antwerpen / het grootstedelijk gebied en een integrale 'watermachine' van natuurlijk en kunstmatig water. Ringpark Lobroekpark is ook een groenpark, waar uiteenlopende, al dan niet geprogrammeerde plekken worden aangeboden op Kap Dam, Kap Sportpaleis, tot aan het IJzerlaanpark. Ook “wildernis” – een ruimte voor ecologie– heeft er een plaats. Ringpark Lobroekdok is ten slotte eveneens een park van verbindingen, door het brede stedelijke “Plateau” van de Schijnpoortweg, door het Ringfietspad langs de kade van het Albertkanaal, en door de nerven die lopen naar de verschillende buurten, zoals bij voorbeeld aan de Nerf Sportpaleis van Kronenburg naar de Slachthuislaan

  1. aanvaarden voorontwerp 

De bovenbouw (Ringparken) en de onderbouw (Oosterweelverbinding) zijn onderling afhankelijk.  Daarom is het van belang, op het moment dat de onderbouw wordt aangelegd, reeds een goed zicht te hebben op het gewenste ontwerp van de bovenbouw.  Maar dit heeft ook als gevolg dat er een tijdssprong is tussen de uitwerking van het voorontwerp en het verdere ontwerpproces en de uitvoering van de bovenbouw. 

Daarom wordt er een onderscheid gemaakt tussen het kader en de invulling in het ontwerp bovenbouw.   Het kader wordt vastgelegd in het voorontwerp en de invulling wordt opengelaten tot definitief ontwerp na de tijdssprong. Voor wat betreft het kader is het voorontwerp driedimensionaal en gedetailleerder dan het conceptontwerp en geeft een duidelijk beeld van de geplande werken.

Verder werd er ook een visienota gevraagd.  In die visienota wordt het voorontwerp gekaderd binnen een ruimer studiegebied.  Daar wordt, conform het bestek, onder andere ingegaan op de relatie van het voorontwerp van het ringpark met de omliggende wijken, de doorkijk naar een grootschalige overkapping zoals afgesproken in het toekomstverbond, …

De documenten voor het voorontwerp van de projectcontour en de visienota werden opgeleverd door het ontwerpteam. Het 3D BIM model zal later aangeleverd worden, uiterlijk eind 2021. 

Het co-creatief proces is complex, intensief en iteratief en vergt een proactieve houding van het ontwerpteam. In de opdracht is alle organisatie, voorbereiding, toelichting en desgevallend aanpassingen in functie van en ten gevolge van het co-creatieve proces, inbegrepen. 

Het ontwerpteam werkte het voorontwerp uit als synthese van het co-creatieve proces, maar stelt tevens een aantal openstaande onderzoeksvragen vast.

Voor Ringpark Lobroekdok betreft het onder meer volgende zaken die in het verder ontwerp en de (technische) afstemming tussen onder/bovenbouw verder uitgeklaard moeten worden: 
  • De realisatie van een waterlandschap vereist de verdere technische uitwerking van een aantal zaken in afstemming met de Onderbouw:
    1. verder technisch uitwerken van de voorgestelde locatie en hoogte van de polderwand om de Vooroever en het open Schijn te kunnen realiseren;
    2. technisch uitwerken kleilaag noodzakelijk voor de realisatie van de Vooroever en het open Schijn;
    3. uitklaren hoogte van het tunneldak ter hoogte van de Kap Dam om de eventuele impact op de haalbaarheid van de Waterspeeltuin in beeld te krijgen;
    4. inplanting zandvang in het Lobroekdok in afstemming met het zwemdok en het voorgestelde watersysteem;
    5. het waterlandschap zorgt voor een andere grondbalans dan in het OVA voorzien. Het grondverzet moet verder in detail onderzocht worden naar grondsamenstelling en mogelijkheden tot hergebruik binnen de Ringparken;
    6. verder onderzoek vervuiling Lobroekdok;
    7. uitklaren aanwezigheid funderingen viaduct in het open Schijn, alsook afspraken rond uitgraven ervan.
  • Technisch onderzoek naar het mogelijk dichtleggen van de opening onder het spoor om zo meer gebruiksmogelijkheden te creëren op Kap Dam;
  • Onderzoek naar het versneld schrappen van de omleidingsweg Ingenieur Menneslaan om het IJzerlaanpark vervroegd te kunnen aanleggen;
  • Opstart onderhandelingen grondverwerving Nerf Sportpaleis en onderhandelingen met Sportpaleis over medegebruik Nerf;
  • Oversteekbaarheid Nerf Sportpaleis ter hoogte van de Schijnpoortweg door Team Intendant en Lantis.

