Terug2022_CBS_05639 - Omgevingsvergunning - OMV_2022060677. Veltwijcklaan 56. District Ekeren - Goedkeuring

Gepubliceerd op 12/07/2022
college van burgemeester en schepenen
vr 08/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05639 - Omgevingsvergunning - OMV_2022060677. Veltwijcklaan 56. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_05639 - Omgevingsvergunning - OMV_2022060677. Veltwijcklaan 56. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022060677

Gegevens van de aanvrager:

Joost van Nimwegen met als contactadres Veltwijcklaan 111 te 2180 Antwerpen

Ligging van het project:

Veltwijcklaan 56 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nr. 356B2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

schilderen van de gevels van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/12/1957: toelating (802#7479) voor het bouwen van een achterkeuken;

-          12/02/1952: toelating (802#5852) voor het plaatsen van een afsluitmuur en een poort aan de straatzijde;

-          09/12/1947: toelating (802#5028) voor de wederopbouw van een vernielde woning.

 

Vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen, onder zeer licht hellend dak, plus een beperkte aanbouw van 1 bouwlaag onder plat dak, in halfopen bebouwing;

-          geschilderde gevels in pleisterwerk;

-          losstaande garageberging, aan de linkerzijde achter de woning.

 

Huidige toestand

-          29/03/2019: vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID 11396), ‘Herenhuis, Hof de Oude Eik’;

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • gewijzigd schrijnwerk;
  • toegevoegde veranda’s en wasplaats/berging, achteraan de woning;
  • naar achteren toe uitgebreide garage;
  • onbeschilderde en gecementeerde gevels.

 

Gewenste toestand

-          conform vergunde toestand, afgezien van:

  • nieuw geschilderde gevels, in een wit-crème kleur (RAL-code 9010), enkel wat het hoofdgebouw betreft;
  • de niet-vergunde veranda’s en wasplaats en de uitbreiding van de garage maken geen deel uit van deze aanvraag.

 

Inhoud van de aanvraag

-          het schilderen van de voor-, zij- en achtergevels van het hoofdvolume, in een wit-crème kleur (RAL-code 9010);

-          de (gevels van de) aanbouwen achteraan blijven ongewijzigd;

-          de raamindeling, het buitenschrijnwerk, de gevelornamenten en de natuurstenen plint blijven ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

19 mei 2022

20 juni 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden geen afwijkingen ten aanzien van de gelden voorschriften vastgesteld.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet louter het schilderen van de gevels van een vergunde eengezinswoning en gelet op de ligging van laatstgenoemde in een meer dan ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag voorziet geen wijzigingen of regularisatie van de volumetrie ten opzicht van de vergunde toestand; de destijds wederrechtelijk toegevoegde gelijkvloerse volumes achteraan worden expliciet uitgesloten uit deze aanvraag.

Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er wordt geen wijziging inzake materialisatie voorzien, louter de kleurtint van de bestaande cementering wordt aangepast, naar een wit-crème kleur.

Betreffende kleurstelling is aanvaardbaar vanuit zowel ruimtelijk als erfgoed-standpunt, mede door het feit dat betreffende kleur passend is in zowel het geheel van de bestaande gebouwen als in dat van het straatbeeld.

Het advies voor dit deelaspect is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Er is vanuit de bevoegde dienst Monumentenzorg geen bezwaar tegen het schilderen van de gecementeerde gevels in een kleur die aansluit bij de rechterbuur (nummer 58). Het zal de eenheid opnieuw versterken, aangezien initieel de panden 56, 58 en 60 samen 'Hof De Oude Eik' vormden. In het tweede kwart van de 20ste eeuw werd deze eengezinswoning opgesplitst. Nummer 56 werd op dat moment voorzien van een cementering maar het is niet duidelijk of deze vergund is, dit aangezien het gevelparement oorspronkelijk was voorzien van een gladde kalkbepleistering.

Indien de cementering onvergund zou blijken te zijn, wordt aanbevolen deze op termijn te vervangen door een historisch correcte, gladde kalkpleister. De kleurstelling dient op dat moment dan ook verder onderzocht te worden om de initiële kleur zo dicht mogelijk te benaderen; de bestaande kleurstelling op nummer 58 is allicht ook niet origineel. Idealiter worden de gevels van de bestaande 3 panden samen aangepakt, dit om de eenheid te versterken.

De blauwe hardstenen geveldelen dienen onbeschilderd te blijven (plint, zuilen rondom de ramen, doorlopende waterlijst).

Ook het originele schrijnwerk werd blijkbaar vervangen door een atypisch geprofileerd versie. Betreffende dient uitgesloten en op termijn te worden vervangen door geschilderd houten schrijnwerk, naar oorspronkelijk model. Detailtekeningen ervan dien op dat moment te worden voorgelegd aan de stedelijke dienst monumentenzorg.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op werken die geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken en wijzigingen, andere dan het schilderen van de voor-, zij- en achtergevels van het hoofdvolume, in een wit-crème kleur, worden uitgesloten van vergunning.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 april 2022

Volledig en ontvankelijk

19 mei 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 juli 2022

Verslag GOA

27 juni 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Alle handelingen, werken en wijzigingen, andere dan het schilderen van de voor-, zij- en achtergevels van het hoofdvolume, in een wit-crème kleur, worden uitgesloten van vergunning.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.