Terug
Gepubliceerd op 12/07/2022

2022_CBS_05794 - District Deurne. Herentalsebaan (Fase 2) tussen Florent Pauwelslei en Manebruggestraat. Wegeniswerken. SWOU12201 - Aangepast definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05794 - District Deurne. Herentalsebaan (Fase 2) tussen Florent Pauwelslei en Manebruggestraat. Wegeniswerken. SWOU12201 - Aangepast definitief ontwerp - Goedkeuring 2022_CBS_05794 - District Deurne. Herentalsebaan (Fase 2) tussen Florent Pauwelslei en Manebruggestraat. Wegeniswerken. SWOU12201 - Aangepast definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

definitief ontwerp

goedkeuring districtscollege Deurne

2 mei 2017

175

goedkeuring college

19 mei 2017

4684

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

15 november 2021

 --

aangepast definitief ontwerpgoedkeuring districtscollege Deurne27 juni 2022198

Het districtscollege Deurne keurde in zitting van 2 mei 2017 (jaarnummer 175) en het college op 19 mei 2017 (jaarnummer 4684) het definitief ontwerp voor Wegeniswerken in de Herentalsebaan, district Deurne goed.

Fase 1, tussen Boterlaarbaan en Florent Pauwelslei, werd uitgevoerd in 2018. Het college wenst fase 2, tussen Florent Pauwelslei en Manebruggestraat, uit te voeren. Vanwege wijzigende inzichten en randvoorwaarden werd het definitief ontwerp voor dit deel aangepast.

Het districtscollege Deurne keurde in zitting van 27 juni 2022 (jaarnummer 198) het aangepast, definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Herentalsebaan, district Deurne goed.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een aangepast definitief ontwerp op. Volgende wijzigingen werden aangebracht:

  • de gelijkvloerse aanleg van het eerste deel wordt niet voortgezet in het tweede deel. Het eerste deel van de straat is een zuivere winkelstraat. Het tweede deel heeft een meer gemengd karakter met veel woningen. Daarom is een klassiek profiel met verlaagde rijweg meer geschikt;
  • passend bij het karakter van een gemengde woon-winkelstraat wordt er geopteerd voor voetpaden in betonstraatstenen in plaats van graniet;
  • er komen meer bomen en groen in het wegprofiel;
  • de fietscomfortstrook werd verbreed van 1,3 meter naar 1,4 meter;
  • het noordelijk tramperron, ter hoogte van het kerkhof, werd opgeschoven en ingekort zodat de brandweer toegang heeft tot het binnenterrein van het dienstencentrum;
  • recent werden enkele grote nieuwbouwprojecten opgeleverd. De straat wordt nu op de juiste manier aangewerkt.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 79 plaatsen in de bestaande toestand naar 82 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 59 bomen toegevoegd. De boomsoort is hetzelfde als in het eerste deel van de straat: amberboom.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

In de Herentalsebaan worden geen rioleringswerken uitgevoerd. Om het regenwater te laten infiltreren, worden de voetpaden maximaal vergroend met grasbetontegels en plantvakken. De parkeerstroken worden uitgevoerd in kasseien met splitvoeg.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Herentalsebaan is een lokale straat. 
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten/ budget.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdrachten vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS030102M01476/2SA020200, 2200/2300/2400/2500.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:

  • waar mogelijk de verblijfskwaliteit verhoogd wordt door extra zitmeubilair te voorzien (onder andere in de zone voor “Albert Heijn”, ter hoogte van de doorgang naar Eksterlaar en de zone voor de school);
  • het ontwerp afgestemd wordt op de bestaande groene verblijfsruimte naast het kerkhof;
  • het rijwegprofiel zodanig aangepast wordt dat de ruimte voor de fietsers, tussen tramrail en boordsteen, minimum 1,4 meter breed bedraagt;
  • de verschuiving van de tramsporen, ter hoogte van de perrons, zo uit te voeren dat de versmalling voor de fietsers in lengte geminimaliseerd wordt;
  • de nodige wegmarkeringen (onder andere zebrapaden en fietspad- en trammarkeringen) voorzien worden conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • de bochtstralen (onder andere ter hoogte van de Manebruggestraat) nagekeken en ingetekend worden conform de principes van het Draaiboek Openbaar Domein;
  • onderzocht wordt of de voetpaden nog bijkomend vergroend kunnen worden, rekening houdend met de voetgangersintensiteiten en -bewegingen, alsook de ruimtelijke context;
  • onderzocht wordt of extra bomen kunnen voorzien worden (onder andere aan het begin van de straat en aan de overzijde van het kerkhof);
  • open boomvakken worden voorzien (in plaats van boomroosters) en de boomvakken, beplantingskeuze en bijhorende ondergrondse voorzieningen in overleg met SB/Groen verder uitgewerkt worden;
  • de boomvakken waar mogelijk gemaximaliseerd worden;
  • de parkeerstroken worden afgebakend met bomen (onder andere ter hoogte van nummer 552 en ter hoogte van het kerkhof);
  • de plaatsing van het bomengranulaat afgestemd wordt op heraanleg van de bovenbouw;
  • de materialisering (onder andere tredes tramperron, opbouw parkeerstroken) in functie van het uitvoeringsdossier verder verfijnd wordt, in overleg met SW/PR/structureel onderhoud;
  • de gekozen infiltratiemaatregelen verder worden verduidelijkt;
  • de locatie van de bestaande inritten nagekeken en geactualiseerd worden;
  • de onderbreking van de parkeerstroken wordt afgestemd op de noodzakelijke toegangsbreedte van de inritten (onder andere ter hoogte van het rusthuis).

Met al deze opmerkingen werd rekening gehouden in het ontwerp.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030102 - Heraanleg bovenlokale infrastructuren
2LMS030102M01476 - SWOU12201 Herentalsebaan (Fase 2: tussen F. pauwelslei en Manebruggestraat)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aangepast definitief ontwerp (23 mei 2022) voor wegeniswerken in de Herentalsebaan (Fase 2) tussen Florent Pauwelslei en Manebruggestraat, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in de Herentalsebaan (Fase 2) tussen Florent Pauwelslei en Manebruggestraat, district Deurne, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdrachtdocumenten opmaken.
  • Opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties

Bijlagen

  • 20220523_12201_DO_NT.pdf
  • 20220523_12201_DO_BT.pdf