Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2022067733 |
Gegevens van de aanvrager: | NV TotalEnergies Marketing Belgium met als contactadres Handelsstraat 93 te 1040 Brussel |
Gegevens van de exploitant: | NV TotalEnergies Marketing Belgium (0403063902) met als contactadres Handelsstraat 93 te 1040 Brussel |
Ligging van het project: | Antwerpsebaan 50 te 2040 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 18 sectie C nrs. 62/4 , 62/5 B, 62/2 A, 62/5 A en 62/3 |
waarvan: |
|
- 20211029-0057 | afdeling 18 sectie C nrs. 62/5 B, 62/3 , 62/4 , 62/2 A en 62/5 A (Total Bevrijdingsdok) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | Tankstation: hernieuwing na verandering door wijziging en uitbreiding en het bouwen van een waterstofverdeelstation |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 27/10/2017: vergunning (HVN/B/20172125) voor een publiciteitsaanvraag;
- 02/09/2016: vergunning (HVN/B/20161458) voor het plaatsen van LCNG (aardgas) installatie (compressorhuis, technische cabine, uitbreiding piste, tank 80 m³, bovengrondse constructie 50 m²);
- 07/08/2015: vergunning (HVN/B/20151534) voor de vervanging van een bestaande dakluifel;
- 19/12/2003: vergunning (HV/2003/B/0067) voor het plaatsen van nieuwe ondergrondse brandstoftanks met bijbehorende verdeelinstallatie, uitrustingen en ondergrondse leidingen en voor de renovatie van de piste;
- 21/05/1990: vergunning (18/75595-89/226/B/) voor de regularisatie van een truck-inn center;
- 12/09/1988: vergunning (HV/1987/B/-87/0183) voor de uitbreiding van een bestaand truck-center;
- 03/06/1985: vergunning (HV/1985/B/18/65544-17658) voor een truck-center.
Vergunde toestand
Inrichting:
- servicestation met shop, restaurant, carwash en truckparking
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een hoogspanningscabine;
- slopen van de carwash;
- bouwen van een waterstofverdeelstation;
- herinrichten van de truckparking;
- plaatsen van afsluitingen;
- aanleggen van een verharding;
- plaatsen van een hoogspanningscabine.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
De deputatie van de provincie Antwerpen verleende op 2 oktober 2003 een milieuvergunning voor het exploiteren van een tankstation, voor een termijn verstrijkend op 2 oktober 2023. Nadien werden nog diverse vergunningen verleend voor veranderingen.
Inhoud van de aanvraag
Het voorwerp van de aanvraag betreft de hernieuwing van de vergunning en de uitbreiding met een waterstofstation.
Aangevraagde rubriek(en)
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 0,50 m³/uur |
3.6.1. | afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar; | 1.500 m³/jaar |
6.5.2° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen; | 12 verdeelslangen |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; | 1 x 1.600 kVA |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 56 voertuigen |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | 489,99 kW |
16.4.1° | inrichtingen voor het niet-huishoudelijk vullen van verplaatsbare recipiënten en voor de bevoorrading van motorvoertuigen, met uitzondering van deze vermeld in rubriek 16.9, met gevaarlijke gassen gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS02 of GHS06; | 3 waterstofverdeelslangen |
17.1.2.1.3° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter; | 88.925 liter |
17.1.2.2.3° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter; | 11.600 liter |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | 89,13 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders; | 7,75 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. | 3.000 liter |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Havenbedrijf Antwerpen, subadvies milieu | 25 mei 2022 | 23 juni 2022 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 25 mei 2022 | 17 juni 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden, binnen de afbakeningslijn zeehavengebied, volgende bestemmingsvoorschriften:
- Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;
- Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Bevrijdingsdok;
- Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor het segment van de Antwerpsebaan ten zuiden van Laageind (in de richting van een op- en afrittencomplex op de A12);
- Gebied voor spoorinfrastructuur op circa 290 meter ten zuidoosten van de aanvraag;
- Zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’ voor de groenzone tussen de spoorwegen en de A12 te noorden van de aanvraag;
- overdruk Leidingstraat in de zone voor permanente ecologische infrastructuur ‘met medegebruik’;
- overdruk bouwvrije strook ten oosten van de aanvraag;
Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied, maar binnen voorliggend GRUP, gelden volgende bestemmingsvoorschriften:
- Agrarisch gebied met overdruk Erfgoedlandschap op circa 170 meter ten oosten van de aanvraag;
- overdrukken Hoogspanningsleiding.