De volledige en meer gedetailleerde lijst van openstaande onderzoeksvragen, zoals geformuleerd door het ontwerpteam, is terug te vinden in de visienota in bijlage.

Aanvullend kunnen overkoepelend een aantal openstaande onderzoeksvragen geformuleerd worden die voor alle of meerdere Ringparken van toepassingen zijn.  

  • Het betreft onder meer elementen met betrekking tot beheer, grondgebonden aspecten, natuurcompensatie, kostenverdeling onder/bovenbouw, planologische aspecten, …
    Deze elementen zullen tijdens de tijdskloof in onderling overleg tussen de partners verder worden uitgewerkt en vastgelegd;
  • In het voorontwerp wordt het raamwerk vastgelegd. Dit betekent voor het ringfietspad onder andere het tracé, breedte, met of zonder voetpad en aansluitingen in het netwerk. De invulling zoals de materialisatie en gedetailleerde uitwerking zal in een volgende fase verder onderzocht worden onder leiding van team intendant;
  • De verdere uitwerking, afstemming en besluitvorming met betrekking tot de inrichting van de Schijnpoortweg tussen Ringpark Het Schijn en Ringpark Lobroekdok en de Groene Brug tussen Ringpark Lobroekdok en Ringpark Groenendaal die onder leiding van team intendant in overleg met alle actoren wordt opgenomen in coherentiesessies.

De raming van het ontwerpteam valt binnen het opgegeven taakstellend budget van 58,7 miljoen euro zoals omschreven in het bestek.

Bovenstaande wijzigingen en openstaande onderzoeksvragen vallen binnen de redelijke grenzen van wat als voorontwerp kan dienen in deze complexe context. Dit in acht genomen stelt AG Vespa  voor om het voorontwerp te aanvaarden zoals opgeleverd door het ontwerpteam als resultaat van het co-creatief proces. De uitbetaling van de laatste schijf van deze fase zal gebeuren nadat het 3D BIM model en, indien van toepassing, hierboven vermelde ontbrekende opdrachtdocumenten ontvangen is/zijn. Andere vorderingen mogen wel uitbetaald worden.

    2. Vastklikken voorontwerp

Het voorontwerp werd goedgekeurd als resultaat van het co-creatief proces en daarmee inhoudelijk vastgeklikt. Dit wil zeggen dat er in deze fase geen wijzigingen meer aan zullen gebeuren en het als een stabiel ontwerp kan gedeeld worden met alle betrokken partners en stakeholders ter controle en advies. Het definitief ontwerp wordt met dit collegebesluit nog niet opgestart.

    3. Opstart advies en controle

In uitvoering van het collegebesluit van 29 oktober 2021 zal AG Vespa het voorontwerp ter advies voorleggen aan de districten en aan de leden van de stuurgroep Over de Ring, die beleidsvoorbereidende adviezen maakt.

