Op 24 april 2022 diende wijkcomité Willibrordus vzw, vertegenwoordigd door de heer Johan Robyns, Kerkstraat 66-68 te 2060 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Kerkstraat Plage in de Kerkstraat, Pastorijstraat en Lovelingstraat en op het Willibrordusplein van 29 tot en met 31 juli 2022. De opbouw start op 27 juli om 12.00 uur en de afbraak is voltooid op 2 augustus 2022 om 18.00 uur.
Kerkstraat Plage wil de samenhorigheid van de bewoners van de wijk bevorderen, Antwerpen-Noord in een positief daglicht stellen en de wijk aantrekkelijker maken voor (toekomstige) bewoners. Het evenement biedt een buurtrestaurant, een cocktailbar, kinderanimaties, optredens, een rommelmarkt en een midzomerparty. Door een intense samenwerking met de lokale middenstand ligt het zwaartepunt van de organisatie van het evenement bij de handelaars uit de buurt.
Wijkcomité Willibrordus vraagt om muziekactiviteiten te mogen inrichten op volgende tijdstippen:
De organisatie verwacht 5.000 bezoekers over drie dagen.
Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen.
De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement.
Volgens het stedelijk evenementenkader valt dit evenement onder een categorie 5 (ondersteunde niet-commerciële evenementen).
Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.
Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.
Op 16 december (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.
Gunstig, zonder risicoanalyse van FOD Volksgezondheid.
Het advies van SW Milieuvergunningen wordt in de finale toelating toegevoegd.
Brandweer geeft voor het evenement een standaard advies.
De aanvrager is verantwoordelijk voor de correctheid en de volledigheid van de aangeleverde informatie. Dit advies geldt daarom uitsluitend voor de opstellingen en activiteiten die door de organisator bij de toelatingsaanvraag voor dit evenement werd gevoegd.
De organisator dient de standaardvoorwaarden die bij de toelatingsaanvraag werd gevoegd, strikt na te leven.
(standaardvoorwaarden te raadplegen op https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen)
Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad Antwerpen.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.
De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).
Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf,...)
De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad Antwerpen, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.
De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad Antwerpen bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad Antwerpen een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.
Het college keurt de effectieve organisatie van Kerkstraat Plage door Wijkcomité Willibrordus vzw, zoals hierboven beschreven, van 29 juli 2022 tot en met 31 juli 2022 in de Kerkstraat, Lovelingstraat, Pastorijstraat en op het Willibrordusplein in Antwerpen goed. Wijkcomité Willibrordus vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
LP/OO/E |
om parkeer- en stilstandverbod te voorzien op volgende locaties:
om volgende locaties verkeersvrij te maken:
Toezicht tijdens de drukke periodes van het festival in functie van hangjongeren en zakkenrollers (zie voorgaande edities).
Het verkeers- en parkeervrij maken van de Pastorijstraat, de Lovelingstraat en de Sint-Willibrordusstraat loopt in verschillende fases. De Lovelingstraat en de Sint-Willibrordusstraat is alleen op zaterdag. De Pastorijstraat tussen 55 en 65 is permanent. De Pastorijstraat (deel naast en achter de kerk) is op zaterdag. Het parkeervak naast Kerkstraat 91 (naast Pastorijstraat 65) hoort ook nog bij het in te stellen parkeerverbod. Het parkeerverbod is telkens langs beide zijden van de straat.
|
SB/L/BOF | om logistieke ondersteuning te verlenen volgens order B903855 |
SW/O&U/UIT | om de drankfontein op het Willibrordusplein uit te schakelen vanaf 28 juli 2022 om 09.00 uur tot 01 augustus 2022 03.00 uur |