Binnen de straal van 500 meter is eveneens het GRUP Hoogspanningsleiding Zandvliet – Lillo – Liefkenshoek van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 1 juli 2016). Volgens dit GRUP loopt op circa 180 meter ten oosten van de aanvraag een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Aan beide zijden van de hoogspanningsleiding is een zone aangeduid met als overdruk Gebied met overdruk gebruiksbeperkingen.
Op circa 50 meter ten oosten van de aanvraag is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Bufferzone, Bestaande spoorweglijn, Bestaande autosnelweg, Bestaande hoofdverkeerswegen, Agrarisch gebied en Gebied voor ambachtelijke bedrijven en de gebieden voor KMO’s.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag. Het hemelwater dat op de nieuwe asfaltverharding valt, kan op natuurlijk wijze naast de verharde oppervlakte in de nieuwe groenzone infiltreren.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid – Visueel-vormelijke elementen
Aan de op- en afrit van de A12 ter hoogte van Stabroek wordt op een terrein dat is ingericht als een servicestation met shop, restaurant, carwash en truckparking een nieuw waterstofverdeelstation gebouwd. Hiervoor dient eerst het bestaande carwashgebouw afgebroken te worden. Dit betreft een afzonderlijk gebouwdeel dat zich aan de oostzijde van het restaurant bevindt met een grondoppervlakte van circa 314 m². De zone die hierdoor vrijkomt zal deels aangelegd worden in asfalt (circa 164 m²) en deels als groenzone.
Het waterstofverdeelstation zal achter het restaurant, ter hoogte van de truckparking, voorzien worden. Het station wordt opgedeeld in drie zones:
- een functionele zone waar drie eilanden met afleverzuilen worden voorzien voor het vullen van vracht- en personenwagens met waterstof;
- een zone waarin de technische installaties (mobiele waterstofcilinderbatterijen, compressoren, buffervaten en koeleenheden) worden geplaatst;
- een zone voor de opstelling van trailer bays: er worden twee ledigplaatsen voorzien voor volle trailers en een derde plaats wordt reeds ingericht voor een eventuele uitbreiding.
Deze drie zones en de drie trailer bays worden onderling van elkaar gescheiden door muren in beton met een hoogte van 3 meter om brandoverslag te vermijden. Aan de kopse zijden van de zone voor de technische installaties en de zone van de trailer bays worden tevens afsluitingen in staal van 3 meter hoog voorzien met toegangspoorten.
In functie van het waterstofverdeelstation en de verkeerscirculatie op het terrein worden volgende handelingen uitgevoerd:
- het herinrichten van de truckparking. Er worden 23 parkeerplaatsen voor vrachtwagens opgeheven en 9 parkeerplaatsen worden verplaatst. In totaal zijn er 56 parkeerplaatsen voor vrachtwagens op de truckparking beschikbaar;
- het plaatsen van omheiningen tussen de truckparking en het tankstation waardoor de truckparking volledig afgesloten wordt en enkel bereikbaar is via een slagboom. De omheining betreft een draadmathekwerk op new jerseys. De maximale hoogte van de omheining bedraagt 3,35 meter.
Tevens wordt aan de straatzijde, tussen de in- en uitrit, naast een bestaande hoogspanningscabine een nieuwe hoogspanningscabine geplaatst. De nieuwe cabine heeft een oppervlakte van circa 14 m² en een hoogte van 2,3 meter. Deze cabine wordt opgetrokken in beton in een lichtgroene kleur. Na het plaatsen van de nieuwe cabine wordt de bestaande cabine verwijderd en wordt de hierdoor vrijgekomen zone aangelegd als groenzone.
In een latere fase zullen de shop en het restaurant afgebroken en heropgebouwd worden. Dit maakt geen onderdeel uit van voorliggende vergunningsaanvraag.
Het nieuwe waterstofverdeelstation voorziet de mogelijkheid om emissievrije voertuigen van brandstof te voorzien en in te zetten op hernieuwbare energie en brandstoffen. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag kadert in de verdere ontwikkeling van het industrieterrein. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Er werd advies gevraagd aan de dienst mobiliteit van de stad:
De site wordt ontsloten via de Antwerpsebaan en is vlakbij op- en afrittencomplex 13 van de A12 gelegen. De ingang van de site bevindt zich in de zuidwestelijke hoek van het terrein. Bij het inrijden bevindt het tankstation voor fossiele brandstoffen zich meteen aan de linkerzijde. Rechtdoor bevinden zich het waterstofstation en de parking voor trucks. Daarnaast wordt bij de uitrit van de site bijkomende signalisatie voor fietsers geplaatst.
