Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 6 mei 2022 (jaarnummer 3720) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Antwerpen goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter goedkeuring voor.
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Ballaarstraat, Tentoonstellingslaan en Maurits Sabbelaan
meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd er geopteerd twee voorbehouden plaatsen ingericht. In de Oudekerkstraat worden er twee laadpalen en drie plaatsen ingericht.
Er werd uiteindelijk geen laadpaal ingericht ter hoogte van het Infirmerieplein 9-3 (locatie werd goedgekeurd door het college op 11 maart 2022, jaarnummer 2085). Total Belgium nv gaat op zoek naar een alternatieve locatie.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig, op voorwaarde dat de locaties in de Ballaartstraat en de Grounodstraat geschrapt/herbekeken worden (het voetpad is niet breed genoeg), de locatie in de Boomgaardstraat 95 richting nummer 97 wordt geschoven (en niet voor de voordeur geplaatst wordt), de breedte van het voetpad in de Boomgaardstraat ter hoogte van nummer 161 gecontroleerd wordt en de palen in de Terliststraat en de Oudekerkstraat niet voor de voordeur(en) geplaatst worden.
Antwoord afdeling Mobiliteit
Samen met de dienst publieke ruimte werd een beslissingsboom met allerlei voorwaarden bepaald waar Total Energies zich aan moet houden bij het uittekenen van hun plannen op laadpalen te voorzien. Zo wordt een laadpaal volgens die beslissingsboom altijd op het voetpad geplaatst als die minimaal 1m80 breed is. Op die plaatsen kan er namelijk een puntversmalling worden voorzien.
Het college neemt kennis van het feit dat er geen laadpaal werd ingericht ter hoogte van het Infirmerieplein 9-3.
Het college keurt onderstaande locaties goed:
District Antwerpen
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' goed, ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 6 mei 2022 (jaarnummer 3720).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.