De stuurgroep Over de Ring zal vervolgens een advies formuleren omtrent: 

  • budget: daarbij zal het effectief beschikbare budget worden afgezet ten opzichte van het vooropgestelde taakstellende budget uit het bestek;
  • fasering: welke delen van de Ringparken reeds op korte termijn gerealiseerd kunnen worden en waarvoor het definitief ontwerp opgestart kan worden en hoe dit budgettair en organisatorisch geregeld wordt;
  • ontwerprandvoorwaarden op basis van ingewonnen adviezen (districten en kwalitatieve evaluatie co-creatief proces) voor een volgende ontwerpfase;
  • processtructuur voor het vervolg van het ontwerpend onderhandelen bovenbouw-onderbouw, met Lantis en de aannemer van de werken Oosterweelverbinding Rechteroever;
  • plan van aanpak van thematische vervolgopdrachten, bijvoorbeeld natuurcompensatie, beheer, grondgebonden en planologische aspecten, enzovoort die nodig zijn om de realisatie van de Ringparken tot een goed einde te brengen.

Bovenstaand advies zal opnieuw aan het college worden voorgelegd. In navolging daarvan kan de stad Antwerpen desgevallend het definitief ontwerp opstarten voor delen van de Ringparken door voorwaardelijke gedeeltes van de geplaatste deelopdrachten te lichten. Dit zal in aparte besluiten voorgelegd worden ter goedkeuring.

Inspraak

Het ontwerpproces wordt in het kader van De Grote Verbinding en in samenwerking met de partner overheid Lantis en het team intendant gevoerd. Het voorontwerp is het resultaat van een co-creatief en participatief proces aan de hand van ‘werkbanken’ waarbij diverse stakeholders en actoren betrokken zijn en waar de ontwerpstappen met de diverse stakeholders worden afgestemd en naar consensus gezocht. In de Werkbanken zijn diverse stakeholders vertegenwoordigd: opdrachtgever, ontwerpteam, team intendant, partner overheid, diverse stadsdiensten, burgerbewegingen en belanghebbenden (onder andere De Vlaamse Waterweg, Provincie, Vlaamse Milieumaatschappij, burgerbewegingen, private actoren, Aquafin, Natuurpunt, districten Antwerpen en Merksem).

Met een specifieke groep van een 30-tal omwonenden werd maandelijks over het ontwerp tijdens de werkateliers afgestemd. 

Tijdens de fase van het voorontwerp zijn er, naast de werkbanken, onder andere volgende bijkomende informatie- en participatiemomenten gehouden: 

  • kennismakingsmoment op 17 november 2020;
  • een brede digitale bevraging van 5 tot en met 19 februari 2021;
  • vanaf 8 mei tot en met 15 juni 2021 konden geïnteresseerden het voorstel voorontwerp voor het Ringpark Lobroekdok verkennen tijdens een (virtuele) wandeling. Voor zeven verschillende plaatsen werd digitaal en via informatiepanelen op het terrein meer informatie gegeven over hoe de plek er in de toekomst uit kan zien. Geïnteresseerden konden op een informatiemoment (8 mei 2021) in dialoog gaan met het ontwerpteam en de stad Antwerpen;
  • klankbordgroepen op 3 februari en 15 juni 2021;
  • districtsraadsledenwerkbank op 19 mei 2021;
  • ringdag met panelen en maquette in het ringpark op 30 augustus 2021;
  • infomomenten met panelen en maquette in de wijk Dam, Kronenburg en omgeving IJzerlaanpark op 31 augustus en 1 september 2021;
  • infostand met panelen als onderdeel van fietstocht TRING tijdens Antwerpen shift op 19 september 2021.

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt de stad Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad Antwerpen weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Aanleiding

De gemeenteraad keurde op 22 november 2016 (jaarnummer 749) de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.

Het college bekrachtigde op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Deze leefbaarheidsprojecten werden geclusterd in 7 Ringparken en een Scheldeoeververbinding. De Ringparken Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn zijn de noordelijke projectclusters die bovenop en naast de Oosterweelverbinding Rechteroever zullen aangelegd worden. Voor de leefbaarheidsprojecten verbonden aan de Oosterweelverbinding Rechteroever werd een taakstellend budget van 805 miljoen euro voorzien voor onder- en bovenbouw samen.