De belevering van het waterstofstation gebeurt in principe overdag, maar niet noodzakelijk tijdens de kantooruren. Vanwege het feit dat waterstof nog slechts zeer beperkt gebruikt wordt als brandstof, wordt verwacht dat de hoeveelheid tankbeurten veel lager zal liggen dan die van het reguliere tankstation. Binnen vijf jaar verwacht de aanvrager 35 à 40 trucks per dag te bedienen. Op piekmomenten leidt dat volgens de aanvrager tot een maximale bijkomende verkeersgeneratie van 4 trucks per uur.
De inrit voor het waterstofstation en de toegang tot de parking voor trucks worden gescheiden door jerseys met daarop een omheining. Door deze jerseys lijkt de ruimte voor vrachtwagens om in het waterstofstation te rijden eerder beperkt. De bochtstralen (inclusief veeg- en sleeplijnen) van vrachtwagens moet hier nagegaan worden voor het geval waarbij twee vrachtwagens naast elkaar het waterstofstation inrijden – zoals afgebeeld op het inplantingsplan.
Het wordt aangeraden de jerseys met omheining enkele meters naar rechts te verplaatsen. Aan de rechterkant (toegang tot de parking rechtdoor) is minder ruimte nodig dan aan de linkerkant, waar dus bochtverbreding nodig is voor de vrachtwagens om het waterstofstation in de rijden. Dit wordt opgenomen als voorwaarde.
Het waterstofstation neemt 11 parkeerplaatsen voor vrachtwagens weg. Er blijven na de ingreep nog 56 parkeerplaatsen voor vrachtwagens over. De verkeersgeneratie die het waterstofstation in de toekomst zal veroorzaken is beperkt. De parkeervraag mag nooit op het openbaar domein worden afgehandeld, of leiden tot verkeersonveiligheid. Dit wordt opgenomen als voorwaarde.
Op de parking moeten tevens looplijnen voor voetgangers gemarkeerd worden richting het gebouw met het restaurant en de shop. Dit wordt opgenomen als voorwaarde.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
TotalEnergies Marketing Belgium baat aan de Antwerpsebaan een tankstation met shop uit.
Het tankstation werd initieel vergund door de deputatie. Ten gevolge van een wijziging van de indelingslijst werd het college enige tijd de vergunningverlenende overheid. Door de voorgestelde uitbreiding met een waterstofstation wordt de ingedeelde inrichting of activiteit terug ingedeeld in klasse 1 en is de provincie de vergunningverlener.
Met onderhavige aanvraag wenst men een hernieuwing van de vergunning te bekomen. De uitbreiding met een waterstofstation vormt tevens het voorwerp van de aanvraag.
In de beoogde toestand wordt diesel opgeslagen in 2 ondergrondse dubbelwandige houders van 46.000 liter (2x 38,318 ton) en in een gecompartimenteerde ondergrondse dubbelwandige houder van 15.000 liter (12,495 ton). Dit compartiment van 15.000 liter was eerder bedoeld voor de opslag van benzine. De opslag van benzine gebeurt in een gecompartimenteerde ondergrondse dubbelwandige houder van 10.000 liter (7,75 ton). De houders zijn voorzien van een overvulbeveiliging en een lekdetectiesysteem. Er zijn in totaal 12 verdeelslangen aanwezig. In functie van het tanken van benzine is een dampretoursysteem geïnstalleerd.
De bevoorrading van het geplande waterstofstation gebeurt met 300 bar tubetrailers via wegtransport. Het aangevoerde waterstof wordt opgeslagen, onder hoge druk gebracht en naar de tank van een voertuig overgebracht. Er vinden tankbeurten plaats van gemiddeld 40 kg (350 bar vrachtwagens) tot 60 kg (700 bar vrachtwagens). Er kunnen 2 vrachtwagens tegelijk tanken (twee tankzuilen). Voor vrachtwagens zijn er 2 tankzuilen voorzien, voor gewone wagens is er 1 tankzuil.
In functie van de bevoorrading met waterstof wordt vergunning gevraagd voor de opslag van 88.900 liter waterstof (2 trailers van 44.450 liter) in verplaatsbare recipiënten. Er zijn verder 16 flessen met stikstof (25 liter).
De opslag van waterstof in de bufferhouders gebeurt op middendruk (4.000 liter) en op hoge druk (2 x 3.000 liter). Verder is er ook nog een houder van 1.600 liter voor de opslag van propaan, in functie van de verwarming.
