Terug2022_CBS_05799 - District Antwerpen. Scheldestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Gepubliceerd op 12/07/2022
college van burgemeester en schepenen
vr 08/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05799 - District Antwerpen. Scheldestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_05799 - District Antwerpen. Scheldestraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Scheldestraat in het district Antwerpen:  
  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 25 mei 2022 (jaarnummer 4286);     
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De brandweg tegenover nummer 24 moet omwille van veiligheidsredenen altijd vrij blijven. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt daarom voor om een stilstand- en parkeerverbod in te richten.
Op 27 oktober en 14 december 2021 werden twee aanvragen ingediend door bewoners van de Scheldestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Op 11 mei 2022 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van drie handelaars, gelegen tussen de Kloosterstraat en de Riemstraat en parkeerzones worden aangebracht.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een permanente laad- en loszone langs de oneven zijde, van de scheiding nummers 25-27 tot aan de scheiding nummers 33-35 (artikel 6).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvragers voldoen aan de voorwaarden;
  • inrichten van een stilstand- en parkeerverbod tegenover nummer 14 om de brandgang te vrijwaren (artikel 8);
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap:
    • ter hoogte van nummer 77-79 (artikel 9).
      Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Scheldestraat op nummer 81, voldoet aan de voorwaarden;
    • ter hoogte van nummer 88 (artikel 9).
      Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Scheldestraat op nummer 88, voldoet aan de voorwaarden;
  • markeren parkeerzone, langs de oneven zijde, van de Kloosterstraat tot de Riemstraat (artikel 14)

Het bestaande parkeerverbod tussen de Riemstraat en de Kloosterstraat aan de oneven zijde wordt verkleind. Daardoor neemt de parkeerbalans toe met drie parkeerplaatsen aangezien de vrijgekomen ruimte voor en na de laad- en loszone wordt ingericht als parkeerzone.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 20 juni 2022 (jaarnummer 91) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Scheldestraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in college van 25 mei 2022 (jaarnummer 4286).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisneming wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen