Terug
Gepubliceerd op 12/07/2022

2022_CBS_05609 - Omgevingsvergunning - OMV_2022031446. Gloriantlaan 60. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05609 - Omgevingsvergunning - OMV_2022031446. Gloriantlaan 60. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_05609 - Omgevingsvergunning - OMV_2022031446. Gloriantlaan 60. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022031446

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Ilse Verlegh met als adres Frankrijklei 71/73 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Gloriantlaan 60 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 905H3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen en verbouwen van een schoolgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/7/2016: vergunning (2016819) voor het afbreken en bouwen van een luifelstructuur met fietsenstalling;

-          22/11/2012: vergunning (3553#5507) voor het nieuwbouwproject Iglo sporthal en jeugdcentrum;

-          09/02/2010: vergunning (3264#1261) voor het renoveren van een school.

Vergunde toestand

-          functie:

  • schoolgebouw en buurtsporthal IGLO;

-          bouwvolume:

  • vrijstaand schoolcomplex van 1 tot 3 bouwlagen onder platte daken met noord-, midden- en zuidvleugel;
  • buurtsporthal van 2 bouwlagen onder schuin dak;

-          gevelafwerking:

  • lichtgele bakstenen bij het schoolcomplex;
  • lichtgrijze gevelsteen bij de buurtsporthal.

Huidige toestand

-          functie, bouwvolume en gevel overeenkomstig vergunde toestand;

-          inrichting:

  • sportinfrastructuur op binnenplein.

Gewenste toestand

-          schoolgebouw met nieuwe polyvalente zuidvleugel met: klassen, fitnessruimte, overdekte buitenklas, lerarenlokaal, sanitair, kleedkamers en polyvalente ruimte;

-          bouwvolume:

  • 1 tot 3 bouwlagen onder platte daken met teruggetrokken buitenklas onder schuin dak en 2 uitstekende trappenhuizen;
  • verbinding met de buurtsporthal;
  • nieuwe luifel;

-          gevelafwerking:

  • gevelmetselwerk in (zand)gele kleur en betonnen gevelelementen;
  • houtkleurige aluminium schrijnwerk met blauwgroene gevelelementen;
  • op het dak: buitenklas in aluminium golfplaten dakbekleding met groenkleurige metalen structuur en kokosvezel geluidsschermen;
  • fietsluifel in polycarbonaat met witkleurige stalen structuur.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen en gedeeltelijk verbouwen van een schoolgebouw:

  • slopen stuk zuidvleugel;
  • bouwen nieuw stuk polyvalente zuidvleugel met verbinding naar buurtsporthal;
  • bouwen nieuwe luifel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

1 april 2022

11 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 april 2022

9 mei 2022

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

1 april 2022

12 april 2022

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

 

1 april 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

 

1 april 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Water-link

1 april 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

1 april 2022

7 april 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 april 2022

14 april 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

1 april 2022

3 juni 2022

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit

1 april 2022

14 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied dat op de kaart welke de bestemmingsgebieden omschrijven bruinomrand en met het Romeinse cijfer III overdrukt is.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • de aanvrager wenst een grotere hemelwaterput van 40.000 l te plaatsen dan de verplichte hemelwaterput van 10.000 l. Deze afwijking wordt aanvaard maar er wordt opgemerkt dat de hemelwaterput overwegend droog zal staan. Om dit te vermijden kan gekeken worden of er meer van de bestaande dakoppervlakte kan afwateren naar de hemelwaterput.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt de verbouwing en uitbreiding van een bestaand schoolgebouw te Linkeroever. De uitbreiding van de school wordt geapprecieerd door de stedelijke dienst Onderwijsbeleid en Capaciteit omdat het project twee belangrijke stedelijke doelstellingen ondersteunt: het voorzien van voldoende en kwaliteitsvolle onderwijsplekken voor Antwerpse kinderen.

 

Een school wordt beschouwd als een woonondersteunende functie en is functioneel verenigbaar met de bestemming woongebied.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De zuidelijke gebouwvleugel wordt gesloopt om plaats te maken voor een nieuw compact volume waarvan de bouwhoogte wordt afgestemd op de andere vleugels. De naar de Gloriantlaan gekeerde vleugel wordt bewaard en gedeeltelijk verbouwd. Onder, naast en omheen de turnzaal wordt aangebouwd. Op het dak wordt een buitenklas ingericht in een licht metalen structuur. De technische installaties op het dak worden afgeschermd met een geluidsscherm.

