Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022061040 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West zn te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: | Tijsmanstunnel West zn te 2040 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 18 sectie F nr. 114R |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Gedeeltelijke afbraak brandweerkazerne |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- Er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Geacht vergunde toestand
- Het gebouw wordt vergund geacht daar deze reeds aanwezig is op de luchtfoto van 1971 (bron: Geopunt.be) en dus van voor de inwerkingtreding van het gewestplan.
Inhoud van de aanvraag
- Gedeeltelijk slopen van een brandweerkazerne.
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 25 mei 2022 | 8 juni 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de Tijsmanstunnel West en de R2;
- overdruk Verbinding voor fietsers evenwijdig met de R2;
- overdruk Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur op circa 280 meter ten zuidoosten van de aanvraag.
Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing
(Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP bevindt er zich een
overdruk ten zuiden van de aanvraag met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.
Binnen de straal van 500 meter is verder nog het GRUP Hoogspanningslijn Zandvliet – Lillo
– Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016). Volgens dit
GRUP loopt een overdruk ten zuiden van de R2, met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Aan beide zijden van de hoogspanningsleiding is een zone aangeduid met als overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag aangezien de aanvraag enkel sloop betreft.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
In het zuiden van een grootschalige industriële site, gelegen ten oosten van de Scheldelaan ter hoogte van de dorpskern van Lillo, wordt een brandweerkazerne gedeeltelijk (B589 en B599) gesloopt. Een nieuwe brandweerkazerne werd geïntegreerd in het nieuwe combigebouw (OMV_2018093528) waardoor de bestaande brandweerkazerne grotendeels buiten gebruik is en leeg staat. Dit deel van het gebouw kan niet aangewend worden voor andere functies. Het te behouden gedeelte wordt wel nog steeds gebruikt.
Het te slopen gedeelte van het gebouw heeft een grondoppervlakte van circa 316,8 m² en een volume van circa 2.314,3 m³. De vrijgekomen gevel bestaat uit metselwerk en blijft zo behouden. Na de sloop blijft de zone een braakliggende zone. De aanvrager verduidelijkt niet hoe het terrein zal worden afgewerkt.
Als voorwaarde wordt opgelegd om het terrein na de sloopwerkzaamheden vochtig te houden of in te zaaien met een streekeigen grasmengsel om stofvorming te voorkomen.
De sloop van het leegstaand gedeelte van de brandweerkazerne is functioneel inpasbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft de sloop van een constructie die noch beschermd is noch in de Inventaris van het bouwkundig erfgoed is opgenomen. De constructie heeft geen historische en architecturaal waarde en bevindt zich centraal gelegen op een industrieterrein. De ruimtelijke impact is hierdoor beperkt. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Alle ondergrondse delen van de te slopen constructies dienen verwijderd te worden. Uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. Ongebruikte rioleringen en leidingen moeten uit de ondergrond verwijderd worden en het is verboden aan te vullen met afval.
Gezien de aard van de aanvraag, werd het subadvies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is voorwaardelijk gunstig.
Het advies wordt door de brandweer als voorwaardelijk gunstig benoemd, maar bevat geen voorwaarden rond specifieke brandvoorzorgsmaatregelen, louter een algemene verwijzing naar andere regelgeving (VLAREM, ARAB en Codex over het Welzijn op het Werk). Er dienen dus geen brandweervoorwaarden opgelegd te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
De aanvraag genereert geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het terrein dient na de sloopwerkzaamheden vochtig gehouden te worden of ingezaaid met een streekeigen grasmengsel om stofvorming te voorkomen.
2. Alle ondergrondse constructies dienen afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen; funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop; de niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd en het is verboden aan te vullen met afval.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 23 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | 1 juni 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 30 juni 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 12 juli 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 juni 2022 | 30 juni 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het terrein dient na de sloopwerkzaamheden vochtig gehouden te worden of ingezaaid met een streekeigen grasmengsel om stofvorming te voorkomen.
2. Alle ondergrondse constructies dienen afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen; funderingspalen dienen weggebroken tot op tenminste 2 meter onder de paalkop; de niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd en het is verboden aan te vullen met afval.