Op 17 december 2018 (jaarnummer 788) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst goed die tussen de stad Antwerpen en AG Vespa wordt gesloten voor 4 projectclusters in het noorden die direct gerelateerd zijn aan de Oosterweelverbinding.

Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) keurde het college de afsprakennota goed tussen Lantis, de stad Antwerpen en de intendant. Hierin werden de krijtlijnen bepaald van de samenwerking tussen deze partijen voor de noordelijke Ringparken die bovenop en naast de Oosterweelverbinding zullen aangelegd worden.

Op 20 november 2020 verleende de Vlaamse overheid aan Lantis een omgevingsvergunning voor de werken op rechteroever (Oosterweelknoop, kanaaltunnels en verdiepte (en deels overkapte R1 tussen knooppunt Noord (R1/E19/A12) en knooppunt Oost/R1/E313). Deze vergunning is de ‘onderbouw’ waarop de Ringparken (‘bovenbouw’) zullen gerealiseerd worden. 

Ringpark Lobroekdok

Het Ringpark Lobroekdok vormt één van de zeven Ringparken in relatie tot de Oosterweelverbinding en de daaraan gekoppelde leefbaarheids- en overkappingsprojecten. Het omvat volgende geselecteerde Ringprojecten:

  • Steenborgerweert - Merksem – Dam;
  • Kap Sportpaleis;
  • Bermenlandschap Albertkanaal. 

De afbraak van het viaduct van Merksem en het ondergronds brengen van de snelweg biedt een unieke kans om met een uitgestrekt waterrijk park de omliggende wijken met elkaar te verbinden. Het waterlandschap van het Ringpark Lobroekdok creëert nieuwe mogelijkheden voor recreatie, ontspanning en ecologie in de stad Antwerpen en de omliggende wijken.

Het project Ringpark Lobroekdok omvat het ontwerp en realisatie van dit metropolitaan waterlandschap vanaf Schijnpoort tot achter de spoorwegbruggen over het Albertkanaal, met overkappingen ter hoogte van de wijk Dam en ter hoogte van het Sportpaleis.

De realisatie van het project Ringpark Lobroekdok is gekoppeld aan de realisatie van de Oosterweelverbinding. De onderbouw (het infrastructuurproject Oosterweelverbinding met alle aanhorigheden) en de bovenbouw (het Ringpark) dienen nog optimaal afgestemd te worden wat betreft ontwerp en uitvoeringsmodaliteiten. De afstemming gebeurt door middel van ontwerpend onderhandelen. 

Het project wordt bij voorkeur uitgebreid door de verwerving van terreinen in de driehoek Sportpaleis om de connectie met de bocht van het Albertkanaal enerzijds en met de wijk Kronenbrug anderzijds, op een goede manier te maken. Deze mogelijkheid van uitbreiding is voorzien in de ontwerpopdracht en in de kostenraming.

Het college keurde in zitting van 21 februari 2020 (jaarnummer 1754) de projectdefinitie samen met de opdrachtdocumenten voor Ringpark Lobroekdok in de districten Antwerpen en Merksem goed.

AG Vespa is contractpartij van de Inschrijver aan wie Perceel 3 (Ringpark Lobroekdok) van de Opdracht wordt toegewezen en zal deze delen van de Opdracht in uitvoering aansturen en opvolgen. De stad Antwerpen duidde in de samenwerkingsovereenkomst aldus AG Vespa aan om in haar naam in de hoedanigheid van Aanbestedende Overheid op te treden. 