De noordervleugel van de school is geknikt en draait weg van het park. De looppiste heeft die schuine richting op de grond verankerd. Daarom wendt ook de nieuwe vleugel zich af, mee met de piste.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het ontwerp betreft de laureaat van een mini-competitie georganiseerd door Team Stadsbouwmeester. Het ontwerp werd geapprecieerd om de materialisatie in metselwerk, de betonnen kroonlijst met uitkraging en de details die verwijzen naar en aansluiting vinden met de bestaande school enerzijds en met de sporthal anderzijds. De opmerking van de jury met betrekking tot de aansluiting van de nieuwbouw met de sportzaal ter plaatse van de traphal dat in het wedstrijdontwerp werd uitgewerkt met een hellend dak met koepels, werd herbekeken. De schuine dakvorm werd verlaten en de constructie werd vereenvoudigd. De aanpassing werd voorgelegd aan de kwaliteitskamer en geapprecieerd. De aanpassing komt integraal tegemoet aan de vraag van de beoordelingscommissie.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het ontwerp werd geapprecieerd voor de heldere en eenvoudige organisatie van de gehele school met maximale flexibiliteit. De organisatie is rationeel en doordacht. Het gelijkvloers en de eerste verdieping zijn breed inzetbaar en staan in verbinding met de buurtsporthal IGLO waardoor een performante school- en buurtinfrastructuur ontstaat. Hiervoor wordt een bijkomende toegang georganiseerd zodat de andere delen van de school afgesloten blijven. De bijkomende toegang wordt op een logische manier aan de bestaande fietsenstalling gekoppeld. De fietsenstalling zelf wordt uitgebreid door een tweede rij fietsen tegen de gevel te voorzien.

 

De stedelijke dienst voor Klimaat en Leefmilieu geeft gunstig advies maar merkt op dat de school binnen de perimeter valt waarbinnen een reeks no-regret maatregelen gelden in het kader van de PFAS-vervuiling. De maatregelen binnen deze perimeter zijn:

-          Drink geen grondwater uit grondwaterputten en gebruik grondwater ook niet om thee, koffie of ijsblokjes te maken of om ermee te koken.

-          Gebruik het grondwater niet om een moestuin te bevochtigen of zwembad(jes) te vullen.

-          Gebruik het grondwater enkel voor andere dingen zoals een auto wassen, toilet doorspoelen, oprit afspuiten, en planten water geven.

Alle info is  terug te vinden op de website van de Vlaamse overheid: https://www.vlaanderen.be/pfas-vervuiling/antwerpen-no-regret-maatregelen-pfas

De aanvrager wordt geadviseerd om deze ter harte te nemen.

 

De stedelijke dienst milieuvergunningen heeft geen bezwaar maar merkt op dat de exploitant over een melding klasse 3 uit 2017 beschikt. De exploitant dient na de werken te onderzoeken of deze melding moet worden geactualiseerd als gevolg van de renovatie en uitbreiding.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de school.

Er wordt een vleugel van het gebouw gesloopt en vervangen door een nieuwbouw.

Door deze uitbreiding kan de school tot 638 leerlingen ontvangen. Dit is een uitbreiding met 115 leerlingen (huidig aantal leerlingen = 523)

 

Voor de uitbreiding wordt de parkeernorm uit de bouwcode van 3,3/100 leerlingen toegepast: 115 leerlingen x 3,3/100 leerlingen = 3,8 afgerond 4.

 

De plannen voorzien in 38 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er is voldoende ruimte op de bestaande parking om de uitbreiding op te vangen.

Voor de volledige school is de parkeerbehoefte 21 (638 leerlingen x 3,3/100 leerlingen = 21,1).

 

Er zijn 38 parkeerplaatsen op de bestaande parking.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.

Er is voldoende ruimte op de bestaande parking om de uitbreiding op te vangen.

 

Er zijn geen ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Ontsluiting/bereikbaarheid

De parking wordt ontsloten via Gloriantlaan.

 

Fietsvoorzieningen

Voor de uitbreiding moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.

In de bestaande toestand zijn er 112 fietsenstallingen voor 523 leerlingen.

Er worden 115 bijkomende fietsenstallingen voorzien voor de uitbreiding met 115 leerlingen.

Dit aantal is ruim voldoende voor de uitbreiding.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het advies van de ASTRID veiligheidscommissie is strikt na te leven.

3. Het advies van Waterlink in samenwerking met Aquafin is strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 maart 2022

Volledig en ontvankelijk

1 april 2022

Start openbaar onderzoek

11 april 2022

Einde openbaar onderzoek

10 mei 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2022

Verslag GOA

27 juni 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 april 2022

10 mei 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het advies van de ASTRID veiligheidscommissie is strikt na te leven.

3. Het advies van Waterlink in samenwerking met Aquafin is strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.