Naast toestellen voor het comprimeren van waterstof is er ook koeling voorzien om een goede tanksnelheid van het waterstof te verkrijgen. Onder meer 3 compressoren (3 x 150 kW) en een compressor water chiller (20 kW) worden geplaatst.
Het aanvraagdossier bevat een veiligheidsstudie, opgesteld door een erkend VR-deskundige. In de studie werd het plaatsgebonden risico berekend. De 10-5-isorisicocontour reikt niet verder dan de perceelsgrens. De 10-6- en 10-7-isorisicocontouren reiken niet tot aan respectievelijk bewoning of een kwetsbare locatie. Het groepsrisico voldoet verder aan de vooropgestelde criteria.
Verder wordt in de studie nog aangegeven dat domino-effecten, zowel vanuit het tankstation richting de omgeving als vanuit de omgeving richting het tankstation, niet te verwachten zijn of van verwaarloosbare aard zijn. Het milieurisico wordt voldoende beheerst volgens de studie.
De voormalige truckcarwash wordt afgebroken waardoor het wassen van voertuigen uit de vergunning geschrapt kan worden. Het debiet van de lozing van bedrijfsafvalwater vermindert hierdoor met 1,5 m³/uur tot 0,5 m³/uur. Het potentieel verontreinigd hemelwater van de tankpiste wordt behandeld in een KWS-afscheider alvorens het wordt geloosd.
Het debiet van de lozing van huishoudelijk afvalwater wordt uitgebreid met 660 m³/jaar tot 1.500 m³/jaar. Het huishoudelijk afvalwater wordt gezuiverd in een kleinschalige waterzuiveringsinstallatie.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De omheining rond het waterstofstation op jerseys moet ruimer gemaakt worden, zodat rekening gehouden wordt met de bochtverbreding die vrachtwagens nodig hebben om tot aan de tankzuilen te rijden.
2. De parkeervraag mag nooit op het openbaar domein worden afgehandeld, of leiden tot verkeersonveiligheid
3. Op de parking moeten voetgangerslooplijnen aangebracht worden.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.4.1°a) | het lozen van maximaal 2 m³/uur bedrijfsafvalwater zonder gevaarlijke stoffen in concentraties hoger dan de indelingscriteria, vermeld in artikel 3 van bijlage 2.3.1 van Vlarem II; | 0,50 m³/uur |
3.6.1. | afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, met een debiet van meer dan 600 m³/jaar; | 1.500 m³/jaar |
6.5.2° | brandstofverdeelinstallaties voor motorvoertuigen, namelijk installaties voor het vullen van brandstoftanks van motorvoertuigen met vloeibare koolwaterstoffen, bestemd voor de voeding van de erop geïnstalleerde motor(en) met meer dan twee verdeelslangen; | 12 verdeelslangen |
12.2.2° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; | 1x 1.600 kVA |
15.1.2° | al dan niet overdekte ruimte voor het stallen van meer dan 25 motorvoertuigen of aanhangwagens, die geen personenwagens, bromfietsen, motorfietsen of spoorvoertuigen zijn; | 56 voertuigen |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | 489,99 kW |
16.4.1° | inrichtingen voor het niet-huishoudelijk vullen van verplaatsbare recipiënten en voor de bevoorrading van motorvoertuigen, met uitzondering van deze vermeld in rubriek 16.9, met gevaarlijke gassen gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS02 of GHS06; | 3 waterstofverdeelslangen |
17.1.2.1.3° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter; | 88.925 liter |
17.1.2.2.3° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in vaste reservoirs met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 10.000 liter; | 11.600 liter |
17.3.2.1.1.2° | opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen (gevarenpictogram GHS02) van gevarencategorie 3 (gasolie, diesel, lichte stookolie en gelijkaardige vloeistoffen) met een vlampunt lager dan of gelijk aan 55°C en gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 20 ton tot en met 500 ton; | 89,13 ton |
17.3.2.2.2°a) | opslag van ontvlambare vloeistoffen van gevarencategorie 1 en 2 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 90 ton in uitsluitend ondergrondse houders; | 7,75 ton |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter. | 3.000 liter |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 24 mei 2022 |
Start openbaar onderzoek | 2 juni 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 1 juli 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 13 juli 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
2 juni 2022 | 1 juli 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De omheining rond het waterstofstation op jerseys moet ruimer gemaakt worden, zodat rekening gehouden wordt met de bochtverbreding die vrachtwagens nodig hebben om tot aan de tankzuilen te rijden.
2. De parkeervraag mag nooit op het openbaar domein worden afgehandeld, of leiden tot verkeersonveiligheid
3. Op de parking moeten voetgangerslooplijnen aangebracht worden.