Op 4 september 2020 (jaarnummer 7402) keurde het college de gunning goed van de ontwerpopdracht voor Ringpark Lobroekdok aan Studio Paola Viganò – Grafton Architects – TV MAARCH, Corso di Porta Ticinese 65 20123 te Milaan in Italië. Op 8 maart 2021 (jaarnummer 239) keurde het directiecomité van AG Vespa het verzoek tot wijziging teamsamenstelling naar ‘Studio Paola Viganò – MAARCH - Grafton Architects - Sweco Belgium' van het ontwerpteam Ringpark Lobroekdok goed. Op 25 oktober 2021 (jaarnummer 892) neemt het directiecomité van AG Vespa kennis van de naamswijziging van het ontwerpteam Ringpark Lobroekdok van 'Studio Paola Viganò - MAARCH - Grafton Architect - Sweco Belgium' naar ‘Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco’.

Het ontwerpteam Studio Paola Viganò - MAARCH - Sweco Belgium heeft de projectdefinitie vertaald in een voorontwerp.

Het college keurde op 29 oktober 2021 (jaarnummer 8721) de principes goed van de goedkeuringsflow voor de voorontwerpen en dat deze in twee trappen zal verlopen. De stad Antwerpen en AG Vespa zijn immers rechtstreeks opdrachtgever van de ontwerpopdrachten, maar ook de andere partners binnen het proces De Grote Verbinding (Team Intendant, de Vlaamse Overheid (onder andere Lantis, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer Antwerpen) en de burgerbewegingen) nemen in deze ontwerpen een rol en verantwoordelijkheid op als co-financier, adviseur, kwaliteitsbewaker, procesbewaker, enzovoort. Daarom besliste het college om de besluitvorming omtrent de voorontwerpen in twee trappen op te nemen.

Op 19 november 2021 (jaarnummer 9148) keurde het college het voorontwerp voor het Ringpark Lobroekdok goed en nam kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.

Hiermee zijn de voorontwerpen aanvaard en vastgeklikt en werd opdracht gegeven deze ter controle en advies voor te leggen aan de betrokken partners en districten. Er zal in eerste instantie nog geen doorstart gemaakt worden naar definitief ontwerp.

In een tweede trap zal, op basis van de verschillende adviezen, de stad Antwerpen later verdere besluiten nemen omtrent een eventuele fasering en doorstart van delen van de Ringparken.

Algemene financiële opmerkingen

Dit project wordt gefinancierd conform de afspraken over de financiering van het eerste pakket van leefbaarheidsprojecten ten belope van 1,25 miljard euro. Hierbij dragen stad Antwerpen en Havenbedrijf Antwerpen samen 250 miljoen euro bij en het Vlaams Gewest 1 miljard via de Overkappingsruiter. De stad Antwerpen doet dat conform de afspraken gemaakt in de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en stad Antwerpen die werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2016 (jaarnummer 749) en handelt over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten.

Afhankelijk van noodzaak  en opportuniteiten en in functie van de voortgang van de leefbaarheidsprojecten zal de stad Antwerpen tijdig middelen vrijmaken uit haar stedelijke begroting om kredietvastleggingen te doen om zo haar engagement van 107,5 miljoen euro te vervullen. Gezien de timing zal een deel van dit engagement in de volgende legislatuur (en meerjarenplanning) opgenomen worden. De stad Antwerpen heeft in 2020 reeds 2,28 miljoen euro voldaan en deze legislatuur ruim 90 miljoen euro voorzien in haar meerjarenplanning op volgende boekingsadressen:

  • SUB_NR/INTERN/5150500000/214/2LMS010102A00000/2SA020200 (ringstudie water en energie, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5150500000/224/2LMS010102A00000/2SA020200 (Groene Vesten testberm, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5150500000/228/2LMS010102A00000/2SA020200 (Scheldebrug, oud boekingsadres);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102A00000/2SA020200;
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/214/2LMS010102A00000/2SA020200 (ringstudie water en energie, nieuw boekingsadres); 
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01787/2SA020200 (Noordkasteel); 
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01788/2SA020200 (Groenendaal);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01736/2SA020200 (Zuid);  
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M02004/2SA020200 (Groene Vesten SW); 
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102 M02080/2SA020200 (Nerven);  
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010102M01615/2SA020200 (Scheldebrug, nieuw boekingsadres);  
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01993/2SA020200 (het Schijn AG VESPA); 
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01994/2SA020200 (Lobroekdok AG VESPA); 
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01459/2SA020200 (Groene Vesten AG VESPA); 
  • SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01466/2SA020200 (ringstudie R1Zuid AG VESPA);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS080103M01950/2SA020200 (West/Middenvijver);
  • SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS040303M01950/2SA020200 (West/Middenvijver).

