Terug
Gepubliceerd op 12/07/2022

2022_CBS_05797 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05797 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring 2022_CBS_05797 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 6 mei 2022 (jaarnummer 3720) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Antwerpen goed.

Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter goedkeuring voor.

Argumentatie

MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  1. Ballaarstraat 45 (twee plaatsen);
  2. Beschavingstraat 17;
  3. Boomgaardstraat 95;
  4. Boomgaardstraat 161;
  5. Coebergstraat 49A;
  6. De Waghemakerestraat 24;
  7. Frederik van Eedenplein 2;
  8. Gounodstraat 1;
  9. Greinstraat 59;
  10. Maurits Sabbelaan 5 (twee plaatsen);
  11. Oudekerkstraat 90 (drie plaatsen);
  12. Rupelstraat 41;
  13. Tentoonstellingslaan 76 (twee plaatsen);
  14. Terliststraat 10.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Ballaarstraat, Tentoonstellingslaan en Maurits Sabbelaan meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd er geopteerd twee voorbehouden plaatsen ingericht. In de Oudekerkstraat worden er twee laadpalen en drie plaatsen ingericht.

Er werd uiteindelijk geen laadpaal ingericht ter hoogte van het Infirmerieplein 9-3 (locatie werd goedgekeurd door het college op  11 maart 2022, jaarnummer 2085). Total Belgium nv gaat op zoek naar een alternatieve locatie.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 20 juni 2022 (jaarnummer 95) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig, op voorwaarde dat de locaties in de Ballaartstraat en de Grounodstraat geschrapt/herbekeken worden (het voetpad is niet breed genoeg), de locatie in de Boomgaardstraat 95 richting nummer 97 wordt geschoven (en niet voor de voordeur geplaatst wordt), de breedte van het voetpad in de Boomgaardstraat ter hoogte van nummer 161 gecontroleerd wordt en de palen in de Terliststraat en de Oudekerkstraat niet voor de voordeur(en) geplaatst worden.

Antwoord afdeling Mobiliteit

Samen met de dienst publieke ruimte werd een beslissingsboom met allerlei voorwaarden bepaald waar Total Energies zich aan moet houden bij het uittekenen van hun plannen op laadpalen te voorzien. Zo wordt een laadpaal volgens die beslissingsboom altijd op het voetpad geplaatst als die minimaal 1m80 breed is. Op die plaatsen kan er namelijk een puntversmalling worden voorzien.

  • Ballaarstraat 45: voetpadbreedte = 1,80m -> laadpaal op het voetpad
  • Grounodstraat 1: voetpadbreedte = 2,00m -> laadpaal op het voetpad
  • Boomgaardstraat 161: voetpadbreedte = 1,80m -> laadpaal op het voetpad
  • Boomgaardstraat 95: de laadpaal is nu zo ingericht dat we de laatste twee plaatsen in de parkeerstrook nemen, wat de voorkeur heeft naar duidelijkheid voor de weggebruikers van voorbehouden plaatsen indien dit mogelijk is rekening houdend met garages en voordeuren. In dit geval zou tussen de laadpaal en de voordeur nog 40cm zijn 
  • Terliststraat 10: de paal is niet voorzien voor de voordeur
  • Oudekerkstraat 90: de laadpalen zijn niet voorzien voor de voordeur, bij nummer 90 wordt het wel ‘naast’ de voordeur voorzien aan de kant van de rijweg uiteraard. 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het feit dat er geen laadpaal werd ingericht ter hoogte van het Infirmerieplein 9-3.

Artikel 2

Het college keurt onderstaande locaties goed:

District Antwerpen

  1. Ballaarstraat 45 (twee plaatsen);
  2. Beschavingstraat 17;
  3. Boomgaardstraat 97;
  4. Boomgaardstraat 161;
  5. Coebergstraat 49A;
  6. De Waghemakerestraat 24;
  7. Frederik van Eedenplein 2;
  8. Gounodstraat 1;
  9. Greinstraat 59;
  10. Maurits Sabbelaan 5 (twee plaatsen);
  11. Oudekerkstraat 90 (drie plaatsen);
  12. Rupelstraat 41;
  13. Tentoonstellingslaan 76 (twee plaatsen);
  14. Terliststraat 10.

Artikel 3

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' goed, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 6 mei 2022 (jaarnummer 3720).

Artikel 4

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220520_ANLO_FrederikvanEedenplEV2.pdf
  • 20200429_AN_ Ballaarstraat EV 2pl thv nr 47-45 1-1.pdf
  • 20220504_AN_Tentoonstellingslaan EV 2pl thv nr 76-78.pdf
  • 20220517_EV_DeWaghemakerestraat_1-1.pdf
  • 20220523_Signalisatie_Ballaarstraat..docx
  • 20220523_Signalisatie_Tentoonstellingslaan.docx
  • 20220523_Signalisatie_Rupelstraat..docx
  • 20220406_AN_Rupelstraat EV_1-1.pdf
  • 20220504_AN_Maurits Sabbelaan EV 2pl thv nr 5 1-1.pdf
  • 20220523_Signalisatie_MauritsSabbelaan..docx
  • 20220502_AN_Boomgaardstraat EV 1 pl thv nr 95.pdf
  • 20220523_Signalisatie_Boomgaardstraat..docx
  • 20220516_AN_Oudekerkstraat EV 3 pl thv nr 92-90-88 1-1.pdf
  • 20220523_Signalisatie_Oudekerkstraat..docx
  • 20220520AN_Terliststraat EV 1pl thv nr 8 1-1-.pdf
  • 20220530_AN_GreinstraatAN_EV_1-1.pdf
  • 20220525_AN_Gounodstraat EV 2 pl thv nr 1 1-1.pdf
  • 20220525_AN_Boomgaardstraat EV 2 pl thv nr 161.pdf
  • 20220530_AN_Coebergerstraat EV 1 pl thv nr 49-49B.pdf
  • 20220502_AN_Beschavingstraat EV 1 pl thv nr 17.pdf
  • 20220608_AN_AVR_laadpalen_artikel_nieuw.doc