Het vereiste budget voor het afronden van het voorontwerp van het Ringpark waarover dit besluit handelt, is voorzien op SUB_NR/INTERN/5291630000/224/2LMS010102M01994/2SA020200 (Ringpark Lobroekdok).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring
2LMS010102M01994 - SWOU12832 Lobroekdok (Ringpark Lobroekdok - AG Vespa)

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad Antwerpen adviseert het voorontwerp voor Ringpark Lobroekdok, gelegen in district Antwerpen en district Merksem, positief mits voorwaarden:


Bevoegdheden

  • Het districtscollege wordt ten volle betrokken bij de verdere uitwerking. Daar waar het lokaal openbaar domein betreft behoudt het district zijn volle beslissingsbevoegdheid. Op het bovenlokale domein wordt het district zowel ambtelijk als qua besluitvorming betrokken. Bij dit laatste spelen districtscollege en districtsraad hun voorziene rol ten volle. Ook als er financiële keuzes gemaakt moeten worden, wil het districtsbestuur inspraak in de prioritisering.
  • De districtsraad pleit er ook voor om zo snel mogelijk duidelijkheid te creëren over de bevoegdheid van het groenbeheer en –onderhoud van het toekomstige ringpark. Daarbij wordt duidelijk gemaakt welke zones lokaal en welke zones bovenlokaal beheerd zullen worden en welke budgetten en ondersteuning er aan vast hangen.
  • De districtsraad vraagt dat voor het definitieve ontwerp van het openluchtzwembad de toekomstige beheersstructuur helder vastgelegd wordt.

 

Ligging en bereikbaarheid

  • Een vlotte bereikbaarheid van Ringpark Lobroekdok voor de omliggende wijken is essentieel. Slachthuislaan en Schijnpoortweg moeten vlot en veilig oversteekbaar zijn, met veel aandacht voor integrale toegankelijkheid, voor voetgangers en fietsers,  en voor alle leeftijden.
  • Omwille van functies en ligging is de omgeving Schijnpoort een belangrijk knooppunt binnen de Vervoerregio voor verschillende verkeersmodi en met name het openbaar vervoer. Hier wordt in het ontwerp optimaal rekening gehouden.
  • De functies in het park worden in eerste instantie gelinkt aan het openbaar vervoer.
  • Een volwaardige mountainbikeroute uit te werken doorheen alle ringparken. In de route moet gebruik worden gemaakt van onverharde delen met diverse single track, heuvels en natuurlijke hindernissen, maar ook van verharde delen zoals fietspaden en bruggen om zo één aansluitende mountainbikeroute te maken rond Antwerpen. Afstemming tussen de ontwerpen van de diverse ringparken is dan ook cruciaal.
  • De nerven vanuit alle omliggende wijken zijn essentieel om het ringpark tot een succes te maken en worden in één beweging mee ontworpen en uitgevoerd. 
  • Ringparken Lobroekdok en Schijn horen goed op elkaar aan te sluiten voor mens en natuur. Dit is nu onvoldoende uitgewerkt, zeker de zone rond de Schijnpoortweg.
  • Ringparken Lobroekdok en Groenendaal horen goed op elkaar aan te sluiten voor mens en natuur. Zeker ook bij de uitwerking van het reserveproject van de groene brug/ecobrug.
  • De omgeving van de Schijnpoortweg moet voor de bewoners van de omliggende buurten, binnen en buiten de ring, een verbinding worden in plaats van de barrière die het nu is. Oversteekbaarheid is belangrijk maar ook de verbindingen in de langsrichting voor voetgangers en fietsers. De kade aan de Bredastraat moet vlot en veilig bereikbaar zijn langs meerdere kanten. En hier moet in de toekomst een link naar het Mexico-eiland komen. 
  • Neem het reserveproject "kap Kalverwei" in één keer mee bij de uitvoering van de overkapping en zorg ook ineens voor het maximaal overkappen van het resterende gat in de kap ter hoogte van ringpark Lobroekdok.
  • De districtsraad vraagt om verder na te denken over de aansluiting van het park met het sportpaleis, die rekening houdt met het logistiek verkeer van het sportpaleis en de veiligheid van de gebruiker van het park. Zeker als de ingang van het Sportpaleis op termijn verplaatst wordt naar de parkzijde, dit kan ook betere crowdcontrol mogelijk maken en minder conflicten geven met het gemotoriseerd verkeer . 

Verblijfsklimaat

  • De verschillende stukken kap moeten een aangenaam verblijfsklimaat krijgen.
  • De luchtkwaliteit en het geluid moeten van die aard zijn dat langdurig verblijven (sporten, zwemmen, spelen, ...) op een gezonde en aangename manier kan. 
  • Wind en hitte kunnen op vele plekken in dit park een grote impact hebben, zeker de eerste decennia na de aanleg als de aangeplante begroeiing nog verre van volwassen is. Zorg voor een aangenaam verblijfsklimaat vanaf het begin.
  • Zones met volle grond worden maximaal ingezet om een grote hoeveelheid bomen in te plannen die vrij kunnen uitgroeien.
  • Er wordt minimaal verhard.
  • Bij verharding hebben vlakke ondergronden in duurzame en vlot te onderhouden materialen de absolute voorkeur: geen kasseien, geen natuursteen van de andere kant van de wereld, geen brede gecementeerde voegen, ... Daarbij wordt rekening houden met de weersomstandigheden voor de aanleg van de ondergrond van de speelruimte

Andere elementen

  • Bereikbaarheid, doorwaadbaarheid en levendige functies op vele momenten van de dag en de week zijn essentieel om de verschillende onderdelen van het park levendig en veilig te maken.
  • De kade aan de Bredastraat verdient extra aandacht om er ook een veilige plek van te maken.
  • Er dient voldoende te worden ingezet op sociale veiligheid d.m.v. voldoende verlichting (led), eventueel camera’s, zichtbaarheid zonder afgeschermde plekken.
  • Een grondige behoeftenanalyse (sport, spel, jeugd, cultuur, samentuinen, picknicktafels, skate, Urban sports, denksport, petanque, ...) moet gemaakt worden alvorens tot een effectieve invulling van de kap wordt overgegaan. Ontmoeting staat mee als uitgangspunt voorop.
  • Er in de verschillende onderdelen van het park altijd en voor iedereen toegankelijk sanitair wordt voorzien.
  • Integrale toegankelijkheid is essentieel voor voetgangers en fietsers, voor alle leeftijden.
  • Er blijvend ingezet wordt op participatie en informatie voor bewoners én raadsleden.

Artikel 2

De districtsraad Antwerpen neemt kennis van de visienota als kader voor verder onderzoek en ontwikkeling.  

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Ringpark Lobroekdok_Visienota_deel 1_inleiding en visie.pdf
  • Ringpark Lobroekdok_Visienota_deel 2a_voorontwerp.pdf
  • Ringpark Lobroekdok_Visienota_deel 2b_voorontwerp.pdf
  • Ringpark Lobroekdok_Visienota_deel 3_kader en kernpunten.pdf
  • Ringpark Lobroekdok Masterplan.pdf
  • Ringpark Lobroekdok_Voorontwerp projectcontour.pdf